DI: Danskerne skal præge fremtidens digitale Danmark

Står det til Danmarks største erhvervsorganisation, Dansk Industri (DI), skal danskerne tages med på råd om, hvordan ny teknologi og digitalisering skal præge vores samfund fremover.

Derfor starter DI nu en række folkehøringer over hele landet, hvor danskerne, virksomhederne og politikerne i det kommende år inviteres med til en diskussion om, hvordan fremtidens teknologi og digitale løsninger bliver til gavn for os alle.

- Den brede dialog er helt afgørende for, at danskerne kan bevare tilliden til den digitale omstilling. Uden den tillid går omstillingen i stå, og Danmark bliver et mindre konkurrencedygtigt samfund. Det vil i sidste ende gå ud over vores velstand og velfærd. Vi går simpelthen glip af de mange muligheder i digitaliseringen, hvis vi ikke i tide også tager en grundig dialog i samfundet om skyggesiderne, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

- Vi skal i det hele taget blive bedre til at sætte ord på, hvad digitalisering betyder for den enkelte borger, og hvordan vi kan bruge det til at gøre hverdagen nemmere og velfærden bedre for os alle sammen.

Baggrunden for initiativet er, at gennembruddet for nye teknologier som kunstig intelligens venter lige rundt om hjørnet. Der er tale om så banebrydende teknologi, at det kan forandre vores samfund, og derfor vil DI have regeringen og Folketingets partier til at udforme en strategi for, hvordan vi får det bedste ud af ny teknologi og digital omstilling til gavn for hele samfundet.

- Det er på tide, at vi – borgere, medarbejdere, virksomheder, myndigheder - drøfter teknologiens rolle i samfundet. Det skal være os og ikke kunstig intelligens eller anden ny teknologi, der styrer udviklingen i vores samfund. Derfor tager vi hul på den dialog med hele Danmark, siger Lars Sandahl Sørensen.

På trods af, at FN så sent som i juli kårede Danmark til at have verdens bedste digitale offentlige sektor, er danskernes tillid til digitalisering under pres.

- Vi har set alt for mange eksempler på, hvordan teknologi bliver brugt eller rettere misbrugt, for eksempel til at føre os bag lyset med ”fake news” eller eksempler på læk af personlige data. Den slags kan få det til at løbe koldt ned af ryggen på mig og de fleste andre, siger Lars Sandahl Sørensen.

Samtidig buldrer en række nye teknologiske muligheder frem for fuldt fart, som for eksempel kunstig intelligens, big data og blockchain, som har så stor en forandrende kraft, at der er brug for en bred diskussion med danskerne om, hvordan digitalisering og teknologi kan og bør forme Danmark i fremtiden.

- Ny teknologi og digital omstilling har givet os nogle kæmpe fordele – også under coronakrisen. Danske virksomheder har været dygtige til at bruge de nye redskaber til at øge deres globale konkurrencekraft. Og vores offentlige institutioner har været dygtige til at bruge teknologien til at give en bedre borgerservice, for eksempel i form af selvbetjening hos lægen og hos skat. Den udvikling skal gerne fortsætte, siger Lars Sandahl Sørensen.

- For eksempel ligger vores sundhedsvæsen inde med enorme mængder data om vores allesammens helbred, som vi kan bruge til at udvikle nye behandlingsformer og ny og bedre medicin i samarbejde med vores Life Science-virksomheder. Det skal naturligvis ske på en ansvarlig og betryggende måde, og vi vil gerne drøfte, hvordan vi gør det, siger DI-direktøren.

Første folkehøring finder sted 17. august på fem skoler over hele landet og handler om fremtidens digitale skole. Det er et emne, som i dén grad er relevant netop nu – ikke mindst i lyset af erfaringerne med hjemmeundervisning og online læring under corona.

DI har arrangeret i alt ti ”folkehøringer” i de kommende måneder, og blandt temaerne er fremtidens fødevarer, vores hverdag med robotter, bæredygtige byer med tech og brug af data til at fremme den grønne omstilling.

Når turnéen er afsluttet, samler DI danskernes inputs om Danmarks digitale fremtid sammen og afleverer dem til regeringen og Folketinget.

Læs mere om Danmark Digitale fremtid her

Yderligere oplysninger fås hos branchedirektør (konstitueret) og digitaliseringspolitisk chef Christian Hannibal, tlf. 2064 4872, e-mail chhn@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning

Borgernes ret til selvbestemmelse er klemt af nye frikommuneforsøg18.12.2020 16:05:02 CETPressemeddelelse

Et flertal i folketinget har indgået en aftale om frikommuneforsøget på ældreområdet, der følger efter tilsvarende aftaler på skole- og dagtilbudsområdet. Formålet med forsøgene er, at kommunerne i videst muligt omfang får mulighed for at fravige statslige og kommunale regler i bestræbelserne på at finde nye veje i opgaveløsningen. Det er positivt, men desværre har regeringen denne gang givet mulighed for, at borgernes rettigheder om frit valg suspenderes i frikommunerne.