DI: Danske virksomheder er ramt hårdere, hurtigere og voldsommere end nogensinde før

Statsminister Mette Frederiksen har her til eftermiddag holdt et virtuelt topmøde med erhvervsledere, hvor DI’s adm. direktør påpegede, at coronakrisen har ramt virksomhederne hårdere end nogensinde før. Det haster med at få bragt hjælpepakkerne i spil og være klar med yderligere tiltag. Men frem for alt er der behov for – sammen – at bane vejen for en forsvarlig og balanceret genåbning af Danmark, og DI glæder sig over den gode dialog om det mellem erhvervslivet og regeringen.

- Dansk erhvervsliv er hårdt ramt og hurtigere og voldsommere end nogensinde før. Virksomhederne er ramt på likviditeten, på massive fald i omsætning, tab på kunder og afbrudte forsyningskæder. Det er en underdrivelse at sige, at situationen er alvorlig. Vi er er en eksportnation, så vi er hårdt ramte af, at markederne og økonomierne omkring os er gået i stå, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.
Han understreger, at hjælpepakkerne har været helt centrale for at holde hånden under arbejdspladser og virksomheder – og dansk økonomi.
- De gennemførte hjælpepakker er derfor helt nødvendige, og regeringen og Folketinget har vist en fantastisk handlekraft og lydhørhed for DI’s og virksomhedernes forslag. Nu skal vi først og fremmest have ordningerne ud at virke, som de er tiltænkt. Som vi hele tiden har været enige om, er der behov for at følge op og justere og forbedre ordningerne. Derfor ser vi frem til trepartsdrøftelserne i morgen om lønkompensation, siger Lars Sandahl Sørensen.
På det netop afholdte topmøde har spørgsmålet om mulighederne for en genåbning af Danmark også været drøftet. DI kvitterer for den gode dialog om det med regeringen. Lars Sandahl Sørensen understreger, at en forsvarlig og målrettet genåbning må ske i tæt samarbejde på tværs af hele samfundet.
- Regeringen og myndighederne har taget mange svære og effektive beslutninger for at håndtere krisen og passe på danskerne. Næste store opgave er, at vi nu fokuserer på, hvad der skal til for at gennemføre en forsvarlig og gradvis genåbning af Danmark. Det vil kræve endnu større testkapacitet – og en skarp disciplin blandt danskerne. Det kan vi i erhvervslivet være med til, så vi på alle landets arbejdspladser bidrager til at passe på hinanden, siger Lars Sandahl Sørensen.
- Hvis vi for alvor skal lykkes med en forsvarlig gradvis genåbning, kræver det også et tæt samarbejde på tværs af landegrænserne. Både så vi kan åbne vores økonomi og komme tilbage i gear – og så alle står sammen om at begrænse smitten også efter en genåbning, siger DI-direktøren.
DI-direktøren oplyser, at DI er blevet tilknyttet den Nationale Operative Stab for at understøtte myndighedernes arbejde og samspillet til private virksomheder.
- Vi arbejder hårdt på sammen med myndighederne at øge mulighederne for test, sikre forsyningen af værnemidler til både offentlig og private sektor – og sikre logistikken fra udlandet til Danmark, hvor flere virksomheder har stillet deres knowhow og kapacitet til rådighed, siger Lars Sandahl Sørensen.
DI’s medlemmer har tidligere svaret i en stor undersøgelse, at de forventede en massiv nedgang i økonomien svarende til en nedgang på næsten 7 pct. i BNP i år. Et tab på 155 mia. kr. i tabt velstand. Altså et tab større i år end samlet set under finanskrisen. Siden er der kommet nye foranstaltninger til, og landene omkring os er blevet endnu hårdere ramt.
- Virksomhederne gør alt, de kan, for at undgå afskedigelser og fastholde folk i job. Men der er ingen tvivl om, at flere virksomheder kommer til at afskedige, og endnu flere virksomheder har sat nye investeringer og aktiviteter på pause eller helt af bordet. Danmark står over for en kæmpe opgave med at genoprette samfundet og vores økonomi på den anden side af den krise, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, tlf. 2949 4434, e-mail pgm@di.dk

Kommunebesparelser på konsulenter sætter Danmark ned i gear30.5.2020 12:19:52 CESTPressemeddelelse

