DI Digital

DI Digital: Kunstig intelligens og Industri 4.0 hitter hos virksomhederne

Del
Nye tal fra DI’s virksomhedspanel viser, at virksomhederne igennem de seneste år har øget brugen af avancerede teknologier. Samtidig har flere virksomheder sat gang i nye digitaliseringsprojekter, og så har COVID-19 skubbet på virksomhedernes investeringer i digitale salgskanaler og digital kontakt til kunderne.

Avancerede teknologier som kunstig intelligens, Internet of Things (IoT) og 3D print er alle blevet mere gængse i virksomhederne fra 3. kvartal 2019 til 2. kvartal 2021. Andelen af virksomheder, der anvender kunstig intelligens, er steget fra 8 procent til 13 procent, IoT er vokset fra 16 til 21 procent og for 3D print er tallet gået fra 18 til 24 procent. Med IoT kan virksomhederne forbinde maskiner, sensorer, robotter mv. for herved bl.a. at kunne overvåge, fejlrette eller fjernstyre.

- Det er meget positivt, at flere virksomheder har taget avancerede teknologier som kunstig intelligens og IoT i brug. Der ligger enorme forretningsmuligheder for danske virksomheder, bl.a. fordi det sætter virksomheder i stand til at udnytte data om deres kunder og deres egen forretning til at udvikle nye produkter og til at videreudvikle de eksisterende. 3D print giver virksomhederne nye muligheder, specielt under COVID-19, hvor forsyningskæder ikke har fungeret optimalt, siger branchedirektør i DI Digital Rikke Hougaard Zeberg.

- Men vi kan også se, at vi fortsat har et stort arbejde foran os. Vores undersøgelse viser, at der stadig er 30 procent af virksomhederne, der ikke anvender avancerede teknologier. Dem skal vi have med på udviklingen. Vi skal derfor have gjort avanceret teknologi som f.eks. robotter mere tilgængeligt for SMV’erne. Vi skal skabe bedre rammer for at teste teknologi af, uden at det vælter hverken budgettet eller timeregnskabet, siger Rikke Hougaard Zeberg.

Andelen af virksomheder, der har haft et digitaliseringsprojekt inden for de seneste to år, er steget fra 59 procent til 67 procent. COVID-19 har specielt skubbet til virksomhedernes investeringer i digital kontakt til kunderne, hvor 63 procent i høj grad eller i nogen grad har fremrykket deres investeringer på dette område.

Flere virksomheder skal i gang med digitalisering, men der er en række barrierer, som virksomhederne peger på. Virksomheder angiver manglende tid og ressourcer som en barriere for digitalisering, men også at de mangler de rette kompetencer i virksomheden f.eks. til digital forretningsudvikling.

- I DI’s digitale taskforce CEO Commitment har vi netop drøftet, hvordan vi løfter digitalisering i de små og mellemstore virksomheder. En af de ting, vi drøftede, var alternative måder at få ny digital viden ud i virksomhederne. Ikke alle virksomheder behøver måske at ansætte en it-specialist, et alternativ kan være at hyre en nyuddannet kandidat – som måske generelt har mere mod på det digitale og har digital erfaring med i bagagen. De drøftelser tager vi videre ind i regeringens digitaliseringspartnerskab, som senere på året skal lancere en række anbefalinger, der skal blive til regeringens kommende digitaliseringsstrategi, siger Rikke Hougaard Zeberg.

Læs hele analysen her

Læs mere om støtte til digitalisering af din virksomhed

Kontakter

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, boh@di.dk

Billeder

Information om DI Digital

DI Digital



Følg pressemeddelelser fra DI Digital

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI Digital

DI Digital: Hvordan skaber vi teknologi der inkluderer?23.2.2024 08:00:50 CET | Pressemeddelelse

Næsten al kontakt med offentlige myndigheder sker digitalt, og for de fleste borgere betyder det fleksible løsninger, hvor man let kan betjene sig selv. Desværre er der også borgere der har svært ved at bruge de digitale løsninger og derfor oplever de at blive ekskluderet fra samfundet netop på grund af digitalisering. Nu indbyder KL, Dansk IT og DI til drøftelse og præsentation af teknologi, der inkluderer.

European Testing and Experimentation Facilities, xTEF, are open for Business.12.2.2024 12:09:10 CET | Pressemeddelelse

The four European Testing and Experimentation Facilities (TEFs) announce their readiness for business on March 4 in Berlin! Please join the “All TEFs Open for Business” Event in Berlin, Germany with welcome messages from Franziska Giffey, Senator for Economy, Berlin, Germany, and Lucilla Sioli, Director “Artificial Intelligence and Digital Industry”, Directorate-General for Communication Networks, Content & Technology, EC. „This is your chance to connect with like-minded individuals, learn from industry experts, and take your business to the next level. Get ready for a day filled with inspiring talks, interactive panels, and valuable networking opportunities“ says Petra Ritter, Professor at the Charité Unviersitätsmedizin Berlin and Berlin Institute of Health – the Hosting institution for the event. She is Coordinator of one of the four TEFs. TEFs Testing and Experimentation Facilities are specialised large-scale reference sites which help innovative technology providers bring their pr

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye