DI: Bredere genåbning vil redde arbejdspladser og forhindre konkurser

Med den gradvise genåbning af samfundet er Danmark forhåbentlig forbi første fase af coronakrisen, hvor regeringen og myndighederne sammen med Folketinget i høj grad har formået at inddæmme smitten, så sundhedsvæsnet kan følge med. Nu venter der en mindst lige så vigtig og vanskelig fase, hvor Danmark skal sikre en forsvarlig, effektiv og hurtig genåbning af samfundet. Her er det afgørende vigtigt, at regeringen nu er klar til at åbne yderligere, lyder det fra DI.

- Der er ikke tvivl om, at en hurtigere genåbning, hvor flere virksomheder kan komme i gang vil være med til at redde arbejdspladser og forhindre konkurser. Det er en god nyhed i en svær tid, hvis regeringen og Folketinget sammen kan finde en vej til det, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

- Der er virkelig grund til at anerkende, hvor effektivt og godt Danmark har klaret første del af coronakrisen, hvor den altgørende opgave har været at få styr på smitten og sikre, at vores sundhedsvæsen kan følge med. Nu følger den næste fase, hvor samfundet skal genåbnes, så hurtigt det kan lade sig gøre på forsvarlig vis. Derfor er det en vigtig og god melding fra statsministeren, at regeringen vil åbne bredere op, siger DI-direktøren.

Han understreger, at erhvervslivet støtter regeringens fokus på at undgå markant tilbagefald i smitten.

- Både sundhedsmæssigt og økonomisk er det vigtigt, at vi undgår et massivt tilbageslag. Derfor er der både forståelse for og opbakning til i erhvervslivet, at vi ikke genåbner fuldt fra i morgen. Men de økonomiske skadevirkninger fra nedlukningen stiger dag for dag, og derfor er det rigtigt, at regeringen og myndighederne sammen med Folketinget vil åbne bredere, siger Lars Sandahl Sørensen.

DI-direktøren hæfter sig ved, at åbningen af skoler og pasningstilbud til de yngste er en vigtig del af genåbningen – også for virksomhederne.

- Flere virksomheder kan nu genåbne på deres kontorer, så medarbejderne igen kan møde fysisk ind på jobbet. Det er kun muligt, fordi pædagoger og skolelærere nu overtager pasning og undervisning af børnene i arbejdstiden. Så det er særdeles vigtigt for virksomhederne og deres medarbejdere – også for dem, der stadig arbejde hjemmefra, siger Lars Sandahl Sørensen.

Han understreger endeligt, at regeringen og Folketinget hurtigst muligt bør forlænge, forbedre og justere hjælpepakkerne, som holder hånden under arbejdspladser og virksomheder landet over.

- Danmark er i en bedre situation end langt de fleste andre lande. Det vidner om, at vi har håndteret krisen godt – men det betyder også, at rigtig mange af vores eksportlande er hårdt ramt, og det har også klare økonomiske konsekvenser for danske eksportvirksomheder og deres medarbejdere, siger DI-direktøren.

- Vi står midt i den værste krise i nyere tid, og lige nu er der hundredetusindevis af arbejdspladser og titusindvis af virksomheder, som er afhængige af hjælpepakkerne, hvis vi som samfund også skal kunne have dem på den anden side af krisen. Derfor er der akut brug for, at regeringen og Folketinget sørger for, at sikkerhedsnettet bliver ved med at være spændt ud under samfundet, siger Lars Sandahl Sørensen.

For yderligere information kontakt pressechef og vicedirektør Per Geckler Møller på 2949 4434.

