Det skal være lettere at tiltrække udenlandsk arbejdskraft

Hjulene drejer for fuld kraft i erhvervslivet, men manglen på arbejdskraft er ved at udvikle sig til en alvorlig udfordring. Derfor er der ifølge brancheorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne brug for at gøre det lettere for virksomhederne at få adgang til udenlandsk arbejdskraft, hvis opsvinget skal fortsætte.

Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ.

Mens debatten om udenlandsk arbejdskraft raser imellem især regeringen og Radikale Venstre, har virksomhederne svært ved at skaffe de nødvendige medarbejdere.

”Vi gør i forvejen meget for at skaffe mere arbejdskraft ved eksempelvis at ansætte et stort antal lærlinge, opkvalificere ufaglærte og øge ansættelsen af nyuddannede lærlinge. Men hvis ikke manglen på arbejdskraft skal blive et alvorligt problem, er der også brug for andre tiltag – ikke mindst at gøre det lettere at få adgang til kvalificeret udenlandsk arbejdskraft,” siger Niels Jørgen Hansen, adm. direktør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

En medlemsundersøgelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne viser, at andelen af udenlandsk arbejdskraft i landets el- og vvs-installationsvirksomheder er mere end tredoblet siden 2014 (fra 1,1 til 3,7 procent). Alligevel har danske virksomheder problemer med at skaffe nok medarbejdere med de nødvendige kompetencer.

”Det er en foruroligende udvikling, som viser, at der er brug for resolut handling fra regeringen, når det gælder om at øge mulighederne for at hente udenlandsk arbejdskraft – naturligvis i fuld overensstemmelse med danske overenskomster,” siger Niels Jørgen Hansen og uddyber:

”Hvis vi skal have råd til alle de politiske forslag, der ligger på bordet omkring velfærd og den grønne omstilling, kræver det fortsat økonomisk vækst. Den vækst skabes af stærke virksomheder, der har mulighed for at udvikle sig, og det kræver arbejdskraft,” siger Niels Jørgen Hansen.

Niels Jørgen Hansen adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 40 74 43 60

Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.