Der er netop indgået aftaler om økonomien i kommuner og regioner for næste år, og der lægges op til massive besparelser på eksterne konsulenter. Kommunerne skal spare 0,5 mia. kr. allerede næste år og fuldt indfaset 1 mia. kr. i 2025. Og regionerne, som bruger langt færre eksterne eksperter, skal spare et trecifret millionbeløb årligt. DI mener, at offentlig-privat samarbejde og brug af konsulenter er forudsætningen for, at Danmark kan udvikle sig ud af krisen og få den bedste udvikling i det offentlige fremover. - Regeringen har med aftalen for kommuner og regioners økonomi fortsat sine nedskæringer på eksterne konsulenter i det offentlige. Det vil sætte udviklingen af det danske samfund ned i gear ikke at inddrage eksterne rådgivere, der bidrager med ekspertviden, kompetencer og ressourcer i forhold til offentlig udvikling. Det gælder eksempelvis digitalisering, undervisning, grøn omstilling og sundheds- og ældreområdet. Det er en forkert vej at gå, nu hvor Danmark skal udvikle sig u

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse

Danmarks adgang til og fra resten af verden har afgørende betydning for danske virksomheder, medarbejdere og hele vores samfundsøkonomi. Eksporten, turismen og luftfarten er stærkt afhængige af vores åbenhed – og de er hårdt ramt af krisen. I det lys er enhver udsigt til åbning godt nyt – men den meget begrænsede åbning, som regeringen nu vil foretage, vil få store konsekvenser for Danmark, vores samfundsøkonomi og vores job. DI opfordrer til, at sker en en yderligere åbning hurtigst muligt for at bringe dansk økonomi på fode igen. - Den meget begrænsede åbning til Tyskland, Norge og Island forekommer overforsigtig. Vi har stor forståelse for vigtigheden af at være agere sundhedsmæssigt forsvarlig, men det er vigtigt at gøre sig klart, at en så forsigtig åbning vil have store konsekvenser for vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. - Vi har ikke indblik i beslutningsgrundlaget – og anerkender fuldt ud, at regeringen og myndighederne skal træffe nogle svære beslu

DI: AUB-aftale skal holde hånden under lærlinge og elever28.5.2020 22:47:16 CESTPressemeddelelse

Efter langvarige forhandlinger er der kl. 20.30 torsdag aften indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om, hvordan opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) skal udmøntes. Pengene er indbetalt af danske virksomheder, og de skal som en del af finansminister Nicolai Wammens tre økonomiske hovedspor frem mod sommerferien gå til at understøtte danske virksomheder under corona-krisen og virksomhedernes uddannelse af lærlinge og elever. DI er tilfredse med aftalen, som udmønter 6,1 mia. kr., og tilbagefører knap 5 mia. kr. til virksomhederne. - Aftalen er afbalanceret. Den tager hensyn til, at virksomhederne mangler likviditet ved, at der sendes penge tilbage i virksomhederne, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI). - Virksomhederne har betalt for meget ind til AUB i flere år, så det er tilfredsstillende, at de får penge tilbage netop i en situation, hvor de fleste virksomheder er meget pressede. Samtidig understøtter aftalen, at v

DI: EU er på rette kurs med grøn vej ud af coronakrisen27.5.2020 15:31:02 CESTPressemeddelelse

EU’s vej ud af coronakrisen skal være grøn. Det fremgår af EU-Kommissionens genopretningsplan, der indeholder en grøn genopretningsfond på 5.600 mia. kr., der skal genstarte Europas økonomi. Planen om at fremme vækst og bekæmpe klimaforandringer vil kaste nye og vigtige eksportordrer af sig til danske virksomheder og dermed være et vigtigt bidrag til at få dansk økonomi og arbejdspladser bedst muligt ud af coronakrisen, vurderer DI’s administrerende direktør.

DI: Vi skal sikre klog overgang fra hjælpepakker til grøn genstart27.5.2020 09:56:39 CESTPressemeddelelse

DI er enig med regeringens økonomiske ekspertgruppe i, at de midlertidige hjælpepakker bør udfases – og der i stedet bør være fokus på politiske tiltag, som sætter gang i samfundsøkonomien, investeringer og ny vækst i virksomhederne. Men et brat stop for alle hjælpepakker den 8. juli vil betyde, at de mange investeringer i hjælpepakkerne for at undgå konkurser og jobtab vil være forgæves, advarer DI.