DI ansætter ny politisk direktør

Danmarks største arbejdsgiver- og erhvervsorganisation, Dansk Industri, får en ny direktør i spidsen for det politiske arbejde, når Emil Fannikke Kiær tiltræder som politisk direktør. Emil Fannikke Kiær kommer til DI fra en stilling som vicedirektør og COO i ATP. DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen glæder sig over ansættelsen af en så stærk kandidat til stillingen, hvor Emil Fannikke Kiær får direktionsansvaret for at koordinere DI’s omfattende politiske arbejde – herunder også direktionsansvaret for organisationens analyser og samfundsøkonomiske modeller og planer.

- Vi har valgt Emil Fannikke Kiær i et usædvanlig stærkt felt af kandidater, fordi han kommer med en særdeles høj grad af faglighed, et indgående kendskab til centraladministrationen og frem for alt er han en  dygtig og ambitiøs leder. Dertil er han vant til at agere med stor politisk forståelse. Det gør ham til den helt rigtige til sammen med kolleger og medlemsvirksomheder at fortsætte og udvikle DI’s politiske arbejde for, at Danmark kan være et stærkt og godt samfund af drive virksomhed i - og at leve i, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

I ATP har Emil Fannikke Kjær været med til at drive en modernisering og professionalisering sammen med koncernledelsen. Forud for karrieren i ATP har Emil Fannikke Kiær arbejdet som økonomi- og it-direktør i Fødevareministeriet og som underdirektør i DR og Finansministeriet. Han er 42 år og cand.scient.pol. fra Københavns Universitet.

- Danmark og danske virksomheder står lige nu over for nogle ekstraordinært store udfordringer – og tilsvarende store muligheder. Både når det gælder vores håndtering af coronakrisen og vejen videre frem mod et samfund i grøn vækst. Det kræver omfattende og komplekse løsninger, og Emil Fannikke Kiær har vist, at han har kompetencerne til at stå i spidsen for DI’s indsats for at finde og arbejde for de bedst mulige løsninger, siger DI-direktøren.

Emil Fannikke Kiær ser frem til at starte i jobbet i DI.

- Jeg anser DI som den helt centrale organisation i Danmark, når det handler om at udvikle det danske samfund – og fremfor alt bidrage til, at danske virksomheder og arbejdspladser også står stærkt om 5, 10 og 25 år. Det er et stort ansvar og en vigtig opgave, hvor DI virkelig kan gøre en forskel. Så selv om det er med vemod, at jeg tager afsked med ATP og mine gode kolleger, så glæder jeg mig til at komme i gang med jobbet og bruge min erfaring i rollen som politisk direktør i DI, siger Emil Fannikke Kiær.

Emil Fannikke Kiær tiltræder i stillingen som politisk direktør senere på året.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør og pressechef Per Geckler Møller på PGM@di.dk eller tlf. 2949 4434

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning

Borgernes ret til selvbestemmelse er klemt af nye frikommuneforsøg18.12.2020 16:05:02 CETPressemeddelelse

Et flertal i folketinget har indgået en aftale om frikommuneforsøget på ældreområdet, der følger efter tilsvarende aftaler på skole- og dagtilbudsområdet. Formålet med forsøgene er, at kommunerne i videst muligt omfang får mulighed for at fravige statslige og kommunale regler i bestræbelserne på at finde nye veje i opgaveløsningen. Det er positivt, men desværre har regeringen denne gang givet mulighed for, at borgernes rettigheder om frit valg suspenderes i frikommunerne.