Erhvervshus MidtjyllandErhvervshus MidtjyllandErhvervshus Midtjylland

Det populære tilskudsprogram SMV:Digital udvider sin palette med tilbud om digitalt kompetenceløft

14 kompetenceudviklingsforløb rundt om i landet er netop lanceret gennem SMV:Digital, som skal løfte digitale kompetencer hos ejere, ledere og medarbejdere i små og mellemstore virksomheder.

I takt med at digitaliseringen accelerer med lynets hast og brugen af nye teknologier fylder mere i virksomhederne, stiger kravene til opkvalificering af både ledernes og medarbejdernes digitale kompetencer, hvis man som virksomhed fortsat vil være konkurrencedygtig og udvikle sig. Derfor lancerer SMV:Digital programmet et nyt tilbud:

”Vi er glade for, at vi gennem SMV:Digital nu også har muligheden for at tilbyde virksomhederne – og herunder både ejere, ledere og medarbejdere – forløb, der giver dem kompetencerne til mere effektivt at kunne gennemføre digitaliseringsprojekter og dermed blive endnu bedre rustet til at maksimere gevinsterne for deres virksomhed”, siger Erik Krarup, direktør i Erhvervshus Midtjylland, der er landsdækkende operatør på SMV:Digital programmet.

Opkvalificering er en investering i virksomhedens fremtid
Den digitale udvikling har ændret dagligdagen på arbejdspladsen, og mange medarbejdere og ledere har allerede forholdt sig til, hvad den digitale udvikling betyder for de enkelte funktioner i virksomheden i dag og i fremtiden. I den proces kommer mange til erkendelsen af, at vejen til at kunne indfri potentialet er ved at styrke medarbejdernes digitale kompetencer:

”Mange små og mellemstore virksomheder har ikke lige en projektleder, der er vant til at gennemføre digitale projekter, til rådighed. Derfor er det typisk ledere eller medarbejdere med andre titler og funktioner, der skal igangsætte og gennemføre de digitale projekter, virksomheden sætter i søen. Det betyder også, at flere og flere har brug for at blive rustet til netop den opgave. Her er kompetenceudviklingsforløbet en kærkommen mulighed”, siger Holger Prip, projektleder i SMV:Digital.

Forløbet varer tre dage fordelt over en måned og er planlagt med fokus på projektledelse og succesfuld gennemførelse af digitaliseringsprojektet, forandringsledelse og sikring af en bred forankring af digitaliseringsprojektet i organisationen og næste digitaliseringsprojekt og indsatsområder:

”Vi kan se, at det giver rigtig god mening at knytte kompetenceudviklingen op på et konkret projekt hos virksomheden. Det gør det praksisnært, og det er derfor også meget nemt at retfærdiggøre tidsforbruget, for målet er at virksomheden høster afkast med det samme. I sidste ende er det en investering i virksomhedens fremtid”, siger Holger Prip.

Idé Skilte vil drive digitaliseringsprojekter
Mange virksomheder er helt bevidste om, at deres digitale kompetencer skal udvikles for at være i stand til at udnytte nye, digitale muligheder – gør de ikke det, kan det gå hen og blive et problem. For så gør konkurrenterne det helt sikkert.

En af de virksomheder, der har gebet de digitale muligheder og nu også tilmeldt sig kompetenceudviklingsforløbet er Marianne Beuchert, der er medejer af Idé Skilte fra Horsens, som har arbejdet med at koble digitalisering og grøn omstilling.

Idé Skilte har tidligere fået hjælp til deres digitale projekter af en privat rådgiver, der f.eks. har hjulpet med at indsamle data, analysere arbejdsgange og kortlagt virksomhedens flow i forhold til kunderne:

”Vi tænker anderledes og er vanvittig glade for, at vi er gået i gang med at digitalisere. Vi har fået rigtig meget værdi ud af at få hjælp til at starte vores proces godt op, men vi er langt fra i mål og derfor er kompetenceudviklingsforløbet helt oplagt for os, siger Marianne Beuchert.

Fakta om kompetenceudviklingsforløbene
Undervisningen faciliteres af rådgivere med erfaring i effektiv forankring af digitaliseringsprojekter.

Det er gratis at deltage på forløbet og virksomheden investerer kun sin tid. For at deltage er det dog et krav, at virksomheden har et igangværende eller et for nyligt afsluttet digitaliseringsprojekt.

• Der er planlagt 14 kompetenceudviklingsforløb i foråret 2022 geografisk fordelt i hele Danmark.
  • Det er ikke et krav, at virksomheden har modtaget tilskud til digitaliseringsprojektet gennem SMV:Digital.
  • Det er muligt at tilmelde op til to medarbejdere per virksomhed.

Virksomheder opfordres til at tilmelde sig forløb i sin egen region for at sikre netværk og samarbejde med andre deltagende virksomheder fra regionen.

Kompetenceudviklingsforløbene i foråret er basismoduler. I efteråret 2022 kan virksomheder tilmelde sig special moduler indenfor digital Sikkerhed, databaseret forretningsudvikling, digitalisering og eksport og digitalisering og grøn omstilling.

Læs mere om kompetenceudviklingsforløbene her

Fakta om Virksomhedsprogrammet
Virksomhedsprogrammet er søsat af regeringen og midlerne kommer fra et genopretningsprogram fra EU - det såkaldte REACT-EU-program - som skal afhjælpe konsekvenserne af COVID-19 og understøtte en grøn og digital genstart.

Programmet har samlet 600 millioner til udmøntning og udmøntes via Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.