Ryanair tvinger sine kunder til at føre retssager i Irland

Mange danskere er bekendte med, at det er muligt at få kompensation på op imod 4.500 kr. for aflysninger og flyforsinkelser på mere end 3 timer. Men ofte bliver flypassagererne mødt af urimelige flyselskaber, der forsøger at smyge sig uden om loven.
Ryanair er netop et af de flyselskaber, der er slemmest til at omgås den europæiske lovgivning om kompensation ved flyforsinkelser – det mener Gustav Frederik Thybo, der som direktør i Flyhjælp har været med til at føre over 1.500 sager om kompensation mod det irske lavprisselskab.
”Vores opfattelse er, at Ryanair foretager særdeles store krumspring i forsøget på at undgå at udbetale den kompensation, som danske forbrugere har ret til. Loven på området er ellers ret klar, og forseelser som andre flyselskaber erkender, er svære at få imødekommet hos Ryanair” udtaler Gustav Thybo, der er jurist og direktør i Flyhjælp.
Passagererne skal selv klare ærterne
Ryanair aflyste mere end 2.000 flyafgange tilbage i september, hvilket ramte tusindvis af danske passagerer. Flere juridiske virksomheder hjælper uheldige passagerer som disse med at indhente kompensation.
Men det erfares, at særligt Ryanairs handelsbetingelser kan være en stor udfordring i kampen om kompensation.
”I Ryanairs handelsbetingelser står det, at Ryanair kun vil behandle kompensationskrav, som flypassageren selv sender. De vil altså begrænse dig, så du ikke må starte med at hyre en advokat eller et specialiseret firma som vores til at sikre en nem og kort proces. Dette mener jeg er helt hen i vejret” udtaler Flyhjælps direktør, Gustav Thybo.
Irske retssager
Ryanair forsøger altså at fjerne muligheden for at kunderne kan få hjælp til deres kompensationskrav udefra, og dertil kommer flyselskabets betingelser angående valg af værneting:
”Ryanair dikterer i handelsbetingelserne, at enhver tvist skal afgøres ved de irske domstole. Sender du derfor et krav om kompensation, og Ryanair er uenige, er din eneste mulighed at stævne flyselskabet i Irland, og hvem har som privatperson lyst til det?” spørger Gustav Thybo.
Hos Flyhjælp mener man, at begge bestemmelser er ugyldige, da de stiller forbrugeren dårligere end dansk og europæisk lovgivning om værneting. Det danske selskab har derfor lagt sager an mod Ryanair ved de irske domstole og afventer samtidigt udfaldet af en igangværende retssag i Danmark, der skal afgøre om Ryanair kan blive ved med at afvise danske retssager.
Nøgleord
Kontakter
Gustav Frederik ThyboDirektør
Direktør og medstifter.
Cand.jur. ved Københavns Universitet og ekspert i flypassagerers rettigheder.
Billeder
Links
Information om Flyhjælp
Flyhjælp ApS hjælper flypassagerer i Skandinavien, der har oplevet forsinkelser og aflysninger med at få deres berettigede kompensation. Virksomheden beskæftiger 34 ansatte, og holder til på Christianshavn, København.
Følg pressemeddelelser fra Flyhjælp
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Flyhjælp
Ny forbrugerguide: Her skal du købe dine flybilletter11.6.2019 13:43:53 CEST | Pressemeddelelse
Eksperter i flypassagerrettigheder, Flyhjælp, sætter navn på de flyselskaber, der scorer højst på parametre som service og klimavenlighed og har lavet en trin-for-trin guide, der hjælper forbrugerne med at finde de bedste og billigste billetter.
El-fly udviklingen er løbet tør for strøm – for nu18.12.2018 14:38:21 CET | Pressemeddelelse
Hvornår kan vi flyve rundt i elektriske fly og hvad holder udviklingen tilbage? Flyhjælp har undersøgt sagen.
Uheldig i lufthavnen? Her er 6 tips der sikrer familien en bedre flyrejse12.12.2017 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det kræver sin forberedelse at rejse med små børn. Kufferter skal pakkes (og ompakkes), underholdningen til rejsen skal sikres og de sunde snacks må man ikke glemme, da det kan være svært at finde nærende mad til børnene undervejs. Dertil bør du være opmærksom på at tage afsted i god tid. Rigtig god tid, da alting bare tager længere tid i en lufthavn, når der er børn involveret.
Skal du rejse i vinteren? Undgå disse 5 lufthavne2.11.2017 10:45:49 CET | Pressemeddelelse
Hvis du ligesom flertallet får kuldegysninger, når du ser ordet ”delayed” og ”cancelled” på infoskærmen i lufthavnen, så gør du klogt i at læse med her.
Dette bør du have styr på inden du tager på efterårsferie13.10.2017 16:11:37 CEST | Pressemeddelelse
Efterårsferien er over os og med den følger flere af årets travleste rejsedage. Børnene har fri fra skole, vejret er både koldt og vådt og det er derfor nærliggende at rejse til lidt varmere himmelstrøg. Det er der flere danskere, der tænkes at synes, så for at give jer den bedste start på ferien har vi her på redaktionen samlet en række tips, der kan gøre starten på jeres ferie lidt nemmere.