DI: Der er akut brug for at forlænge hjælpepakker

Danske virksomheder og arbejdspladser over hele landet afventer, at hjælpepakkerne forlænges. Det er godt, at regeringen indkalder til drøftelser om det - men det haster. Samtidig er det godt nyt for SMV’ernes likviditet, at de nu kan få tilbagebetalt indbetalt moms for i år.

- Danske virksomheder over hele landet er presset i knæ og ramt af en enorm usikkerhed. En forlængelse af de politiske hjælpepakker er fuldstændig afgørende, så sikkerhedsnettet stadigvæk holdes under dem. Når så mange aktiviteter fortsat vil være lukket ned, skal hjælpepakkerne selvfølgelig fortsætte. Det haster, at regeringen og Folketinget sikrer den forlængelse, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

Han opfordrer til, at regeringen også indkalder til trepartsforhandlinger om at forlænge ordningen for lønkompensation.

- Lige nu er der udsigt til, at 270.000 medarbejdere bliver omfattet af lønkompensation, så det er en helt central ordning for at holde hånden under vores samfund. Vi ser frem til, at regeringen indkalder til forhandlinger med henblik på at forlænge ordningen. Det er fuldstændig afgørende for, at virksomheden kan fastholde medarbejderne i denne tid, siger DI-direktøren.

Det er godt nyt for SMV’erne, at regeringen vil give mulighed for at få tilbagebetalt moms, som er indbetalt i 2020.

- Mange af de små og mellemstore virksomheder er særligt udsatte i krisen, fordi de har mindre likviditet at stå imod med. Tilbagebetalingen af moms falder på et knastørt sted hos vores SMV’er, så vi er glade for, at regeringen har lyttet til vores ønsker her. Der dog også brug for endnu mere målrettet hjælp til iværksætterne, så vækstlaget kan overleve igennem krisen, siger Lars Sandahl Sørensen.

DI-direktøren ser mere pessimistisk på økonomien end regeringen – og deler finansministerens advarsel om, at selv de mest negative scenarier kan være for optimistiske. Det gælder ikke mindst, fordi eksportmarkeder også er hårdt ramt.

- Uanset hvilken af regeringens scenarier, der bliver virkelighed, står vi midt i den værste krise i moderne danmarkshistorie. Med risiko for flere konkurser, tab af arbejdspladser og markant lavere vækst i vores samfund. Så der akut brug for denne forlængelse – og der er akut brug for, at vi er klar til at sætte ind med yderligere hjælpepakker til at holde hånden under vores samfund, siger DI-direktøren.

Han understreger, at mange virksomheder – særligt i udsatte brancher – allerede nu afventer næste fase af genåbningen.

- Virksomhederne tripper efter af komme i gang. Det er helt afgørende nu, at den gradvise og kontrollerede genåbning bliver så effektiv som overhovedet mulig – så næste fase af genåbningen kan følge, så snart sundhedsdata viser, at det er muligt, siger Lars Sandahl Sørensen.

Han understreger, at DI er klar med yderligere forslag til løsninger og forslag til hjælpepakker.

- Vi er i dialog med tusindvis af virksomheder og har på den baggrund input til, hvordan vi kan supplere og lappe huller i hjælpepakkerne, så de bliver så effektive som muligt. Det er vi i vedvarende dialog med både regeringen og Folketingets partier om, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, tlf 2949 4434, e-mail pgm@di.dk

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse

Danmarks adgang til og fra resten af verden har afgørende betydning for danske virksomheder, medarbejdere og hele vores samfundsøkonomi. Eksporten, turismen og luftfarten er stærkt afhængige af vores åbenhed – og de er hårdt ramt af krisen. I det lys er enhver udsigt til åbning godt nyt – men den meget begrænsede åbning, som regeringen nu vil foretage, vil få store konsekvenser for Danmark, vores samfundsøkonomi og vores job. DI opfordrer til, at sker en en yderligere åbning hurtigst muligt for at bringe dansk økonomi på fode igen. - Den meget begrænsede åbning til Tyskland, Norge og Island forekommer overforsigtig. Vi har stor forståelse for vigtigheden af at være agere sundhedsmæssigt forsvarlig, men det er vigtigt at gøre sig klart, at en så forsigtig åbning vil have store konsekvenser for vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. - Vi har ikke indblik i beslutningsgrundlaget – og anerkender fuldt ud, at regeringen og myndighederne skal træffe nogle svære beslu

DI: AUB-aftale skal holde hånden under lærlinge og elever28.5.2020 22:47:16 CESTPressemeddelelse

Efter langvarige forhandlinger er der kl. 20.30 torsdag aften indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om, hvordan opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) skal udmøntes. Pengene er indbetalt af danske virksomheder, og de skal som en del af finansminister Nicolai Wammens tre økonomiske hovedspor frem mod sommerferien gå til at understøtte danske virksomheder under corona-krisen og virksomhedernes uddannelse af lærlinge og elever. DI er tilfredse med aftalen, som udmønter 6,1 mia. kr., og tilbagefører knap 5 mia. kr. til virksomhederne. - Aftalen er afbalanceret. Den tager hensyn til, at virksomhederne mangler likviditet ved, at der sendes penge tilbage i virksomhederne, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI). - Virksomhederne har betalt for meget ind til AUB i flere år, så det er tilfredsstillende, at de får penge tilbage netop i en situation, hvor de fleste virksomheder er meget pressede. Samtidig understøtter aftalen, at v

DI: EU er på rette kurs med grøn vej ud af coronakrisen27.5.2020 15:31:02 CESTPressemeddelelse

EU’s vej ud af coronakrisen skal være grøn. Det fremgår af EU-Kommissionens genopretningsplan, der indeholder en grøn genopretningsfond på 5.600 mia. kr., der skal genstarte Europas økonomi. Planen om at fremme vækst og bekæmpe klimaforandringer vil kaste nye og vigtige eksportordrer af sig til danske virksomheder og dermed være et vigtigt bidrag til at få dansk økonomi og arbejdspladser bedst muligt ud af coronakrisen, vurderer DI’s administrerende direktør.

DI: Vi skal sikre klog overgang fra hjælpepakker til grøn genstart27.5.2020 09:56:39 CESTPressemeddelelse

DI er enig med regeringens økonomiske ekspertgruppe i, at de midlertidige hjælpepakker bør udfases – og der i stedet bør være fokus på politiske tiltag, som sætter gang i samfundsøkonomien, investeringer og ny vækst i virksomhederne. Men et brat stop for alle hjælpepakker den 8. juli vil betyde, at de mange investeringer i hjælpepakkerne for at undgå konkurser og jobtab vil være forgæves, advarer DI.

DI: Læg en køreplan for hjælpepakkerne27.5.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Siden coronakrisens start har regeringen sammen med Folketingets partier indført en række hjælpepakker, som har holdt hånden under job og dansk økonomi, mens danske virksomheder har været påvirket af nedlukningen. Det har fra starten været klart, at hjælpepakkerne var midlertidige, men det er også afgørende at sikre en fornuftig udfasning. Derfor er det godt, at regeringen har nedsat en økonomisk ekspertgruppe, der kan danne grundlag for at drøfte udfasningen af hjælpepakkerne, og DI ser frem til ekspertgruppens vurdering.