DI: Ærgerligt at EU-landene ikke kunne blive enige om klimamål

På gårsdagens topmøde kunne stats- og regeringscheferne - trods stort pres fra en række EU-lande - ikke blive enige om, at EU skal være CO2-neutral i 2050. EU-landene forsømmer dermed at sætte en fælles retning for klimapolitikken. Det kan gøre den grønne omstilling dyrere og mere besværlig, mener DI.

- Langt de fleste lande støtter målet om, at EU skal være CO2-neutralt i 2050. Og det er meget ærgerligt, at det ikke lykkedes at få de sidste lande med. Det kan betyde, at EU-landene kommer til at gennemføre den grønne omstilling i forskellig hastighed, og det gør omstillingen dyrere og mere besværlig, siger Tine Roed, direktør i DI

Der er stadig en chance for, at stats- og regeringscheferne på et senere møde kan blive enige om, at EU skal være klimaneutral. Det bør være en bunden opgave, at EU senest ved udgangen af 2019 træffer denne beslutning.

- Vi håber, at stats- og regeringscheferne i EU vil tage ansvar for at holde temperaturstigningen på kloden under 1 ½ til 2 grader.  Det er ikke alene den rigtige vej for Europa. Det er nødvendigt med et stærkt og vigtig signal til resten af verden inden de internationale klimaforhandlinger senere på året, siger Tine Roed.

Herhjemme diskuteres de nationale klimamål under de igangværende forhandlinger om en ny regering. Et ambitiøst mål i EU havde gjort det lettere for de danske politikere.

- En fælles europæisk indsats vil gøre det billigere at nå de nationale mål, som vi sætter i Danmark. Vi skal gøre så meget som muligt for at begrænse klimaforandringerne uden at sætte vores økonomi og velfærd over styr. Derfor er den manglende beslutning bekymrende, selvom der står i konklusionerne, at et flertal af lande vil arbejde for klimaneutralitet, påpeger Tine Roed.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller tlf. 2332 6829

DI samler 25 erhvervsledere, der skal fremme mangfoldighed i dansk erhvervsliv2.7.2020 13:59:15 CESTPressemeddelelse

Dansk erhvervsliv skal blive bedre til at tiltrække og fastholde talent af forskellige køn, alder og baggrund, hvis vi skal sikre vores innovations- og konkurrenceevne. Derfor nedsætter DI et nyt specialudvalg med Lars Rasmussen i spidsen, der er bestyrelsesformand for en række life science virksomheder. Mangfoldigheds- og ligestillingspolitik skal spille en central rolle i erhvervspolitikken, mener DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen.

DI: Klimaaftale tager flere store skridt ind i en grønnere fremtid22.6.2020 06:21:07 CESTPressemeddelelse

Med dagens klimaaftale står et bredt flertal i Folketinget sammen om en lang række tiltag, som vil fremme den grønne omstilling i Danmark og bane vejen for, at Danmark når nærmere klimamålsætningen om 70 pct. CO2-reduktion i 2030. DI glæder sig over aftalen, som i høj grad også tager afsæt i anbefalingerne fra erhvervslivets klimapartnerskaber og følger sigtelinjerne i DI’s egen 2030-plan. Samtidig hilser DI planerne om en grøn skattereform til efteråret velkomne.