DI: Danske virksomheder er ramt hårdere, hurtigere og voldsommere end nogensinde før

Statsminister Mette Frederiksen har her til eftermiddag holdt et virtuelt topmøde med erhvervsledere, hvor DI’s adm. direktør påpegede, at coronakrisen har ramt virksomhederne hårdere end nogensinde før. Det haster med at få bragt hjælpepakkerne i spil og være klar med yderligere tiltag. Men frem for alt er der behov for – sammen – at bane vejen for en forsvarlig og balanceret genåbning af Danmark, og DI glæder sig over den gode dialog om det mellem erhvervslivet og regeringen.

- Dansk erhvervsliv er hårdt ramt og hurtigere og voldsommere end nogensinde før. Virksomhederne er ramt på likviditeten, på massive fald i omsætning, tab på kunder og afbrudte forsyningskæder. Det er en underdrivelse at sige, at situationen er alvorlig. Vi er er en eksportnation, så vi er hårdt ramte af, at markederne og økonomierne omkring os er gået i stå, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.
Han understreger, at hjælpepakkerne har været helt centrale for at holde hånden under arbejdspladser og virksomheder – og dansk økonomi.
- De gennemførte hjælpepakker er derfor helt nødvendige, og regeringen og Folketinget har vist en fantastisk handlekraft og lydhørhed for DI’s og virksomhedernes forslag. Nu skal vi først og fremmest have ordningerne ud at virke, som de er tiltænkt. Som vi hele tiden har været enige om, er der behov for at følge op og justere og forbedre ordningerne. Derfor ser vi frem til trepartsdrøftelserne i morgen om lønkompensation, siger Lars Sandahl Sørensen.
På det netop afholdte topmøde har spørgsmålet om mulighederne for en genåbning af Danmark også været drøftet. DI kvitterer for den gode dialog om det med regeringen. Lars Sandahl Sørensen understreger, at en forsvarlig og målrettet genåbning må ske i tæt samarbejde på tværs af hele samfundet.
- Regeringen og myndighederne har taget mange svære og effektive beslutninger for at håndtere krisen og passe på danskerne. Næste store opgave er, at vi nu fokuserer på, hvad der skal til for at gennemføre en forsvarlig og gradvis genåbning af Danmark. Det vil kræve endnu større testkapacitet – og en skarp disciplin blandt danskerne. Det kan vi i erhvervslivet være med til, så vi på alle landets arbejdspladser bidrager til at passe på hinanden, siger Lars Sandahl Sørensen.
- Hvis vi for alvor skal lykkes med en forsvarlig gradvis genåbning, kræver det også et tæt samarbejde på tværs af landegrænserne. Både så vi kan åbne vores økonomi og komme tilbage i gear – og så alle står sammen om at begrænse smitten også efter en genåbning, siger DI-direktøren.
DI-direktøren oplyser, at DI er blevet tilknyttet den Nationale Operative Stab for at understøtte myndighedernes arbejde og samspillet til private virksomheder.
- Vi arbejder hårdt på sammen med myndighederne at øge mulighederne for test, sikre forsyningen af værnemidler til både offentlig og private sektor – og sikre logistikken fra udlandet til Danmark, hvor flere virksomheder har stillet deres knowhow og kapacitet til rådighed, siger Lars Sandahl Sørensen.
DI’s medlemmer har tidligere svaret i en stor undersøgelse, at de forventede en massiv nedgang i økonomien svarende til en nedgang på næsten 7 pct. i BNP i år. Et tab på 155 mia. kr. i tabt velstand. Altså et tab større i år end samlet set under finanskrisen. Siden er der kommet nye foranstaltninger til, og landene omkring os er blevet endnu hårdere ramt.
- Virksomhederne gør alt, de kan, for at undgå afskedigelser og fastholde folk i job. Men der er ingen tvivl om, at flere virksomheder kommer til at afskedige, og endnu flere virksomheder har sat nye investeringer og aktiviteter på pause eller helt af bordet. Danmark står over for en kæmpe opgave med at genoprette samfundet og vores økonomi på den anden side af den krise, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, tlf. 2949 4434, e-mail pgm@di.dk

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning

Borgernes ret til selvbestemmelse er klemt af nye frikommuneforsøg18.12.2020 16:05:02 CETPressemeddelelse

Et flertal i folketinget har indgået en aftale om frikommuneforsøget på ældreområdet, der følger efter tilsvarende aftaler på skole- og dagtilbudsområdet. Formålet med forsøgene er, at kommunerne i videst muligt omfang får mulighed for at fravige statslige og kommunale regler i bestræbelserne på at finde nye veje i opgaveløsningen. Det er positivt, men desværre har regeringen denne gang givet mulighed for, at borgernes rettigheder om frit valg suspenderes i frikommunerne.