Det svenske tacobrand El Taco Truck lancerer produktserie i Danmark: ”Vi vil innovere tex mex-køkkenet og inspirere danskerne til at øge deres tacooplevelse derhjemme.”

Det skal smage godt – og så skal det være nemt og hurtigt at tilberede. De to parametre er særligt vigtige for danskerne, når de laver og spiser mad. Dog mangler mange inspiration, når det kommer til netop hurtige og velsmagende retter. Og særligt når danskerne kaster sig ud i tex mex-køkkenet føler flere sig på bar bund og savner ny inspiration og nye produkter. Netop dette ønsker svenske El Taco Truck at ændre på – og derfor lancerer de fra i dag deres produktlinje i Sallings butikker landet over.

Når danskerne går i køkkenerne, så er der ofte tex mex på menuen. Mere end hver fjerde dansker spiser tex mex én gang om måneden eller oftere – men mange laver det samme igen og igen. Flere giver også udtryk for manglende inspiration til nye retter og mangel på velsmag i de tex mex-produkter, der er på hylderne i de danske dagligvarebutikker. Det viser tal fra en ny undersøgelse om danskernes madvaner foretaget af analyseinstituttet YouGov for det svenske tacobrand El Taco Truck.

Netop det ønsker El Taco Truck at lave om på. At bringe velsmag ind på markedet og inspirere folk til selv at lave nemme retter er kongstanken hos det svenske brand. Derfor har de i dag netop lanceret et udvalg på 10 produkter ud af hele sortimentet i Sallings butikker landet over:

”Vi ønsker at øge danskernes taco-middagsoplevelser og gøre det nemt, men velsmagende at lave mad derhjemme. Vi vil gerne vise, at det kan være både hurtigt og nemt at tilberede et lækkert måltid fuld af smag – men vi vil også mere end det. Vi vil inspirere danskerne og lave mad sammen med dem” siger Hanna Berglund, Marketing Direktør hos El Taco Truck.

Når El Taco Truck lancerer deres produkter i Danmark, bliver det derfor sammen med et helt univers af inspirerende opskrifter og cookalongs på deres egne digitale kanaler.

Fra foodtruck til tacoproducent
For El Taco Truck, Sveriges hurtigst voksende tacoproducent, er drømmen om at inspirere og udfordre måden at tænke mexicansk mad på grundstenen i virksomheden. Og det har det været helt fra start, hvor der blev langet tacos over disken i den lille foodtruck i Stockholm. For hvad der i 2012 startede som Sveriges første foodtruck er i dag vokset til at blive en tacoproducent. I 2020 lancerede El Taco Truck deres helt egen produktlinje, der i dag findes på hylderne i dagligvarebutikker i hele Sverige, Finland, Island – og fra i dag af også i Danmark.

”Vi følte, at der var et gap i tex mex-kategorien i dagligvarebutikkerne, og vi ønskede at bringe innovation og nytænkning ind på markedet. Dét fik os til at tage skridtet videre og lancere vores helt egen produktlinje i løbet af 2020 – og i dag sælges vores produkter over det meste af Norden. På kort tid er det lykkedes os at lancere på fire markeder, hvilket er resultatet af mange års hårdt arbejde,” fortæller Robert Wranning, CEO for El Taco Truck.

I 2021 øgede El Taco Truck sin omsætning betydeligt fra SEK 3,9 millioner til SEK 29,5 millioner, mens målet for 2022 er at fordoble omsætningen til SEK 60 millioner.

Veganske produkter med inspiration fra det mexicanske streetfood køkken

Et udvalg på 10 produkter af hele sortimentet er fra i dag tilgængelig i Sallings butikker landet over. Når danskerne går på indkøb i Bilka, Føtex eller Netto i dag, vil de altså blive mødt af letgenkendelige lyserøde produkter, der tæller alt fra Tortillas og Spice mix til nye produkter somTostadas og Fresco Sauce, der i dag ikke er at finde på tex mex-hylderne i butikkerne.

Fælles for alle produkter er, at de er veganske – og så tager de udgangspunkt i det, der hele tiden har været omdrejningspunktet for El Taco Truck: Nemhed, enkelthed – og masser af smag hentet fra det mexicanske streetfoodkøkken. Det skal nemlig være nemt og enkelt at lave mad, men også at gennemskue, hvad det man spiser indeholder. Og det er noget, der tiltaler danskerne, når de køber ind. Undersøgelsen af danskernes madvaner viser nemlig, at 50% af deltagerne mener, at det er vigtigt, at det er nemt at overskue varernes indhold, når de handler ind.

De 10 produkter, der fra i dag af kan købes i Sallings butikker, er: Jalapeño Lime Mayo, Habanero Salsa, Fresco Sauce, Tostadas, Tortillas, Corn Tortillas, Salted White Corn Chips, Beetroot Chips, Classic Spice Mix, Smokey Spice Mix.

Frederikke Højsgaard
Kommunikationsrådgiver, Kompas Kommunikation
frederikkeh@kompas.dk

Om El Taco Truck
El Taco Truck begyndte i 2012 som Sveriges første foodtruck. Med mexicanskinspireret mad skabte grundlæggerne Nikola Adamovic og Niklas Bolle en stærk tilhængerskare – hvilket var medskabende til den foodtruck-trend, der fulgte i Sverige. De identificerede en enorm mulighed for at bringe El Taco Trucks koncept med smagfuld, mexicanskinspireret mad til detailhandlen, og de er på vej til at omdefinere det, vi kalder 'Tex Mex' i dag. El Taco Trucks veganske produktlinje fås i alle større fødevarebutikker rundt om i Sverige samt hos fødevarekæderne Kesko i Finland, Bilka, Føtex og Netto i Danmark og Kronan på Island.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet YouGov for det svenske tacobrand El Taco Truck i samarbejde med Kompas Kommunikation. Der er i alt gennemført 1001 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år i perioden 19. - 21. september 2022.