Kommunebesparelser på konsulenter sætter Danmark ned i gear30.5.2020 12:19:52 CESTPressemeddelelse

Der er netop indgået aftaler om økonomien i kommuner og regioner for næste år, og der lægges op til massive besparelser på eksterne konsulenter. Kommunerne skal spare 0,5 mia. kr. allerede næste år og fuldt indfaset 1 mia. kr. i 2025. Og regionerne, som bruger langt færre eksterne eksperter, skal spare et trecifret millionbeløb årligt. DI mener, at offentlig-privat samarbejde og brug af konsulenter er forudsætningen for, at Danmark kan udvikle sig ud af krisen og få den bedste udvikling i det offentlige fremover. - Regeringen har med aftalen for kommuner og regioners økonomi fortsat sine nedskæringer på eksterne konsulenter i det offentlige. Det vil sætte udviklingen af det danske samfund ned i gear ikke at inddrage eksterne rådgivere, der bidrager med ekspertviden, kompetencer og ressourcer i forhold til offentlig udvikling. Det gælder eksempelvis digitalisering, undervisning, grøn omstilling og sundheds- og ældreområdet. Det er en forkert vej at gå, nu hvor Danmark skal udvikle sig u

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse

Danmarks adgang til og fra resten af verden har afgørende betydning for danske virksomheder, medarbejdere og hele vores samfundsøkonomi. Eksporten, turismen og luftfarten er stærkt afhængige af vores åbenhed – og de er hårdt ramt af krisen. I det lys er enhver udsigt til åbning godt nyt – men den meget begrænsede åbning, som regeringen nu vil foretage, vil få store konsekvenser for Danmark, vores samfundsøkonomi og vores job. DI opfordrer til, at sker en en yderligere åbning hurtigst muligt for at bringe dansk økonomi på fode igen. - Den meget begrænsede åbning til Tyskland, Norge og Island forekommer overforsigtig. Vi har stor forståelse for vigtigheden af at være agere sundhedsmæssigt forsvarlig, men det er vigtigt at gøre sig klart, at en så forsigtig åbning vil have store konsekvenser for vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. - Vi har ikke indblik i beslutningsgrundlaget – og anerkender fuldt ud, at regeringen og myndighederne skal træffe nogle svære beslu

DI: AUB-aftale skal holde hånden under lærlinge og elever28.5.2020 22:47:16 CESTPressemeddelelse

Efter langvarige forhandlinger er der kl. 20.30 torsdag aften indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om, hvordan opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) skal udmøntes. Pengene er indbetalt af danske virksomheder, og de skal som en del af finansminister Nicolai Wammens tre økonomiske hovedspor frem mod sommerferien gå til at understøtte danske virksomheder under corona-krisen og virksomhedernes uddannelse af lærlinge og elever. DI er tilfredse med aftalen, som udmønter 6,1 mia. kr., og tilbagefører knap 5 mia. kr. til virksomhederne. - Aftalen er afbalanceret. Den tager hensyn til, at virksomhederne mangler likviditet ved, at der sendes penge tilbage i virksomhederne, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI). - Virksomhederne har betalt for meget ind til AUB i flere år, så det er tilfredsstillende, at de får penge tilbage netop i en situation, hvor de fleste virksomheder er meget pressede. Samtidig understøtter aftalen, at v

DI: EU er på rette kurs med grøn vej ud af coronakrisen27.5.2020 15:31:02 CESTPressemeddelelse

EU’s vej ud af coronakrisen skal være grøn. Det fremgår af EU-Kommissionens genopretningsplan, der indeholder en grøn genopretningsfond på 5.600 mia. kr., der skal genstarte Europas økonomi. Planen om at fremme vækst og bekæmpe klimaforandringer vil kaste nye og vigtige eksportordrer af sig til danske virksomheder og dermed være et vigtigt bidrag til at få dansk økonomi og arbejdspladser bedst muligt ud af coronakrisen, vurderer DI’s administrerende direktør.

DI: Vi skal sikre klog overgang fra hjælpepakker til grøn genstart27.5.2020 09:56:39 CESTPressemeddelelse

DI er enig med regeringens økonomiske ekspertgruppe i, at de midlertidige hjælpepakker bør udfases – og der i stedet bør være fokus på politiske tiltag, som sætter gang i samfundsøkonomien, investeringer og ny vækst i virksomhederne. Men et brat stop for alle hjælpepakker den 8. juli vil betyde, at de mange investeringer i hjælpepakkerne for at undgå konkurser og jobtab vil være forgæves, advarer DI.