Det vidste du ikke: Jesper Buch er manden bag børnefamiliernes yndlingsret

De fleste kender Jesper Buch som den benhårde superiværksætter fra Løvens Hule på DR 1 og ikke mindst som stifter af JustEat, der gjorde ham til mangemillionær. Men de færreste ved, at rigmanden også er manden bag den mest populære ret på middagsbordet hos danske børnefamilier!

Når klokken slår 18 og favorit-retten skal serveres hos børnefamilier over hele Danmark, er det ikke pizza, burgere eller boller i karry, der kommer på bordet. Det er derimod succesiværksætteren, Jesper Buchs, opskrift på hjemmelavet pølsegryde!

Det fremgår af en opgørelse over de seneste 12 måneders mest benyttede opskrifter fra Mambeno, der er Danmarks mest populære madplans-, opskrift- og indkøbs-app til børnefamilier.

Her topper Jesper Buchs opskrift på pølsegryde nemlig listen over de mest populære retter - og giver samtidig klassikerne baghjul.

Her er børnefamiliernes 10 yndlingsretter

1. Jesper Buchs berømte pølsegryde
2. Hawaii-kylling med ananas og ris - til to dage
3. One pot wok med kylling og nudler
4. Super nem chicken tikka masala - til to dage
5. Moussaka - til to dage
6. Spaghetti-roulade med skinke og ost
7. Græsk fad med oksekød og kartofler
8. One pot pasta med kylling og spinat
9. Krydderfrikadeller i tomatsovs med ris
10. Bagt pasta med oksekød og mozzarella

Opskriften blev til kl. 23.30 i Spanien

Opskriften på pølsegryden blev til i Spanien, da medstifteren af Mambeno, den tidligere TV- og radiovært, Morten Resen, under et besøg hos Jesper Buch fik serveret den nu legendariske familie-klassiker.

Morten Resen husker tilblivelsen sådan her:

"Vi havde siddet og arbejdet i Jespers konferencerum hele aftenen, og ingen af os havde tænkt på mad, før klokken pludselig var 23.30. Alle restauranter var lukkede, så Jesper gik i køkkenet og tyve minutter senere serverede han et festmåltid af en anden verden bestående af lige dele bacon, fløde, pasta og tomat.

Det smagte himmelsk, og derfor valgte vi at forevige opskriften i Mambeno-app'en. Det viste sig at være en god idé, for nu er det altså børnefamiliernes favoritopskrift - ud af de flere end 2.000 opskrifter i app'en. Det er lidt af en bedrift!"

Her er opskriften - på kun 25 minutter

Det tager kun 25 minutter at trylle den nu berømte familieklassiker frem i eget køkken. Her er opskriften:

Pølsegryde
250 gram fuldkornspastaskruer
2 stk løg
1 fed hvidløg
100 gram chorizo eller bacon
5 stk grillpølser
1 spsk tørret oregano
140 gram tomatpuré
3 dl kogevand
2 dl madlavningsfløde 8 %
salt
peber
olivenolie

Gnavergrønt
300 gram gulerødder
1 stk gul peberfrugt

Fremgangsmåde
1. Kog pastaen efter anvisningen på pakken. Husk at gemme kogevandet.

2. Hak løg og hvidløg fint. Skær chorizo eller bacon i fine tern og grillpølserne i mundrette bidder.

3. Svits løg og hvidløg i lidt olivenolie eller smør i en dyb pande eller gryde. Tilsæt chorizo eller bacon og steg videre i et par minutter. Tilsæt grillpølser, oregano, tomatpuré og kogevand og steg derudaf, til det hele er gennemvarmt. Tilsæt til sidst pasta og fløde og bland det hele godt sammen. Smag til med salt og peber og evt. et ekstra skvæt fløde eller to.

4. Skræl gulerødderne og vask peberfrugten og befri den for kerner. Skær begge dele i stave som gnavergrønt og server til den fantastiske pølsegryde. Så må der guffes - og ja, du kommer til at tage to gange!

Opskriften på Jesper Buchs nu berømte pølsegryde kan derudover findes helt gratis i Mambenos app til iPhone og Android.

Kontakter

For yderligere info: Kontakt Morten Resen, medstifter af Mambeno, på morten@golittle.dk

Information om Mambeno

Mambeno
Njalsgade 23

Mambeno er en del af GoLittle og er Danmarks mest populære madplans-, opskrifts- og indkøbs-app til børnefamilier med levering til døren fra REMA 1000.

Med Mambeno kan en familie på fire altid købe ind til aftensmad mandag - fredag for under 500 kr., inkl. levering til døren.

Mambeno er stiftet af Marlene Landsfeldt og Morten Resen.

Følg pressemeddelelser fra Mambeno

Flere pressemeddelelser fra Mambeno