DI Digital: Ny pose penge giver SMV nye muligheder

Det er glædeligt, at der nu åbner en ny runde af SMV:Digital. Her bliver det muligt at få direkte investeringsstøtte på op til 250.000 kr. til at investere i f.eks. automatisering, e-handel eller nye it-systemer. Sådan lyder meldingen fra DI’s branchefællesskab for digitale virksomheder, DI Digital, efter at Erhvervsministeriet præsenterede den nye pulje i dag.

- Det er rigtig godt, at det med den nye pose penge fra SMV:Digital bliver muligt at investere i lige præcis det, den enkelte virksomhed har brug for, og ikke kun at få hjælp til rådgivning, som det tidligere har været tilfældet, siger branchedirektør Rikke Hougaard Zeberg, DI Digital.

Branchedirektøren finder, at det er vigtigt med håndgribelig hjælp og rådgivning til SMV’erne. SMV:Digital programmet er der, hvor man kan starte, hvis man har brug for konkret hjælp til, hvordan man får taget sit næste digitale skridt i virksomheden.

- Med denne pulje er det f.eks. også muligt at få støtte til nye softwarelicenser i en kortere periode. Og vi ved, at har man først fået mod på digitalisering af virksomheden, får mange mod på mere og investerer igen i yderligere digitalisering.

- Der har været stor efterspørgsel efter SMV:Digital. Derfor har regeringens digitaliseringspartnerskab senest foreslået, at udvide ordningen med ekstra tilbud til SMV'erne, siger Rikke Hougaard Zeberg.

De ekstra tilbud kan f.eks. være tilskud til indkøb af teknologi og it, kompetenceudvikling i direkte tilknytning til SMV:Digitals rådgivningsforløb og i nye og kortere tematiserede forløb med rådgivning, så endnu flere virksomheder kan få gavn af ordningen.

PRESSEINVITATION: For få kvinder i tech koster Danmark dyrt8.10.2021 12:43:04 CEST | Presseinvitation

It-virksomhederne i Danmark har manglet medarbejdere med de rette kompetencer nærmest siden Windows 95 kom på gaden. Branchen har kæmpet for at få flere optaget på it-uddannelserne – og ikke mindst for at få mange flere kvinder ind i tech-virksomhederne. Uden ret meget held. Derfor inviterer DI Digital og Københavns Universitet nu til debat med eksperter og branchefolk, om hvordan vi får flere kvinder i tech.