Det sker i Odense: Vær med, når Danmarks bedste overskudsret kåres

Tirsdag kåres Danmarks bedste overskudsret i Storms Pakhus ved et stort arrangement, som Lidl og Too Good To Go står bag. Flere end 250 har meldt sig til konkurrencen om at kreere den lækreste opskrift baseret på råvarer, der alt for ofte ender i skraldespanden som madspild.

Anders Lund Madsen er vært, når Lidl og madspildsvirksomheden Too Good To Go inviterer til DM i overskudsretter. Vinderen kåres d. 28. september ved et stort finaleevent i Storms Pakhus i Odense.

Alle er velkomne, når Lidl og madspildsvirksomheden Too Good To Good for anden gang inviterer til DM i overskudsretter. Flere end 250 kreative hverdagskokke fra hele landet har indsendt deres bedste bud på en velsmagende ret baseret på de fødevarer, der oftest havner i hjemmets skraldespand – eksempelvis frugt og grønt, brød og mejeriprodukter. En jury har udvalgt tre finalister, og tirsdag den 28. september dyster de om titlen Danmarks bedste overskudsret. Det sker i Storms Pakhus her i Odense kl. 17.

Borgmester, Peter Rahbæk Juel, sidder med i dommerpanelet, der skal smage de kreative bud på, hvordan vi kommer madspild til livs, og han glæder sig allerede:

”Vi er stolte af, at Odense i år danner rammen om madspildsinitiativet og kåringen af Danmarks bedste overskudsret. Alt for mange gode råvarer ryger hver dag i skraldespanden, og det er et spild af ressourcer, som vi alle skal være med til at undgå. Ikke mindst i Odense, hvor vi i byrådet ønsker at være klimaneutrale inden 2030. Hvert et tiltag tæller, og jeg glæder mig til at sidde i dommerpanelet og få inspiration til nye madspildsvenlige retter,” siger borgmester Peter Rahbæk Juel.

Publikum quizzer med

Den store finale indledes af Anders Lund Madsen med Den store Madspildsquiz. Her kan publikum teste deres paratviden om madspild, og det bliver helt sikkert ikke kedeligt. Imens vil finalisterne tilberede deres bud på Danmarks bedste overskudsret. Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel, er konkurrencens ’lægdommer’, og han flankeres af Jasmin Gabay, tidligere deltager i Den Store Bagedyst, og Christian Wellendorf, holdkaptajn på det danske kokkelandshold. De tre dommere vil efter grundig smagning og vurdering af finalisternes retter kåre årets vinder af DM i overskudsretter. Det vil ske cirka kl. 18.30.

Hvad:            DM i Overskudsretter

Hvor:            Storms Pakhus, Lerchesgade 4, Odense

Hvornår:      Tirsdag den 28. september kl. 17

Arrangementet er gratis

FAKTA:

Læs mere om DM i overskudretter her

Tanja Møller Andersen, pressechef for Too Good To Go: presse@toogoodtogo.dk eller tlf. 81 77 37 18

Lidls Plastikinitiativ: Stor, landsdækkende konkurrence skal bane vej for en hverdag med mindre plastik17.9.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Som en del af Lidls plastikstrategi, REset Plastic, afholder dagligvarekæden en stor plastikkonkurrence for alle idérige danskere, hvor førstepræmien lyder på 25.000 kroner. ”Lidls Plastikinitiativ – På vej mod en hverdag med mindre plastik” giver alle mulighed for at indsende deres idéer til at mindske plastforbrug. Vinderen findes til et finaleevent i Aarhus i november.

Borgmesteren lagde grundstenen til Lidls nye hovedkontor i hjertet af Aarhus10.9.2021 12:55:04 CEST | Pressemeddelelse

Byggeriet af Lidls danske hovedkvarter på Godsbaneområdet i midten af Aarhus skrider hastigt frem, og fundament er nu på plads. Det markerede borgmester Jacob Bundsgaard (S) og Lidl Danmarks adm. direktør, Jens Stratmann, torsdag d. 9. september ved at nedlægge en grundsten. Samtidig deponeredes en tidskapsel med eksempler på, hvad aarhusianerne satte på middagsbordet i 2021.

Lidl lancerer ny Fairtrade-mærket chokoladebar9.9.2021 09:07:16 CEST | Pressemeddelelse

Dagligvarekæden Lidl har netop lanceret sin egen Fairtrade-mærkede chokoladebar, ’Way to Go!’. Kakaoen er fra bæredygtig dyrkning i Ghana og er Fairtrade-certificeret, som sikrer kakaobonden en fair og stabil pris. Samtidig bidrager Way to Go!-chokoladen også til Fairtrade Premium – et ekstra tillæg til bønderne, som i fællesskab kan bestemme i hvilken retning, de vil udvikle deres produktion og lokalsamfund.