DI: Dansk-arabisk partnerskab bag banebrydende Verdensmål-konference i Egypten

I denne uge har over 300 deltagere været i Kairo for at drøfte, hvordan FN’s 17 Verdensmål kan danne grundlag for nye forretningsmuligheder i Egypten.

Konferencen SDGrowth er den første af sin slags, og den er lavet for at inspirere egyptiske virksomheder til at udnytte Verdensmålene til nye forretningsmuligheder.

- Det er første gang, der er arrangeret en konference, som på den her måde stiller skarpt på, hvordan virksomheder i lande som Egypten kan være med til at løfte FN’s Verdensmål, når de skal tænke forretning, siger Thomas Bustrup, direktør i Dansk Industri (DI), som har arrangeret konferencen i samarbejde med DI’s egyptiske søsterorganisation Federation of Egyptian Industries (FEI).

Det er ikke tilfældigt, at konferencen er placeret i netop Egypten.

- Vi har i Danmark og de vestlige lande arbejdet intensivt med FN’s Verdensmål de seneste år. Det er nu også begyndt at rulle i Mellemøsten og Nordafrika. Egypten er et af de steder, hvor vi kan se, at Verdensmålene for alvor er kommet på dagsordenen. Både hos myndighederne og erhvervslivet, siger Thomas Bustrup.

SDGrowth-konferencen er også en ny måde at tænke i udviklingsbistand på.

- Vi tager med konferencen skridtet væk fra den traditionelle ”donor-tankegang”, hvor vi giver tilskud til projekter i landene. Her handler det om at inspirere myndigheder, organisationer og erhvervsliv – på tværs af lande, sektorer og interesser – til at danne partnerskaber og derfra få dem til at udvikle nye idéer og muligheder. Det, tror vi på, vil være en effektiv måde at få Verdensmål-dagsordenen til at blomstre, siger Thomas Bustrup.

Konferencen er en del af det Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram (DAPP), som omfatter Danmark, Egypten, Jordan, Tunesien og Marokko. Tanken er også, at de øvrige mellemøstlige og nordafrikanske lande kan blive inspireret.

- Vi håber, at vi med konferencen i Kairo kan skubbe endnu mere til måden, erhvervslivet rundt om i verden tænker på FN’s Verdensmål og bruger dem som løftestang til at skabe nye forretningsmuligheder, der både gavner verden og virksomhederne selv, siger Thomas Bustrup.

Yderligere kontakt: Niels Brandt Petersen, presserådgiver, Dansk Industri, nibp@di.dk

PRESSEINVITATION fra DI - Skal det være dyrere når virksomheder skifter hænder?15.10.2019 10:24:12 CESTPresseinvitation

Mere end 20.000 ejerledede og familieejede virksomheder skal over de næste par år skifte hænder. Skal det være dyrere at give stafetten – og dermed arbejdspladserne – videre til næste generation? DI sætter på en konference fokus på den aktuelle politiske debat om generationsskifte og ikke mindst på forslaget fra regeringen om at hæve beskatningen ved generationsskifte. Et panel bestående af skatteminister Morten Bødskov (S), partileder Søren Pape Poulsen (K) og finansordfører Sofie Carsten Nielsen (R) vil i en debat forholde sig til generationsskifteskattens konsekvenser for virksomhedernes udvikling og muligheder. Pressen inviteres til debat og konference: Når virksomheder skifter hænder – DI’s ejerskiftekonference 2019 Mandag den 21. oktober 2019, kl. 10:00 i Industriens Hus, Rådhuspladsen København V En forøgelse af afgiften på generationsskifte vil koste vækst og arbejdspladser. I løbet af dagen bliver der en debat om de skattemæssige rammer for generationsskifte og de udfordringer

Danske virksomheder skaber grøn alliance med verdens største byer10.10.2019 13:10:00 CESTPressemeddelelse

Torsdag den 10. oktober 2019 er DI vært for C40 Cities and Business Forum, der er årets største internationale begivenhed i København. Mere end 450 virksomheder, civilorganisationer og borgmestre fra verdens storbyer mødes for at sætte turbo på grøn vækst i hele verden. Det sker blandt andet med klimaalliancen, The City-Business Climate Alliance (CBCA), der lanceres af Torontos borgmester John Tory.

PRESSEINVITATION - DI inviterer pressen til C40-topmøde: Dansk erhvervsliv skaber grønne alliancer med verdens største byer2.10.2019 09:47:44 CESTPresseinvitation

Torsdag den 10. oktober 2019 er Dansk Industri vært for C40-topmødet i København, der er årets største internationale begivenhed. Industriens Hus vil danne rammen om C40 Cities and Business Forum, hvor 450 virksomheder og borgmestre fra verdens storbyer mødes for at skabe nye alliancer, der skal sætte turbo på grøn vækst i hele verden.