DI Digital: Kunstig intelligens er en gevinst for fire ud af fem virksomheder

Stadig flere virksomheder kaster sig over kunstig intelligens, og nu viser nye tal fra Danmarks Statistik, at langt de fleste af dem oplever en positiv gevinst ved at bruge teknologien. De nye tal viser, at fire ud af fem virksomheder, som bruger kunstig intelligens, har høstet fordele ved det.

- Der er rigtig gode forretningsmuligheder i kunstig intelligens. Teknologien kan f.eks. bruges til automation i produktionsvirksomheder og optimering af produktionsudstyr, som ultimativt sætter virksomhederne i stand til at skabe bedre produkter, tjenester og ydelser til deres kunder samt til at håndtere vigtige samfundsudfordringer som f.eks. klimaforandringer, siger Rikke Hougaard Zeberg branchedirektør i DI Digital.

Hele 81 procent - eller hvad der svarer til fire ud af fem virksomheder- oplever ifølge Danmarks Statistik positive gevinster ved at bruge kunstig intelligens til at lette arbejdsgange eller fremstille bedre produkter.

Kunstig intelligens anvendes i 2021 af over 4.000 danske virksomheder med minimum ti ansatte svarende til 24 procent. Virksomhederne anvender i høj grad kunstig intelligens til automatisering af arbejdsgange og i forbindelse med machine learning til dataanalyse.

71 procent af virksomhederne svarer, at de oplever gevinster inden for automatisering af arbejdsgange. En anden gevinst, som 52 pct. af virksomhederne peger på, er, at deres produkter og/eller services er blevet bedre med kunstig intelligens.

- Det er glædeligt at se, at et flertal af virksomhederne på tværs af størrelser, peger på flere positive effekter af kunstig intelligens. Potentialet er stort, så vi skal have mange flere virksomheder med på vognen, og her tænker jeg i høj grad på SMV’erne. Vi har en opgave i at bringe kunstig intelligens ned på et praktisk anvendeligt niveau, så vi får udbredt teknologien, fortsætter Rikke Hougaard Zeberg.

70 procent af de virksomheder, der ikke anvender kunstig intelligens, peger på, at manglende viden og erfaring er en barriere. Også udfordringer med tilgængelighed af data og kvaliteten af data er en barriere for virksomhederne.

- Manglende viden og erfaring med kunstig intelligens er den største barriere for virksomhederne. Den gode nyhed er, at det er der råd for – virksomheder behøver ikke at have alt klappet og klart for at komme i gang med kunstig intelligens. Min opfordring er derfor at lade sig inspirere af andre og komme i gang med de første skridt, også selvom man ikke føler sig 100 procent klar, siger Rikke Hougaard Zeberg.

Læs Danmarks Statistiks tema om it-anvendelse i virksomhederne her

PRESSEINVITATION: For få kvinder i tech koster Danmark dyrt8.10.2021 12:43:04 CEST | Presseinvitation

It-virksomhederne i Danmark har manglet medarbejdere med de rette kompetencer nærmest siden Windows 95 kom på gaden. Branchen har kæmpet for at få flere optaget på it-uddannelserne – og ikke mindst for at få mange flere kvinder ind i tech-virksomhederne. Uden ret meget held. Derfor inviterer DI Digital og Københavns Universitet nu til debat med eksperter og branchefolk, om hvordan vi får flere kvinder i tech.