DI: 9 ud af 10 virksomheder planlagde grønne investeringer inden coronakrisen

Inden coronakrisen ramte Danmark, planlagde 9 ud af 10 danske virksomheder at investere i grønne tiltag over de næste tre år – og mere end halvdelen af virksomhederne forventede at investere mere, end de havde gjort de foregående tre år. Det viste DI’s Virksomhedspanel i dagene umiddelbart inden coronakrisen, og det er netop de grønne intentioner, vi skal have aktiveret, når vi genstarter Danmark.

- Lige nu drejer det sig om én ting i virksomheder over hele landet: At holde skruen i vandet og dermed sikre, at virksomheden klarer sig, og at så mange medarbejdere som muligt kan beholde deres job – også efter krisen. Derfor er det helt naturligt, at mange virksomheder skyder deres investeringer. Det, vi sammen skal sørge for, er at få investeringerne i gang igen – også i grønne løsninger, siger direktør Kent Damsgaard, DI.

DI har fremlagt en plan med mere end 70 konkrete forslag, der vil skabe 30.000 arbejdspladser, løfte velstanden med 45 mia. kr. i 2020, og som samtidig vil gøre det muligt at indfri en fjerdedel af regeringens 70 procents-mål frem mod 2030. Planen vil sammen med de omfattende vedtagne hjælpepakker kunne bringe Danmark bedre i gang igen efter sundhedskrisen, samtidig med at vi som samfund og erhvervsliv står stærkere og grønnere.

- Vi skal investere massivt for at komme tilbage på sporet – og investeringerne bør i høj grad være grønne, så vi kommer stærke ud af coronakrisen, uden at styre direkte videre ind i en klimakrise. Der er et stort vækstpotentiale i at skabe bæredygtige produkter på en bæredygtig måde, siger DI-direktøren.

- Hvis vi skal have genskabt nogle af de tabte job og undgå varige mén fra krisen, så skal vi have kickstartet økonomien. Vi skal både give borgerne og virksomhederne flere penge mellem hænderne – og samtidig blandt andet få sat gang i forskning, digitalisering, infrastruktur og klimaindsats, siger Kent Damsgaard.

Den samlede plan indeholder initiativer for 88 mia. kroner. Planen kan findes her.

Analysen om virksomhedernes grønne investeringslyst findes her.

For yderligere kontakt venligst presserådgiver Jonas Forup Stubkjær, jofs@di.dk, +45 2830 1544.

Kommunebesparelser på konsulenter sætter Danmark ned i gear30.5.2020 12:19:52 CESTPressemeddelelse

Der er netop indgået aftaler om økonomien i kommuner og regioner for næste år, og der lægges op til massive besparelser på eksterne konsulenter. Kommunerne skal spare 0,5 mia. kr. allerede næste år og fuldt indfaset 1 mia. kr. i 2025. Og regionerne, som bruger langt færre eksterne eksperter, skal spare et trecifret millionbeløb årligt. DI mener, at offentlig-privat samarbejde og brug af konsulenter er forudsætningen for, at Danmark kan udvikle sig ud af krisen og få den bedste udvikling i det offentlige fremover. - Regeringen har med aftalen for kommuner og regioners økonomi fortsat sine nedskæringer på eksterne konsulenter i det offentlige. Det vil sætte udviklingen af det danske samfund ned i gear ikke at inddrage eksterne rådgivere, der bidrager med ekspertviden, kompetencer og ressourcer i forhold til offentlig udvikling. Det gælder eksempelvis digitalisering, undervisning, grøn omstilling og sundheds- og ældreområdet. Det er en forkert vej at gå, nu hvor Danmark skal udvikle sig u

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse

Danmarks adgang til og fra resten af verden har afgørende betydning for danske virksomheder, medarbejdere og hele vores samfundsøkonomi. Eksporten, turismen og luftfarten er stærkt afhængige af vores åbenhed – og de er hårdt ramt af krisen. I det lys er enhver udsigt til åbning godt nyt – men den meget begrænsede åbning, som regeringen nu vil foretage, vil få store konsekvenser for Danmark, vores samfundsøkonomi og vores job. DI opfordrer til, at sker en en yderligere åbning hurtigst muligt for at bringe dansk økonomi på fode igen. - Den meget begrænsede åbning til Tyskland, Norge og Island forekommer overforsigtig. Vi har stor forståelse for vigtigheden af at være agere sundhedsmæssigt forsvarlig, men det er vigtigt at gøre sig klart, at en så forsigtig åbning vil have store konsekvenser for vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. - Vi har ikke indblik i beslutningsgrundlaget – og anerkender fuldt ud, at regeringen og myndighederne skal træffe nogle svære beslu

DI: AUB-aftale skal holde hånden under lærlinge og elever28.5.2020 22:47:16 CESTPressemeddelelse

Efter langvarige forhandlinger er der kl. 20.30 torsdag aften indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om, hvordan opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) skal udmøntes. Pengene er indbetalt af danske virksomheder, og de skal som en del af finansminister Nicolai Wammens tre økonomiske hovedspor frem mod sommerferien gå til at understøtte danske virksomheder under corona-krisen og virksomhedernes uddannelse af lærlinge og elever. DI er tilfredse med aftalen, som udmønter 6,1 mia. kr., og tilbagefører knap 5 mia. kr. til virksomhederne. - Aftalen er afbalanceret. Den tager hensyn til, at virksomhederne mangler likviditet ved, at der sendes penge tilbage i virksomhederne, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI). - Virksomhederne har betalt for meget ind til AUB i flere år, så det er tilfredsstillende, at de får penge tilbage netop i en situation, hvor de fleste virksomheder er meget pressede. Samtidig understøtter aftalen, at v

DI: EU er på rette kurs med grøn vej ud af coronakrisen27.5.2020 15:31:02 CESTPressemeddelelse

EU’s vej ud af coronakrisen skal være grøn. Det fremgår af EU-Kommissionens genopretningsplan, der indeholder en grøn genopretningsfond på 5.600 mia. kr., der skal genstarte Europas økonomi. Planen om at fremme vækst og bekæmpe klimaforandringer vil kaste nye og vigtige eksportordrer af sig til danske virksomheder og dermed være et vigtigt bidrag til at få dansk økonomi og arbejdspladser bedst muligt ud af coronakrisen, vurderer DI’s administrerende direktør.

DI: Vi skal sikre klog overgang fra hjælpepakker til grøn genstart27.5.2020 09:56:39 CESTPressemeddelelse

DI er enig med regeringens økonomiske ekspertgruppe i, at de midlertidige hjælpepakker bør udfases – og der i stedet bør være fokus på politiske tiltag, som sætter gang i samfundsøkonomien, investeringer og ny vækst i virksomhederne. Men et brat stop for alle hjælpepakker den 8. juli vil betyde, at de mange investeringer i hjælpepakkerne for at undgå konkurser og jobtab vil være forgæves, advarer DI.