DI: Dansk-arabisk partnerskab bag banebrydende Verdensmål-konference i Egypten

I denne uge har over 300 deltagere været i Kairo for at drøfte, hvordan FN’s 17 Verdensmål kan danne grundlag for nye forretningsmuligheder i Egypten.

Konferencen SDGrowth er den første af sin slags, og den er lavet for at inspirere egyptiske virksomheder til at udnytte Verdensmålene til nye forretningsmuligheder.

- Det er første gang, der er arrangeret en konference, som på den her måde stiller skarpt på, hvordan virksomheder i lande som Egypten kan være med til at løfte FN’s Verdensmål, når de skal tænke forretning, siger Thomas Bustrup, direktør i Dansk Industri (DI), som har arrangeret konferencen i samarbejde med DI’s egyptiske søsterorganisation Federation of Egyptian Industries (FEI).

Det er ikke tilfældigt, at konferencen er placeret i netop Egypten.

- Vi har i Danmark og de vestlige lande arbejdet intensivt med FN’s Verdensmål de seneste år. Det er nu også begyndt at rulle i Mellemøsten og Nordafrika. Egypten er et af de steder, hvor vi kan se, at Verdensmålene for alvor er kommet på dagsordenen. Både hos myndighederne og erhvervslivet, siger Thomas Bustrup.

SDGrowth-konferencen er også en ny måde at tænke i udviklingsbistand på.

- Vi tager med konferencen skridtet væk fra den traditionelle ”donor-tankegang”, hvor vi giver tilskud til projekter i landene. Her handler det om at inspirere myndigheder, organisationer og erhvervsliv – på tværs af lande, sektorer og interesser – til at danne partnerskaber og derfra få dem til at udvikle nye idéer og muligheder. Det, tror vi på, vil være en effektiv måde at få Verdensmål-dagsordenen til at blomstre, siger Thomas Bustrup.

Konferencen er en del af det Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram (DAPP), som omfatter Danmark, Egypten, Jordan, Tunesien og Marokko. Tanken er også, at de øvrige mellemøstlige og nordafrikanske lande kan blive inspireret.

- Vi håber, at vi med konferencen i Kairo kan skubbe endnu mere til måden, erhvervslivet rundt om i verden tænker på FN’s Verdensmål og bruger dem som løftestang til at skabe nye forretningsmuligheder, der både gavner verden og virksomhederne selv, siger Thomas Bustrup.

Yderligere kontakt: Niels Brandt Petersen, presserådgiver, Dansk Industri, nibp@di.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae