Det Kongelige Teaters operachef stopper før tid

Det Kongelige Teaters operachef, Sven Müller, har besluttet at opsige sin kontrakt med teatret før tid for at søge nye udfordringer

Sven Müller kom til Det Kongelige Teater i 2008 som ensemblechef og souschef, først under Kasper Holten og siden under briten Keith Warner. Da Warner stoppede, blev Müller i februar 2012 konstitueret operachef og fire måneder senere udnævnt til operachef. I 2015 besluttede bestyrelsen for Det Kongelige Teater at forlænge hans kontrakt med fire år til 2020. Nu bliver det imidlertid et farvel før tid.

”Det Kongelige Teater er en institution, som på mange måder er underlagt forskellige forpligtelser og forventninger repertoiremæssigt, fordi vi er den store nationale scene, som vi nu er, og samtidig har der gennem årene skullet ske en tilpasning af økonomien, som har stillet særlige krav til opfindsomhed og kreativitet for at få ambitioner og bevillinger til at mødes. Jeg trænger derfor nu efter godt otte år til at afprøve nye veje i min karriere”, siger Sven Müller.

Det Kongelige Teaters bestyrelsesformand, Lisbeth Knudsen, beklager Sven Müllers beslutning. Hun siger:

”Der er et stort forventningspres på de kunstneriske chefer på Det Kongelige Teater, der lige som alt andet i samfundet er præget af krav om forandring og fornyelse. De skal både levere den mest sublime oplevelse og det mest opfindsomme og nytænkte på scenen til vores mange gæster, de skal være stærke, motiverende og engagerende chefer for ambitiøse kunstnere og medarbejdere, de skal helst også være markante i offentligheden og sælge varen, og de skal hele tiden kunne finde nye veje til at vende hver 5-øre og få det bedste ud af de bevillinger, som vi er betroet af Folketinget.

Sven Müller har været chef i en særdeles udfordrende periode af Operaens liv, og jeg ønsker ham alt det bedste fremover. Vi har et fantastisk operahus, dybt dedikerede mennesker til at give os store kunstneriske oplevelser, og vi har allerede planlagt et bredt og spændende repertoire for den kommende periode, så jeg er sikker på, at vi vil kunne tiltrække en ny spændende operachef til opgaven ”, tilføjer Lisbeth Knudsen.

Bestyrelsen vil på sit førstkommende møde senere i januar tage stilling til processen for ansættelse af en ny operachef.

Sven Müller fratræder senest til sommer.

Det Kongelige Teater og Sven Müller har for nu ikke yderligere kommentarer.