DI: Borgerne er tilbage i valgkampen: Stor ros til blå bloks udspil om frit valg

En samlet blå blok har præsenteret et udspil, der styrker det frie valg i Danmark. Dansk Industri roser planen til skyerne.
Jakob Scharff, branchedirektør i Dansk Industri. Foto: Sif Meincke.

En samlet blå blok har præsenteret et udspil for velfærden, der styrker borgernes frie valg og den enkeltes ret til at bestemme selv. Hos Dansk Industri glæder man sig over forslagene.

- Udspillet fortjener ros til skyerne. Endelig får vi en række konkrete forslag, der sætter borgeren i centrum, styrker det frie valg og giver langt bedre mulighed for, at det offentlige og private kan skabe stærkere velfærdsløsninger og en bedre ældrepleje sammen, siger Jakob Scharff, branchedirektør i DI og fortsætter:

- Mere offentlig-privat samarbejde er en nødvendighed for at fremtidssikre vores velfærd. Det er simpelthen den eneste måde, hvorpå vi kan sikre kvalitet en i tid med stigende velfærdspres og knappe ressourcer, siger han.

Branchedirektøren glæder sig over, at forslagene sætter en tyk streg under behovet for mere selvbestemmelse i ældreplejen.

- Forslagene er en konkret opgradering af vores ældrepleje, og det er der i den grad behov for. Alle er forskellige, og det skal velfærden afspejle. Det vigtige er ikke om borgeren vælger privat, offentlig eller selvejende, men at borgerne får noget, der passer til deres behov, siger Jakob Scharff og fortsætter:

- Det frie valg er ikke meget værd, hvis det kun står på papiret. I 50 kommuner kan borgere i dag kun vælge kommunalt plejehjem. Vi bakker helt op om, at der kommer friplejehjem i alle kommuner, så der er et mangfoldigt tilbud, siger han.

Også forslaget om kortere ventetid på fertilitetsbehandling får ros fra branchedirektøren.

- Vi længe sat fokus på, at ufrivilligt barnløse skal have ret til frit sygehusvalg. Vi skylder, at vores velfærdssamfund tager ansvar for mennesker i en sårbar situation, og det er ikke rimeligt med så lang ventetid, siger Jakob Scharff.

- Pengepungen skal ikke afgøre, hvilket velfærdstilbud, man kan vælge. Vi skal ikke have et A- og B-hold i vores samfund. Nu er der politisk vilje til at fjerne barriererne og sammen opgradere og fremtidssikre velfærden. Det får vi blandt andet ved flere friplejehjem, mere selvbestemmelse og muligheder indenfor rengøring og aftensmad i ældreplejen, og at ufrivilligt barnløse i fertilitetsbehandling ikke også skal kæmpe med lange ventelister. Det fortjener Danmark, siger Jakob Scharff.

For yderligere oplysninger kontakt branchedirektør Jakob Scharff på tlf.2112 9423 eller presserådgiver Ben Ron på tlf. 2830 5452.

Jakob Scharff, branchedirektør i Dansk Industri. Foto: Sif Meincke.

DI Energis årsdag 2024: Nye grønne forbindelser for Danmarks energi i fremtiden19.4.2024 10:00:27 CEST | Presseinvitation

Vi kan ikke skabe en grøn omstilling i Danmark, hvis vi ikke kan transportere den grønne energi billigt, sikkert og effektivt. I takt med etableringen af mere vedvarende energi, er der også brug for en mere udbygget, robust og moderne energiinfrastruktur, som vil blive belyst og diskuteret i et dansk og internationalt perspektiv ved DI Energis årsdag den 25. april. Pressen er inviteret til at dække det hele.

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.