Det koster syv kroner at stege juleanden

Det vil koste syv kroner i strøm at langtidsstege en and til julebordet i morgen aften. Det er omkring to kroner mindre end det kostede sidste år, viser beregninger fra Green Power Denmark.

Elprisen svinger juleaftensdag omkring 2,70-2,80 kroner. Det er inklusive afgifter, moms og tariffer. Det er lavere end sidste år, hvor elprisen var den højeste nogensinde på en juleaften.

Elprisen har været relativt høj i løbet af december, men juleaftensdag bliver ikke skræmmende. Udgiften svarer trods alt ikke til mere end tilbudsprisen på en liter sødmælk. Så der er ingen grund til at vogte på elmåleren juleaftensdag, siger Kristian Rune Poulsen, energianalytiker i Green Power Denmark.

En almindelig ovn bruger omkring 2,5 kWh på at blive varmet op til 175 grader og køre i tre timer. Derfor vil det i morgen koste omkring syv kroner at langtidsstege en and.

- Der vil være en del vind i Nordsøen og i det nordlige Tyskland. Samtidig vil forbruget være lavere end normalt – ikke mindst i Tyskland, hvor den energiforbrugende industri holder juleferie. Endelig er gasprisen faldet i de seneste dage, så det er blevet billigere at holde de tyske gasfyrede kraftværker i gang, siger Kristian Rune Poulsen.

Juleaften er elforbruget som regel en smule lavere end andre dage, da virksomhederne holder lukket. Samtidig mødes vi juleaften og spiser sammen, så selvom der er gang i julekøkkenet, står mange hjem tomme juleaften og bruger derfor ikke meget strøm.

Juleaften er der en meget tydelig kogespids, som det kaldes i fagsprog, mellem klokken 16 og 18. Det betyder, at priserne er en smule højere i det tidsrum. I år er prisforskellen dog meget beskeden.

- Medmindre man går over til at spise kold and eller flæskesteg juleaften, er man nødt til at lave maden samtidig med, at alle andre gør det. Det fører så til en beskeden stigning på elregningen, som dog trækkes den modsatte vej af, at vi er mange som spiser sammen, siger Kristian Rune Poulsen.

Green Power Denmark opfordrer generelt elforbrugerne til at spare på energien. Det giver den enkelte husstand en lavere elregning, og hvis alle sparer, er der færre timer, hvor vi skal bruge de dyre brændsler – for eksempel naturgas – til at producere strøm.

Da der er forskel på, hvor meget man betaler i tariffer forskellige steder i landet, kan der være små udsving i udgiften til at stege en and.

Forbruget af strøm er anderledes på juleaftensdag end på en almindelig weekend