DI: Ærgerligt at EU-landene ikke kunne blive enige om klimamål

På gårsdagens topmøde kunne stats- og regeringscheferne - trods stort pres fra en række EU-lande - ikke blive enige om, at EU skal være CO2-neutral i 2050. EU-landene forsømmer dermed at sætte en fælles retning for klimapolitikken. Det kan gøre den grønne omstilling dyrere og mere besværlig, mener DI.

- Langt de fleste lande støtter målet om, at EU skal være CO2-neutralt i 2050. Og det er meget ærgerligt, at det ikke lykkedes at få de sidste lande med. Det kan betyde, at EU-landene kommer til at gennemføre den grønne omstilling i forskellig hastighed, og det gør omstillingen dyrere og mere besværlig, siger Tine Roed, direktør i DI

Der er stadig en chance for, at stats- og regeringscheferne på et senere møde kan blive enige om, at EU skal være klimaneutral. Det bør være en bunden opgave, at EU senest ved udgangen af 2019 træffer denne beslutning.

- Vi håber, at stats- og regeringscheferne i EU vil tage ansvar for at holde temperaturstigningen på kloden under 1 ½ til 2 grader.  Det er ikke alene den rigtige vej for Europa. Det er nødvendigt med et stærkt og vigtig signal til resten af verden inden de internationale klimaforhandlinger senere på året, siger Tine Roed.

Herhjemme diskuteres de nationale klimamål under de igangværende forhandlinger om en ny regering. Et ambitiøst mål i EU havde gjort det lettere for de danske politikere.

- En fælles europæisk indsats vil gøre det billigere at nå de nationale mål, som vi sætter i Danmark. Vi skal gøre så meget som muligt for at begrænse klimaforandringerne uden at sætte vores økonomi og velfærd over styr. Derfor er den manglende beslutning bekymrende, selvom der står i konklusionerne, at et flertal af lande vil arbejde for klimaneutralitet, påpeger Tine Roed.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller tlf. 2332 6829

Dansk Energi og DI stifter Erhvervslivets Klimaalliance17.9.2019 15:36:23 CESTPressemeddelelse

Danmark og det globale samfund står over for en inter­national klimakrise, som kræver ekstraordinære svar. Det vil dansk erhvervsliv sætte sig i spidsen for at løse, og vise vejen til, i samarbejde med regeringen, Folketingets partier og resten af det danske samfund. Derfor stifter organisationerne Dansk Energi og Dansk Industri (DI) nu Erhvervslivets Klimaalliance, som hen over de næste to år forpligter sig til at udvikle nye og langsigtede svar på, hvordan vi på tværs af samfundet kan løse klimaudfordringen. - Klimaudfordringen er så gennemgribende, at ingen kan løse den alene. Vi får brug for at udvikle nye og langsigtede svar – på tværs af sektorer, hvis vi skal nå i mål med regeringens ambition, at Danmarks udledning af klimagasser senest i 2030 skal være reduceret med 70 pct. Derfor stifter vi nu Erhvervslivets Klimaalliance, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. De to organisationer glæder sig over regeringens initiativ om klimakontrakter offentliggjort af statsminister

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse 11 nye medlemmer17.9.2019 11:40:55 CESTPressemeddelelse

- President, CEO Henrik Andersen, Vestas Wind Systems A/S - Adm. direktør Nana Bule, Microsoft Danmark ApS - Adm. direktør Allan Christiansen, Lantmännen Schulstad A/S - Senior Vice President Bjarne Foldager, MAN Energy Solutions - CFO for Global Service Poul Hansen, Siemens Gamesa Renewable Energy A/S - Busdirektør Torben Hansen, Arriva Danmark A/S - Adm. direktør Lars Liebst, Tivoli A/S - Adm. direktør Søren Nielsen, William Demant A/S - Adm. direktør Helle Reinevald, Jakobsens A/S - Adm. direktør Britta K. Stenholt, Stark Danmark A/S - Adm. direktør Jørgen Utzon, Coor Service Management A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev genvalgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte adm. direktør Flemming Jensen, DSB som nyt medlem af DI’s forretningsudvalg. Følg os

DI med ny 2030-plan: Vi kan skabe vækst og mindske Danmarks CO2-udledning med op til 70 pct.15.9.2019 21:31:24 CESTPressemeddelelse

DI er klar med en 2030-plan for Danmark, som kan løfte den danske velstand med mindst 110 mia. kr., skabe 120.000 nye job i private virksomheder og gennem godt 150 konkrete forslag bringe Danmark i front på den grønne omstilling. Forslagene er finansieret krone for krone og betyder samtidig, at Danmark kan reducere vores CO2-udledning med mindst 65 pct. - og bane vejen for 70 pct.