DI: Danmark kan fordoble eksporten til Indien

Sidste år nåede eksporten til Indien næsten 20 mia. kroner, og der er potentiale for endnu mere, lyder det fra Dansk Industri, der annoncerer et nyt kontor i Indien i forbindelse med premierminister Modis besøg.

Indien er i dag verdens sjettestørste økonomi, og dansk eksport til Indien nåede næsten rekordhøje 20 mia. kr. i 2021, viser en analyse fra Dansk Industri (DI). Danmarks største erhvervsorganisation vurderer dog, at potentialet er endnu større.

- Indien er et kæmpe marked med 1,3 milliarder indbyggere. Selvom 20 mia. kroner er mange penge, er det kun lidt over én procent af den samlede danske eksport. Og med de seneste års stigning har vi store forventninger til det indiske marked, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI, i forbindelse med den indiske premierminister Narendra Modis besøg i Danmark.

DI-direktøren tror på, at Danmark kan fordoble eksporten til landet fra de nuværende 20 mia. kr.

- Danske virksomheder har vist i stor skala, at vi kan levere løsninger til energi, vand og fødevarer i mange dele af verden. Derfor har vi tiltro til, at danske virksomheder også kan levere i Indien, og det vil vi se udmøntet i de kommende år, siger Lars Sandahl Sørensen.

De danske virksomheder har opdaget potentialet i Indien, viser DI’s analyse. Virksomhederne har nemlig seksdoblet investeringerne i Indien over de seneste 15 år, og Indien er nu det land, hvor danske virksomheder har næstflest ansatte.

- Væksten i Indien har været og vil fortsat være høj, hvilket giver gode muligheder for øget eksport. Men Indien kan være en udfordring for danske virksomheder, fordi både regler og kutymer er anderledes og mere komplekse, end vi kender det fra markeder som Tyskland og Frankrig, siger Lars Sandahl Sørensen.

Nyt kontor i Chennai

DI har siden 2008 haft en afdeling i hovedstaden Mumbai, og for yderligere at hjælpe danske virksomheder og øge den danske eksport åbner DI nu et nyt kontor i Chennai, hvor blandt andet vindindustrien er stærk.

- Modis besøg i Danmark er et stærkt signal til både dansk og indisk erhvervsliv om, at viljen til samarbejde er stor. Besøget er derfor en stor støtte til de danske virksomheder, der ønsker at gøre forretning i Indien. Men vi skal også være til stede i Indien, og derfor vil vi styrke vores repræsentation i verdens største demokrati, fortæller Lars Sandahl Sørensen.

- Indien kan byde ind med meget kvalificeret arbejdskraft, hvor Chennai er stærke på ingeniører. Det kan blive et aktiv for en bred vifte af sektorer, hvor vi naturligvis er klar til at hjælpe og rådgive, så flere kan komme i gang i Indien.

Premierminister Narendra Modi og statsminister Mette Frederiksen er tirsdag til møde i Industriens Hus i København for at tale om styrket erhvervssamarbejde om særligt den grønne omstilling med DI-direktør Lars Sandahl Sørensen og DI’s medlemsvirksomheder.

Se analysen her:

For yderligere kontakt presserådgiver Nis Peder Kolby på tlf. 4032 3400