Det nordjyske bilsalg amputeret af corona-nedlukningen

Januar er normalt kendetegnet ved nytårskure og menneskefulde bilforhandlere. Historien blev imidlertid en anden i januar 2021. Corona-nedlukningen lagde en kraftig dæmper på bilsalget, og der blev kun indregistreret 10.257 nye biler i hele Danmark, hvilket er det laveste antal på en måned siden marts 2009. Nedgangen ramte også Region Nordjylland, hvor der blev indregistreret 51,6 procent færre personbiler end i januar sidste år.

Baggrunden for det lave bilsalg i den forgangne måned må tilskrives den hårde nedlukning af detailhandlen, som har ramt landets bilforhandlere. I øjeblikket er det ikke muligt at komme til fremvisning hos forhandlerne, og det er et fåtal af kunderne, der benytter sig af de nye muligheder såsom ”hjemme-fremvisning” og ”hjemme-prøvekørsel”.

For at se dette indhold fra datawrapper.dwcdn.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.

I Nordjylland fik 868 nye biler asfalt under dækkene i den forgangene måned. Til sammenligning blev der i gennemsnit indregistreret 1.430 nye personbiler om måneden sidste år i regionen. Om januar måneds bilsalg siger Mads Rørvig, administrerende direktør for De Danske Bilimportører:

”Oven på vedtagelsen af det nye afgiftssystem var der lagt i kakkelovnen til, at januar skulle blive en rigtigt god måned for os. Det satte coronaen imidlertid en stopper for. Vi forstår naturligvis corona-situationens alvor, men appellerer samtidig til, at myndighederne vil gribe restriktionerne af detailhandlen mere nuanceret og differentieret an,”

Han fortsætter:

”De fleste bilforhandlere – også i Nordjylland - har mange hundrede kvadratmeter til rådighed og har dermed rigtigt gode forsætninger for at fremvise deres biler på en forsvarlig og coronavenlig måde. Vi foreslår, at kunderne booker tid til fremvisning, så man undgår trængsel hos forhandlerne - og kødannelse udenfor.”

De grønne biler på ret køl

Salget af de grønne biler fortsætter ufortrødent trods corona-nedlukningen. En fjerdedel af de nye biler i det nordjyske var enten el- eller plug-in hybridbiler i januar måned, og den opladelige salgsandel var dermed 18 procentpoint højere end i samme måned sidste år.

Elbilerne og plug-in hybriderne udgjorde hhv. 10 og 15 procent af det nordjyske marked i den forgangne måned.

”Det er godt at se, at de grønne biler klarer sig godt trods corona-nedlukningen. Vi er dog ikke i tvivl om, at månedens grønne total havde været væsentligt højere, hvis ikke det havde været for Corona. Ydermere har der også været udfordringer med implementeringen af det nye afgiftssystem, som også kan have påvirket det grønne bilsalg negativt. At det opladelige bilsalg alligevel har klaret sig så godt, som det har, vidner om, at den grønne omstilling er på rette spor i Nordjylland såvel som i resten af landet,” siger Mads Rørvig.

De Danske Bilimportører er brancheorganisation for bilfabrikkernes repræsentation i Danmark. Vi repræsenterer alle nye biler (person-, vare- og lastbiler samt busser) som anskaffes i Danmark og de omfatter selvsagt alle teknologierne – el, brint, hybrider, diesel, benzin, gas.

Sara GabrielsenPublic affairs- og kommunikationskonsulent

Kontakt for data og statistik.

Tlf:71119491slg@bilimp.dk

De Danske Bilimportører er brancheorganisation for bilproducenternes repræsentation i Danmark. Vi repræsenterer alle nye biler (person-, vare- og lastbiler samt busser) som anskaffes i Danmark og de omfatter selvsagt alle teknologierne – el, brint, hybrider, diesel, benzin, gas.