Dette bør du have styr på inden du tager på efterårsferie

Del

Efterårsferien er over os og med den følger flere af årets travleste rejsedage. Børnene har fri fra skole, vejret er både koldt og vådt og det er derfor nærliggende at rejse til lidt varmere himmelstrøg. Det er der flere danskere, der tænkes at synes, så for at give jer den bedste start på ferien har vi her på redaktionen samlet en række tips, der kan gøre starten på jeres ferie lidt nemmere.

Kom i god tid

Københavns lufthavne oplyser, at der i de to weekender i efterårsferien vil være op imod 20.000 børn under 12 år, der rejser igennem lufthavnen. Flere dage i efterårsferien er det samlede antal rejsende på omkring 100.000 passagerer. Dette, kombineret med de nye EU-regler til øget sikkerhedskontrol ved rejser til lande udenfor Schengen-området (fx Tyrkiet eller Cypern), skaber naturligvis en del trængsel ved både check-in skrankerne og sikkerhedstjekket.

Forbered dig på at der kan forekomme ekstra ventetid og kom i god tid, så I ikke skal løbe forhindringsløb igennem tax free-området for ikke at misse jeres fly.

Husk håndbagagen

For at lette presset på sikkerhedsvagterne, anbefales det, at I pakker jeres håndbagage med omtanke. Læg iPad og anden elektronik øverst, så det er nemt at få ud af tasken, når det bliver jeres tid til at fylde på bakkerne.

Vær dertil også opmærksom på væskestørrelser; Hygiejneprodukter m.m. skal pakkes i beholdere med max 100 ml. i. Det hele kan samles i de gennemsigtige poser, der forefindes i lufthavnene i umiddelbar nærhed af sikkerhedstjekket.

Din rejseforsikring

Din rejseforsikring dækker typisk, hvis I skulle blive syge eller komme galt afsted på ferien og have behov for lægehjælp eller akut hjemtransport. Forsikringsselskabet kan også være behjælpelige, hvis jeres bagage bliver forsinket undervejs, og I derfor står uden skiftetøj og personlige artikler på destinationen:

I tilfælde hvor jeres bagage ikke når frem til feriedestinationen sammen med jer, kan I være berettigede til at foretage erstatningskøb. Vigtigt i denne henseende er, at I får en såkaldt PIR-rapport i lufthavnen, som I efterfølgende kan bruge til at gøre jeres krav gældende over for flyselskabet eller sende til forsikringsselskabet på forlangende.” udtaler Lars Rønstrup, jurist hos Flyhjælp, der hjælper passagerer, der har oplevet udfordringer i forbindelse med en flyrejse med at få kompensation.

Kontakt:
Gün Üret, Partner
Flyhjælp ApS
Tlf.: +45 28345242
Mail: gu@flyhjaelp.dk

Billeder

Information om Flyhjælp

Flyhjælp
Dronningensgade 66, 3.
1420 København K

82829090https://flyhjaelp.dk/

Flyhjælp hjælper passagerer, der har oplevet forsinkelser eller aflysninger, med at få deres retmæssige kompensation fra flyselskabet. Selskabet beskæftiger 34 medarbejdere og fra kontoret på Christianshavn hjælpes op imod 40.000 passagerer fra hele Skandinavien årligt.