Det er dyrt, når busserne sidder fast i trafikken

En ny trængselsrapport viser, at samfundet årligt mister 2 mia. kr. på at buspassagererne i hovedstads-området sidder fast i trafikken. Bedre businfrastruktur kan imidlertid reducere trængslen, viser træng-selsrapporten

Hver dag sidder tusindvis af buspassagerer i hovedstadsområdet fast i trafikken. Den stigende trængsel på vejene påvirker nemlig også den kollektive bustrafik, som de fleste steder kører på de samme veje som privatbilerne. Trængslen går især ud over passagererne i de travle A-busser. Det samfundsøkonomiske tab løber op i 2 mia. kr. om året, viser en trængselsrapport, som COWI har lavet for Movia og Dansk Industri i fællesskab.

”Hver eneste dag bliver buspassagerne tilsammen forsinket med 23.400 timer, og forsinkelserne sti-ger kan vi se. Forsætter udviklingen risikerer vi, at flere vælger den kollektive trafik fra, hvilket igen fører til mere trængsel på vejene, hvis disse i stedet kører alene i egen bil. Det er et klart signal til beslutningstagerne om at sikre, at busserne kan komme frem, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.

”Movia arbejder for at reducere trængsel, så det bliver nemmere at komme til og fra arbejde, skole og fritid med den kollektive transport. Den nye trængselsanalyse viser, at trængselsudfordringen for passagerer i hovedstadsområdet er stigende, men også at investeringer i busfremkommelighed kan være en del af løsningen”, siger Movias plandirektør Per Gellert.

I perioden fra 2010 til 2018 er trængslen for busserne i hovedstadsområdet steget med 17 pct. Tilsva-rende offentliggjorde Vejdirektoratet i marts 2019, at biltrængslen er steget med 25 pct. fra 2010 til 2016. Trængslen er især steget i det centrale København, hvor A-busserne dagligt sidder fast i trafikken.

Trængselsrapporten viser samtidig, at bustrængslen er relativt lav på linje 150S og 5C, hvor Køben-havns Kommune med tilskud fra staten har gjort det lettere for busserne at komme frem. På linje 150S har busserne fået deres eget spor på strækningen fra søerne til Haraldsgade. På linje 5C har Københavns Kommune forbedret bussernes mulighed for at trænge gennem trafikken på Frederiks-sundsvej, og Nørrebrogade er blevet indrettet bl.a. med en busgade, så der kører færre biler igen-nem. Desuden er stoppestederne opgraderet på de to linjer, så det er hurtigere at komme ind og ud, ligesom busserne har førsteprioritet i en række lyskryds. Det betyder, at busserne kan komme hurtigt gennem trafikken og forbi bilkøerne.

Den kraftigt stigende trængsel i det centrale København viser, at Cityringen som åbner senere på året, er en nødvendig forbedring af den kollektive trafik. Cityringen erstatter dele af kørslen på en række buslinjer, og det bliver en fordel for passagerne, da det går hurtigere at rejse under jorden end over jorden. Når Cityringen åbner, skal A-busserne køre i nye ruter, og bringe passagerne ind til stationer-ne, hvor det er muligt at skifte til metro og tog.

• Analysen er baseret på 1,7 mio. målinger fra Movias tællebusser.
• Analysen er baseret på data fra januar og marts hhv. 2010 og 2018.
• Analysen dækker over det gamle HUR-område (lig hovedstadsområdet)
• Analysen viser helt konkret følgende:
 - Bussernes forsinkelse i hovedstadsområdet stiger med 17 pct. fra 2010-2018
 - Trængslen opgøres på tre niveauer (hhv. ubetydelig, stor og kritisk trængsel), og der ses særligt en stigning i den kritiske trængsel – altså de situationer, hvor trafikken nærmest sander til.
 - Den største stigning i trængsel ses på A-busser i København, hvor passagerne sam-let oplever en øget forsinkelse på 50 pct.

Movia kommunikation og presse: 3613 2010
DI: Branchedirektør i DI Transport Michael Svane træffes via presserådgiver i DI Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 23326829

DI og 3F Transport indgår overenskomstaftale for transportområdet22.2.2020 10:57:31 CETPressemeddelelse

DI og 3F Transport indgår overenskomstaftale for transportområdet Efter at have forhandlet i mere end en måned – og uafbrudt fra torsdag eftermiddag til fredag aften - er 3F Transport og DI nået frem til en aftale om at forny overenskomsterne på transportens område. Dermed er der et gennembrudsforlig på plads på normallønsområdet. Aftalen gælder blandt andet for lastbilchauffører, lagerarbejdere og havnearbejdere og sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. - Vi har arbejdet intensivt for en aftale, som sikrer ro og konkurrencekraft for virksomhederne og medarbejderne inden for transportområdet de næste tre år. Det har ikke været nemt at nå hertil, men det er lykkes at finde en balance, hvor medarbejderne får nogle klare forbedringer, uden at vi sætter virksomhedernes konkurrenceevne over styr, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. Han hæfter sig ved, at aftalen rummer flere mindre – men vigtige – forenklinger og

Invitation til pressemøde: Forlig om nye overenskomster på transportområdet21.2.2020 23:02:37 CETPressemeddelelse

3F Transport og Dansk Industri har fredag aften indgået aftale om nye overenskomster på transportområdet. Aftalen er treårig og rækker frem til 1. marts 2023. Forhandlerne vil præsentere indholdet af de nye overenskomster på et pressemøde i Industriens Hus på Rådhuspladsen lørdag den 22. februar kl. 10.00. Til stede på pressemødet vil være de fem topforhandlere: formand Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen fra 3F Transport samt DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen og DI’s viceadm. direktør, Kim Graugaard. Aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Følg os på:

DI og 3F Transport har indkaldt forhandlingsudvalg til slutforhandlinger20.2.2020 10:00:00 CETPressemeddelelse

Efter længerevarende, intensive forhandlinger mellem DI og 3F Transport har parterne indkaldt deres forhandlingsudvalg i dag torsdag kl. 14.30 med henblik på at forsøge at opnå gennembrudsforlig på Fællesoverenskomsten, der dækker lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere. Aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Forhandlingerne foregår i Industriens Hus og vil køre uden bagkant. Der er ikke planlagt doorstep-pressemøde før forhandlingerne. Fra 3F Transport er forhandlerne formand, Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen. Fra Dansk Industris føres forhandlingerne af adm. direktør Lars Sandahl Sørensen og viceadm. direktør Kim Graugaard. Følg os på:

Erfaren topchef bliver direktør for digital mærkningsordning20.2.2020 09:00:41 CETPressemeddelelse

Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk er alle parter bag den nye mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse, hvortil Industriens Fond har bevilliget 18 mio. kr. Parterne kan nu løfte sløret for, hvem den nye direktør og drivkraft bag mærket bliver. Mikael Jensen er udnævnt som direktør med virkning fra 1. februar 2020. Mikael er forhenværende adm. direktør for den danske startup virksomhed Momio ApS, som har gjort digital ansvarlighed for børn til deres forretningsgrundlag.