DI: Dansk-arabisk partnerskab bag banebrydende Verdensmål-konference i Egypten

I denne uge har over 300 deltagere været i Kairo for at drøfte, hvordan FN’s 17 Verdensmål kan danne grundlag for nye forretningsmuligheder i Egypten.

Konferencen SDGrowth er den første af sin slags, og den er lavet for at inspirere egyptiske virksomheder til at udnytte Verdensmålene til nye forretningsmuligheder.

- Det er første gang, der er arrangeret en konference, som på den her måde stiller skarpt på, hvordan virksomheder i lande som Egypten kan være med til at løfte FN’s Verdensmål, når de skal tænke forretning, siger Thomas Bustrup, direktør i Dansk Industri (DI), som har arrangeret konferencen i samarbejde med DI’s egyptiske søsterorganisation Federation of Egyptian Industries (FEI).

Det er ikke tilfældigt, at konferencen er placeret i netop Egypten.

- Vi har i Danmark og de vestlige lande arbejdet intensivt med FN’s Verdensmål de seneste år. Det er nu også begyndt at rulle i Mellemøsten og Nordafrika. Egypten er et af de steder, hvor vi kan se, at Verdensmålene for alvor er kommet på dagsordenen. Både hos myndighederne og erhvervslivet, siger Thomas Bustrup.

SDGrowth-konferencen er også en ny måde at tænke i udviklingsbistand på.

- Vi tager med konferencen skridtet væk fra den traditionelle ”donor-tankegang”, hvor vi giver tilskud til projekter i landene. Her handler det om at inspirere myndigheder, organisationer og erhvervsliv – på tværs af lande, sektorer og interesser – til at danne partnerskaber og derfra få dem til at udvikle nye idéer og muligheder. Det, tror vi på, vil være en effektiv måde at få Verdensmål-dagsordenen til at blomstre, siger Thomas Bustrup.

Konferencen er en del af det Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram (DAPP), som omfatter Danmark, Egypten, Jordan, Tunesien og Marokko. Tanken er også, at de øvrige mellemøstlige og nordafrikanske lande kan blive inspireret.

- Vi håber, at vi med konferencen i Kairo kan skubbe endnu mere til måden, erhvervslivet rundt om i verden tænker på FN’s Verdensmål og bruger dem som løftestang til at skabe nye forretningsmuligheder, der både gavner verden og virksomhederne selv, siger Thomas Bustrup.

Yderligere kontakt: Niels Brandt Petersen, presserådgiver, Dansk Industri, nibp@di.dk

DI: Den altafgørende førsteprioritet er at undgå ny nedlukning7.8.2020 21:18:24 CESTPressemeddelelse

Der er klar opbakning fra Dansk Industri til regeringens beslutning om at sætte en yderligere genåbning af Danmark i bero. Den stigende smittespredning i Danmark og mange andre lande understreger med tydelig alvor, at den altafgørende opgave for regeringen og det danske samfund er at undgå en ny generel nedlukning af store dele af Danmark. - Den omfattende nedlukning af vores samfund i foråret kostede Danmark og i allerhøjeste grad også danske virksomheder dyrt, men det var en nødvendig investering i at få smitten under kontrol. Den absolutte førsteprioritet nu er at undgå, at vi ender i en ny nedlukning. For ellers vil det store arbejde og massive udgifter indtil nu være spildt, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. Han ser positivt på statsminister Mette Frederiksens melding om, at regeringen og myndighederne vil sætte ind med målrettede tiltag, hvor smitten spreder sig, og omfattende brug af tests. - Det er en fælles samfundsopgave at håndtere smittespredningen og undgå, at

DI samler 25 erhvervsledere, der skal fremme mangfoldighed i dansk erhvervsliv2.7.2020 13:59:15 CESTPressemeddelelse

Dansk erhvervsliv skal blive bedre til at tiltrække og fastholde talent af forskellige køn, alder og baggrund, hvis vi skal sikre vores innovations- og konkurrenceevne. Derfor nedsætter DI et nyt specialudvalg med Lars Rasmussen i spidsen, der er bestyrelsesformand for en række life science virksomheder. Mangfoldigheds- og ligestillingspolitik skal spille en central rolle i erhvervspolitikken, mener DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen.