Det største multinationale fiskeri i Nordsøen opnår MSC certificering

Det Fælles Demersale Fiskeri i Nordsøen, en sammenslutning af større og mindre fiskerier i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, lever op til Marine Stewardship Councils strenge krav for bæredygtigt fiskeri.

Fiskerier fra Danmark, Sverige, Tyskland og Holland kan nu levere de forbedringer, der kræves for MSC certificering af det demersale fiskeri i Nordsøen, Kattegat og Skagerrak. Dette indebærer, at fiskeriet på et areal på størrelse med de fire deltagende landes samlede landareal, forvaltes bæredygtigt.

En lang række af bestande, arter og fangstredskaber er blevet vurderet samlet i forhold til MSCs Fiskeristandard. Hvor de tidligere var certificeret under 10 individuelle MSC certifikater, så inkluderer dette ene MSC certifikat 15 særskilte bestande af 12 arter, 10 redskabstyper og de tre fangstområder i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat og omfatter 961 fartøjer.

Certificeringsprocessen, der blev udført af det uafhængige certificeringsbureau Control Union Pesca, varede over to år på grund af fiskeriets størrelse og komplekse sammensætning. Processen inkluderede gennemgang af fiskeriet af uafhængige forskere, omfattende konsultationer med interessenter og dybdegående analyser af bestandsvurderinger, påvirkning på andre arter, habitater og økosystemer, samt vurdering af effektiviteten af reguleringen og fiskeriforvaltningen.

Hans Nieuwenhuis, MSCs direktør for Nordeuropa, siger: ”Det Fælles Demersale Fisker er certificeret efter en grundig vurderingsproces, med bidrag fra NGO’er, peer reviews og forskere.”

”Dette er en stor præstation for de fiskere, der har arbejdet hårdt for at forbedre deres fiskeripraksis, og som i fællesskab er med til at sikre en konsistent og koordineret tilgang til forvaltningen af bestande og økosystemer.”

Kurt S. Madsen, formand for PO-Udvalget, Danmarks Fiskeriforening, udtaler: ”Vi er meget stolte af, at det er lykkes at komme i hus med den nye certificering. De danske fiskere fanger fisk af høj kvalitet, vores fiskerier er bæredygtige, og størstedelen af vores fangster er MSC-certificeret. Det her er prikken over i’et. Det er en fantastisk sejr.”

Det Fælles Demersale Fiskeri

Fiskeriet er sammensat af fire organisationer: Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO), Coöperatieve Visserij Organisatie (CVO), Sveriges Fiskares Producentorganisation (SFPO) og Erzeugergemeinschaft Nordsee (EZG) fra fire lande: Danmark, Holland, Sverige og Tyskland.

Arterne inkluderet i certifikatet er: Torsk[1], kuller, kulmule, lange, glashvarre, jomfruhummer, rejer, rødspætte, sej, tunge, brosme og hvilling.[1] Dette er første gang glashvarre er omfattet af et MSC-certifikat, mens de øvrige arter har været dækket af de eksisterende certifikater. Disse arter bliver ofte fanget i blandede fiskerier og kan nu sælges med det blå MSC-mærke, den Blå Fisk.

Som ved de fleste MSC certificerede fiskerier skal det Fælles Demersale Fiskeri arbejde på yderligere forbedringer over de næste fem år, for at beholde certifikatet. Fiskerierne har lavet en fælles handlingsplan med årlige milepæle, der vil blive evalueret af uafhængige auditører.

SLUT

Note til redaktøren

[1] Nordsøtorsk og hvilling er inkluderet i certifikatet, men er suspenderet pr. 24. oktober 2019. Det skyldes ny videnskabelig rådgivning om bestandene, som blev publiceret i et sent stadie af vurderingsprocessen og som indikerer at disse bestande ikke på nuværende tidspunkt lever op til MSCs Standard for bæredygtigt fiskeri.

Læs mere her: Torsk fra Nordsøen kan ikke længere MSC-mærkes.

Om Marine Stewardship Council (MSC)

Marine Stewardship Council (MSC) er en international Non-Profit organisation, der står bag MSC-mærket, der er kendetegnet af en blå fisk. MSC driver et globalt program, hvor vi samarbejder med vores partnere om at fremme bæredygtige fiskeriprincipper for fisk og skaldyr over hele verden. MSC blev etableret for 20 år siden og er i dag verdens mest anerkendte certificeringsprogram for bæredygtigt, vildtfanget fisk og skaldyr.

For at blive solgt med MSCs blå fisk skal fisk og skaldyr komme fra et fiskeri, der er certificeret af en tredjeparts certificeringsorganisation efter MSC´s fiskerimiljøstandard for bæredygtigt fiskeri.

Standarden sikrer:

• At fiskebestandene er bæredygtige/er fra en sund bestand - der er nok fisk tilbage i havet for at reproducere.
  • At havmiljøet bevares, så det kan understøtte livet i havet.
  • At fiskeriet har implementeret effektive forvaltningsplaner, der sikrer at man hurtigt kan reagere ved ændringer i status quo.

Over 370 fiskerier i mere end 36 lande er MSC certificerede. Disse fiskerier fanger sammenlagt over 11 mio tons årligt, hvilket svarer til knap 15% af den globale marine fangst. Over 38.000 produkter verden over bærer det blå MSC mærke. For yderligere information besøg www.msc.org