Det er svært at gå i karantæne, når ens hus er skyllet væk

Usædvanlig meget regn har ført til pludselige og kraftige oversvømmelser og jordskred, der har kostet tæt på 200 mennesker livet og fordrevet 100.000 mennesker fra deres hjem i Kenya.

Myndighederne i det østafrikanske land Kenya forsøger at holde coronavirussen nede med strenge restriktioner, samtidig med at andre kriser trænger sig på.

De sidste tre uger har det regnet langt mere end normalt. Det har ledt til voldsomme oversvømmelser og jordskred, og det officielle dødstal er steget til næsten 200.

"De ekstreme mængder regn kræver dagligt nye menneskeliv. Så mens corona og myndighedernes nedlukning af hele samfund stjæler verdens opmærksomhed, så kæmper verdens fattigste en ubarmhjertig kamp mod klimaforandringer og ekstreme vejrforhold. Det er svært at gå i karantæne og holde sig inden døre, når ens hus er skyllet væk,” siger Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen.

Vandet tager hjem, dyr og afgrøder

100.000 mennesker er blevet fordrevet fra deres hjem, oplyser talsmanden for den kenyanske regering, Cyrus Oguna. Vandmasserne har ikke kun ødelagt folks hjem. De har også taget både afgrøder og husdyr med sig og har dermed fjernet en stor del af livsgrundlaget for alle de mennesker, der er påvirket af de voldsomme vejrforhold.

Det er særligt i den vestlige del af landet, hvor Folkekirkens Nødhjælp arbejder, der er hårdt ramt.

”Vi har igangsat en hjælpeaktion gennem vores lokale partnerorganisationer. Vi går nu i gang med at dele kontanter ud til 5000 af de mest udsatte personer, der lige nu står og har hårdt brug for hjælp til at genetablere sig midt i denne katastrofe,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Regional katastrofe

Det er ikke kun i Kenya, at regnskyllene tvinger menneskene væk fra deres boliger. I nabolandet Uganda er Victoriasøen gået 13 meter over sine bredder, og 7000 mennesker er fordrevet fra deres hjem. I Rwanda har 55 personer mistet livet, og i Somalia er dødstallet 16 personer på grund af oversvømmelserne.

”Situationen i Østafrika tegner et dystert billede af, at de ekstreme naturkatastrofer på nuværende tidspunkt forvolder langt større skade, end coronavirussen har gjort. Samtidig frygter vi for, at pandemien får et fast tag i regionen,” siger generalsekretæren og uddyber:

”På ene side risikerer man, at corona spreder sig i lande, der slet ikke har sundhedssystemer til at håndtere et stort antal smittede. På den anden side oplever vi, at folk dør af sult, oversvømmelser og er tvunget på flygt på grund af klimaforandringerne. Så vores indsatser går på begge ben. Vi skal hjælpe med at forhindre en sundhedskatastrofe – og vi skal samtidig forebygge og afhjælpe alle de andre kriser, der truer millioner af menneskers liv.”

Folkekirkens Nødhjælp: Kvart mio. kr. fra Augustinus Fonden til corona-sikring af genbrugsbutikker23.4.2020 14:35:16 CESTPressemeddelelse

Folkekirkens Nødhjælp går i gang med at corona-sikre organisationens genbrugsbutikker, så en gradvis åbning kan finde sted over de næste måneder. Organisationen har modtaget 265.608 kroner til diverse værnemidler af Augustinus Fonden. Dermed kan frivillige og kunder føle sig trygge i genbrugsbutikkerne. Pengene kommer til at gå til sikkerhedsforanstaltninger, som mange danskere allerede kender fra den nye virkelighed i supermarkederne. Fremover vil der med andre ord være håndsprit, engangshandsker, plexiglas foran kassen og ’hold afstand’-linjer, når der handles brugt tøj, møbler, bøger etc. Vigtig donation, der gør genåbning mulig ”Vi er utroligt glade for den flotte donation fra Augustinus Fonden. For Folkekirkens Nødhjælp er det helt afgørende, at en gradvis åbning af vores genbrugsbutikker sker forsvarligt og efter myndighedernes anvisninger. Men der kommer til at gå et stykke tid, før vores 3600 frivillige har alle butikkerne oppe at køre og med normale åbningstider,” siger Birgit

Folkekirkens Nødhjælp: Ny engagementsdirektør hentet i egne rækker17.4.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Siden 1. november har 50-årige Charlotte Harder fungeret som konstitueret engagementsdirektør i Folkekirkens Nødhjælp. Nu bliver titlen permanent. ”Jeg er rigtig glad for, at Charlotte Harder var den bedste kandidat blandt mange kvalificerede ansøgere. Som medie- og kampagnechef i Folkekirkens Nødhjælp har hun skabt fantastiske resultater, og hun kender organisationen indefra – det er en kæmpe fordel i disse corona-tider, der går hårdt ud over vores engagementsarbejde,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp. Charlotte Harder kom til Folkekirkens Nødhjælp fra en stilling som ledende redaktør på DRs Deadline i 2018. Først i rollen som mediechef, derefter medie- og kampagnechef og så konstitueret engagementsdirektør – hvor hun altså nu kan slette konstitueret. ”Jeg har allerede fået en forsmag på mit nye job, men jeg glæder mig til at dykke endnu mere ned i, hvordan vi sikrer, at Folkekirkens Nødhjælp fortsat har en stor folkelig opbakning. Det er hele ryg