DI: Dansk-arabisk partnerskab bag banebrydende Verdensmål-konference i Egypten

I denne uge har over 300 deltagere været i Kairo for at drøfte, hvordan FN’s 17 Verdensmål kan danne grundlag for nye forretningsmuligheder i Egypten.

Konferencen SDGrowth er den første af sin slags, og den er lavet for at inspirere egyptiske virksomheder til at udnytte Verdensmålene til nye forretningsmuligheder.

- Det er første gang, der er arrangeret en konference, som på den her måde stiller skarpt på, hvordan virksomheder i lande som Egypten kan være med til at løfte FN’s Verdensmål, når de skal tænke forretning, siger Thomas Bustrup, direktør i Dansk Industri (DI), som har arrangeret konferencen i samarbejde med DI’s egyptiske søsterorganisation Federation of Egyptian Industries (FEI).

Det er ikke tilfældigt, at konferencen er placeret i netop Egypten.

- Vi har i Danmark og de vestlige lande arbejdet intensivt med FN’s Verdensmål de seneste år. Det er nu også begyndt at rulle i Mellemøsten og Nordafrika. Egypten er et af de steder, hvor vi kan se, at Verdensmålene for alvor er kommet på dagsordenen. Både hos myndighederne og erhvervslivet, siger Thomas Bustrup.

SDGrowth-konferencen er også en ny måde at tænke i udviklingsbistand på.

- Vi tager med konferencen skridtet væk fra den traditionelle ”donor-tankegang”, hvor vi giver tilskud til projekter i landene. Her handler det om at inspirere myndigheder, organisationer og erhvervsliv – på tværs af lande, sektorer og interesser – til at danne partnerskaber og derfra få dem til at udvikle nye idéer og muligheder. Det, tror vi på, vil være en effektiv måde at få Verdensmål-dagsordenen til at blomstre, siger Thomas Bustrup.

Konferencen er en del af det Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram (DAPP), som omfatter Danmark, Egypten, Jordan, Tunesien og Marokko. Tanken er også, at de øvrige mellemøstlige og nordafrikanske lande kan blive inspireret.

- Vi håber, at vi med konferencen i Kairo kan skubbe endnu mere til måden, erhvervslivet rundt om i verden tænker på FN’s Verdensmål og bruger dem som løftestang til at skabe nye forretningsmuligheder, der både gavner verden og virksomhederne selv, siger Thomas Bustrup.

Yderligere kontakt: Niels Brandt Petersen, presserådgiver, Dansk Industri, nibp@di.dk

DI: Ny transportaftale viser, at den danske model leverer varen4.4.2019 14:25:14 CESTPressemeddelelse

I dag har Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation sendt beskæftigelsesministeren et fælles forslag. Aftalen mellem DA og FH indebærer dels forslag til en ændring af godskørselsloven for danske vognmænd og dels til en ændring af udstationeringsloven for at sikre, at udenlandske vognmænd skal aflønne deres chauffører svarende til, hvad danske transportvirksomheder betaler, når de kører i Danmark. Det vil betyde, at udenlandske transportfirmaer skal dokumentere, at deres chauffører får en løn, der svarer til danske vilkår, når de kører cabotagekørsel eller kombinerede transporter i Danmark.

DI: Bedre udnyttelse af overskudsvarme gavner borgere, virksomheder og klimaet28.3.2019 16:27:25 CETPressemeddelelse

Partierne bag energiaftalen har i dag taget de vigtige første skridt, mod at vi fremover kan udnytte industriens overskudsvarme til at varme flere danske boliger op. Det er godt for klimaet, husholdningerne og virksomhederne, at vi udnytter den varme, som ellers vil blive sendt ud i den blå luft. Men det er afgørende, at partierne bag aftalen holder sig fra at indføre dobbeltregulering af overskudsvarme, mener DI.