Det er ’nederen’ at ankomme svedig til gymnasiet
”Det ødelægger lige det hår, man lige har sat.” Sådan lyder det fra en deltager i en ny undersøgelse over unges cykelvaner som forklaring på, hvorfor hun ikke cykler til gymnasiet.
Flere og flere unge vælger bilen i stedet for cyklen, når de skal hen på gymnasiet. I en ny undersøgelse har Cyklistforbundet spurgt en række unge, hvad der er vigtigt for dem, når de skal vælge transportform. Den viser blandt andet, at unge ser cykling som noget, der bidrager til at komme i god form - men nogle oplever fx også, at det er 'nederen' at ankomme svedig til gymnasiet, og det kan få dem til at vælge cyklen fra.
”En af de ting, som jeg kender, som er noget af det værste, det er, hvis du godt kan lide at race lidt på din cykel, så kommer du svedig i skole, og det er sådan lidt nederen,” siger Carl, en af de unge.
De unge er bevidste om cyklens klare fordele, men de oplever også, at cyklen er forbundet med ulemper. Cyklen gør dem fleksible og uafhængige. Men i en gymnasiehverdag uden faste klasselokaler fungerer bilen som et opbevaringssted, så de slipper for - oveni computer og bøger - at skulle slæbe rundt på fx en stor idrætstaske fra lokale til lokale.
”Det er et stort problem, at færre og færre unge cykler til gymnasiet, så derfor har vi nu spurgt de unge selv for at blive klogere på, hvad det skyldes. Undersøgelsen giver os nogle vigtige svar på, hvorfor flere og flere unge vælger at tage bilen hen til gymnasiet. Jo flere unge, der vælger bilen til på bekostning af cyklen, desto flere unge går glip af den sundhed, som cykling i hverdagen leverer," siger Cyklistforbundets direktør Kenneth Øhrberg Krag.
Undersøgelsen har benyttet sig af ’digital etnografi’ som metode. 23 gymnasieelever fra hele landet modtog på deres telefon spørgsmål, som de besvarede med videoer, hvor de filmer sig selv, mens de svarer. Metoden, der udnytter, at unge er vant til og trygge ved at filme sig selv, har givet 230 ærlige og meget uddybende besvarelser omkring gymnasielever og transportvalg.
Værktøjskasse med ti konkrete forslag
På baggrund af undersøgelsen har Cyklistforbundet udviklet en værktøjskasse med ti konkrete indsatser til gymnasier, der ønsker at styrke deres elevers motivation til at cykle mere i hverdagen. Værktøjskassen er udarbejdet i tæt samarbejde med gymnasieelever, gymnasielærere og regionale fagpersoner.
"Der er flere ting, som ungdomsuddannelserne kan gøre for at bakke op om cykling. De kan fx have aflåste skabe til tasker og vådt regntøj. De kan etablere en cykelpumpestation på skolen, og de kan arrangere en bilfri dag. I værktøjskassen er der både små og større initiativer, som kan skaleres op og ned, og som er lige til at realisere på gymnasierne," siger Kenneth Øhrberg Krag.
Der er også mange positive udsagn om cykling i undersøgelsen:
"Hvis der er godt vejr, og man kan cykle i shorts og trøje, som jeg gjorde her til morgen. Så er det også bare mega lækkert lige at kunne cykle inden gymnasiet," siger en af deltagerne.
Værktøjskassen er sendt til alle gymnasier i landet.
Fakta:
Undersøgelsen og værktøjskassen er finansieret af den statslige cykelpulje 2021.
Tal fra DTUs årlige transportvaneundersøgelse viser, at de 16-24-åriges brug af bil på tre år er steget med 14,7%, mens brug af cykel er faldet med 15,1% (TU, 2019).
Samtidig er antal cyklede kilometer pr. dag hos de 10-17-årige faldet med 24,5 % over en ti-årig periode.
Læs mere om undersøgelse og værktøjskasse
For at se denne video fra www.youtube.com, så skal du aceptere cookies på toppen af denne side.Video med kvindelig deltager
Kontakter
Jørgen SchlosserRedaktør og presseansvarlig
Tlf:27 52 43 25jsc@cyklistforbundet.dkKenneth Øhrberg Krag
Tlf:21 73 36 66krag@cyklistforbundet.dkBilleder
Vedhæftede filer
Links
Information om Cyklistforbundet
Rømersgade 5
1362 København K
Sekretariat 33 32 31 21 | Pressetelefon 40 70 83 63https://www.cyklistforbundet.dk
Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker en cykelvenlig verden, kan engagere sig. Vi er tilstede over hele Danmark og er en del af paraplyorganisationen European Cyclists’ Federation.
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Lærer i Mariager får Alle Børn Cykler Prisen 20246.11.2024 13:16:16 CET | Pressemeddelelse
Vibeke Krustrup Andersen på Mariager Skole får børnene i 0. klasse op på cyklen i en grad, hun har fået Cyklistforbundets lærerpris, Alle Børn Cykler Prisen 2024.
Sundhedsudspillet trækker tæppet væk under supercykelstierne31.10.2024 13:22:01 CET | Pressemeddelelse
Sundhedsudspillet er gift for supersykelstierne, mener Cyklistforbundet. Det virker kontraproduktivt, at der i transportministeriet nu udarbejdes en ny cykelstrategi for Danmark for at få flere til at cykle, parallelt med at sundhedsreformen peger på at fjerne grundfinansieringen til supercykelstierne, som går på tværs af kommunerne, siger forbundet.
Cyklistforbundet giver hæderspris til Viborgenser29.10.2024 11:39:10 CET | Pressemeddelelse
65-årige Lis Lyng-Nielsen fra Viborg er årets modtager af Cyklistforbundets ’Cykeldynamo-pris’, der uddeles hvert år.
Byg underjordisk cykelparkering i verdensklasse på ny metrolinje16.10.2024 14:16:35 CEST | Pressemeddelelse
Det er vigtigt at lære af fejlene begået på de nuværende metrolinjer, siger Cyklistforbundet i anledning af en høring om en ny metrolinje i København. Forbundet mener, man nu har chancen for at bygge cykelparkering i den absolutte verdenselite.
Tidligere stadsarkitekt: Bilerne i byen kommer hurtigere frem ved lavere hastighed8.10.2024 10:22:07 CEST | Pressemeddelelse
Camilla van Deurs er både ulykkesoffer og som tidligere stadsarkitekt i København ekspert i bytrafik. Man bør generelt sætte farten ned i byerne, og bilerne kommer faktisk hurtigere frem ved lavere hastigheder, siger hun til magasinet CYKLISTER.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum