DI Byggeri: Vallensbæk er danmarksmester i at give hurtige byggetilladelser

Mens Vallensbæk endnu engang har landets laveste sagsbehandlingstider på byggesager, så går det den modsatte vej for flere andre kommuner i Hovedstaden. I Gentofte Kommune er sagsbehandlingstiden næsten fordoblet, mens gennemsnitlige sagsbehandlingstid nu er helt oppe på 158 dage i København.

I Hovedstaden er der store forskelle på, hvor langt tid man skal vente på at få byggetilladelsen i hus. I Vallensbæk Kommune tager det i gennemsnit 6 dage at få sagsbehandlet en byggesag, mens det i Tårnby, Lyngby Taarbæk og Frederiksberg kommune tager henholdsvis 153, 122 og 110 dage i gennemsnit. Det viser en ny analyse fra DI Byggeri.

- Der er en markant forskel på kommunernes sagsbehandlings tider, hvilket selvfølgelig kan undre. Der er godt gang i byggeriet, og derfor er det virkelig forbilledligt, at Vallensbæk kommune formår at holde sagsbehandlingstiderne så lave, siger Mads Raaschou, formand for DI Byggeri Hovedstaden.

Ventetiderne er opgjort fra den dag, hvor kommunerne har modtaget alle oplysninger i byggesagen, så det dermed er den reelle sagsbehandlingstid i kommunerne, der måles på.

- Vi ser meget gerne, at kommunerne gør meget mere i forhåndsdialog og har mere åbenhed i sagsbehandlingen. Vi hører fra vores medlemmer, at det er en stor fordel, når man kan få ansigt på sagsbehandleren og man kan snakke løsninger igennem, inden man ansøger. På den måde undgår man dumme fejl, mangelbreve, og man forkorter dermed den samlede sagsbehandlingstid, siger formanden

Den gennemsnitlige ventetid på en byggetilladelse i hovedstaden er steget fra 92 dage i 2020 til 107 dage i 2021.

- Selvom sagsbehandlingstiden generelt er steget, så vil jeg gerne fremhæve Hvidovre og Albertslund kommuner, som har formået at sænke sagsbehandlingstiderne markant. I Hvidovre fra 167 dage til 59 dage, og fra 140 dage i Albertslund til 90 dage. Det er virkelig flot. Begge kommuner skal selvfølgelig endnu længere ned, men det lover virkelig godt, siger Mads Raaschou.

Vallensbæk og Odder er de to kommuner i Danmark, der er hurtigst til at sagsbehandle byggesager med en gennemsnitlig ventetid på seks dage. København har med en gennemsnitlig ventetid på 158 dage den længste ventetid i hele landet.

Se ventetiderne i din kommune her.

Formand for DI Byggeri Hovedstaden Mads Raaschou, telefon 2844 0088
Regional konsulent for DI Byggeri Hovedstaden Anne Ginderskov, telefon 4079 5870