Det er god business at tænke børnerettigheder ind i sin virksomhedspraksis

Sammen med LEGO Group samler UNICEF Danmark 17 store nordiske virksomheder til rundbordskonference om erhvervslivets indvirkning på børns rettigheder.

IKEA, Pandora og Nokia er blandt de i alt 17 virksomheder, der er på gæstelisten, når UNICEF Danmark og LEGO Group i dag er værter ved en online rundbordskonference. Her mødes repræsentanter fra nogle af nordens største virksomheder for at udveksle erfaringer om beskyttelse og fremme af børns rettigheder i deres virksomhedspraksis.

Det er i år ti år siden, at UNICEF var med til at nedfæste ti globale principper for, hvordan virksomheder kan være med til at sikre børns rettigheder. De såkaldte CRB-principper, Children's Rights and Business, udstikker blandt andet retningslinjer for, hvordan man laver ansvarlig markedsføring til børn, hvordan man som virksomhed begrænser sit klimaaftryk af hensyn til børn og kommende generationer, og hvordan man sikrer sine ansatte gode, familievenlige vilkår gennem hele værdikæden - også i de producerende led. For eksempel i forbindelse med barsel.

I de ti år er der sket meget, og virksomheder har i dag endnu større indvirkning på børns sikkerhed og velbefindende. Derfor er det vigtigt at have børns rettigheder for øje og at dele erfaringer, inspiration, ideer og viden om, hvordan virksomheder både kan beskytte og fremme børns rettigheder. Det er UNICEF Danmarks håb, at flere virksomheder vil tænke principperne for børnerettigheder ind i deres CSR og ESG-strategier:

”Det er både sund fornuft og god forretning at tænke børns rettigheder ind i sin forretningspraksis. Det er der virksomheder, der allerede gør, og deres erfaringer og viden vil vi gerne være med til at dele, så endnu flere fremover vil tage større ansvar for børns rettigheder. Vi skal have åbnet øjnene for de forretningsmæssige fordele, der er ved at være en ansvarlig virksomhed, hvad angår børns rettigheder. Hvis ens ansatte har et arbejdsliv, der harmonerer med et familieliv, vil de typisk være mere dedikerede og blive længere i virksomheden,” siger Susanne Dahl, generalsekretær i UNICEF Danmark, forud for dagens rundbordskonference.

LEGO var en af de første virksomheder til at tage principperne til sig i 2013:

”I LEGO har vi kastet os helhjertet ind i at efterleve de ti principper for Children’s Rights and Business. Som virksomhed har vi et ansvar for at sikre, at når vi har kontakt med børn, sætter vi deres interesser først, respekterer deres rettigheder og støtter deres trivsel. Siden 2015 er vi gået sammen med UNICEF som fortalere for principperne til inspiration for andre virksomheder,” siger Marie Enemark Olsen, direktør for Responsible Child Engagement hos LEGO Group

Dagens konference er den første af i alt fire. Der vil være et overordnet fokus på online marketing, databeskyttelse af børn og digitale produkter og designs. Næste konference handler om klima. Den afholdes den 18. oktober, og her er det den svenske UNICEF-komité og IKEA, der er værter.