Det er dyrt, når busserne sidder fast i trafikken

En ny trængselsrapport viser, at samfundet årligt mister 2 mia. kr. på at buspassagererne i hovedstads-området sidder fast i trafikken. Bedre businfrastruktur kan imidlertid reducere trængslen, viser træng-selsrapporten

Hver dag sidder tusindvis af buspassagerer i hovedstadsområdet fast i trafikken. Den stigende trængsel på vejene påvirker nemlig også den kollektive bustrafik, som de fleste steder kører på de samme veje som privatbilerne. Trængslen går især ud over passagererne i de travle A-busser. Det samfundsøkonomiske tab løber op i 2 mia. kr. om året, viser en trængselsrapport, som COWI har lavet for Movia og Dansk Industri i fællesskab.

”Hver eneste dag bliver buspassagerne tilsammen forsinket med 23.400 timer, og forsinkelserne sti-ger kan vi se. Forsætter udviklingen risikerer vi, at flere vælger den kollektive trafik fra, hvilket igen fører til mere trængsel på vejene, hvis disse i stedet kører alene i egen bil. Det er et klart signal til beslutningstagerne om at sikre, at busserne kan komme frem, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.

”Movia arbejder for at reducere trængsel, så det bliver nemmere at komme til og fra arbejde, skole og fritid med den kollektive transport. Den nye trængselsanalyse viser, at trængselsudfordringen for passagerer i hovedstadsområdet er stigende, men også at investeringer i busfremkommelighed kan være en del af løsningen”, siger Movias plandirektør Per Gellert.

I perioden fra 2010 til 2018 er trængslen for busserne i hovedstadsområdet steget med 17 pct. Tilsva-rende offentliggjorde Vejdirektoratet i marts 2019, at biltrængslen er steget med 25 pct. fra 2010 til 2016. Trængslen er især steget i det centrale København, hvor A-busserne dagligt sidder fast i trafikken.

Trængselsrapporten viser samtidig, at bustrængslen er relativt lav på linje 150S og 5C, hvor Køben-havns Kommune med tilskud fra staten har gjort det lettere for busserne at komme frem. På linje 150S har busserne fået deres eget spor på strækningen fra søerne til Haraldsgade. På linje 5C har Københavns Kommune forbedret bussernes mulighed for at trænge gennem trafikken på Frederiks-sundsvej, og Nørrebrogade er blevet indrettet bl.a. med en busgade, så der kører færre biler igen-nem. Desuden er stoppestederne opgraderet på de to linjer, så det er hurtigere at komme ind og ud, ligesom busserne har førsteprioritet i en række lyskryds. Det betyder, at busserne kan komme hurtigt gennem trafikken og forbi bilkøerne.

Den kraftigt stigende trængsel i det centrale København viser, at Cityringen som åbner senere på året, er en nødvendig forbedring af den kollektive trafik. Cityringen erstatter dele af kørslen på en række buslinjer, og det bliver en fordel for passagerne, da det går hurtigere at rejse under jorden end over jorden. Når Cityringen åbner, skal A-busserne køre i nye ruter, og bringe passagerne ind til stationer-ne, hvor det er muligt at skifte til metro og tog.

• Analysen er baseret på 1,7 mio. målinger fra Movias tællebusser.
• Analysen er baseret på data fra januar og marts hhv. 2010 og 2018.
• Analysen dækker over det gamle HUR-område (lig hovedstadsområdet)
• Analysen viser helt konkret følgende:
 - Bussernes forsinkelse i hovedstadsområdet stiger med 17 pct. fra 2010-2018
 - Trængslen opgøres på tre niveauer (hhv. ubetydelig, stor og kritisk trængsel), og der ses særligt en stigning i den kritiske trængsel – altså de situationer, hvor trafikken nærmest sander til.
 - Den største stigning i trængsel ses på A-busser i København, hvor passagerne sam-let oplever en øget forsinkelse på 50 pct.

Movia kommunikation og presse: 3613 2010
DI: Branchedirektør i DI Transport Michael Svane træffes via presserådgiver i DI Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 23326829

Dansk Energi og DI stifter Erhvervslivets Klimaalliance17.9.2019 15:36:23 CESTPressemeddelelse

Danmark og det globale samfund står over for en inter­national klimakrise, som kræver ekstraordinære svar. Det vil dansk erhvervsliv sætte sig i spidsen for at løse, og vise vejen til, i samarbejde med regeringen, Folketingets partier og resten af det danske samfund. Derfor stifter organisationerne Dansk Energi og Dansk Industri (DI) nu Erhvervslivets Klimaalliance, som hen over de næste to år forpligter sig til at udvikle nye og langsigtede svar på, hvordan vi på tværs af samfundet kan løse klimaudfordringen. - Klimaudfordringen er så gennemgribende, at ingen kan løse den alene. Vi får brug for at udvikle nye og langsigtede svar – på tværs af sektorer, hvis vi skal nå i mål med regeringens ambition, at Danmarks udledning af klimagasser senest i 2030 skal være reduceret med 70 pct. Derfor stifter vi nu Erhvervslivets Klimaalliance, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. De to organisationer glæder sig over regeringens initiativ om klimakontrakter offentliggjort af statsminister

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse 11 nye medlemmer17.9.2019 11:40:55 CESTPressemeddelelse

- President, CEO Henrik Andersen, Vestas Wind Systems A/S - Adm. direktør Nana Bule, Microsoft Danmark ApS - Adm. direktør Allan Christiansen, Lantmännen Schulstad A/S - Senior Vice President Bjarne Foldager, MAN Energy Solutions - CFO for Global Service Poul Hansen, Siemens Gamesa Renewable Energy A/S - Busdirektør Torben Hansen, Arriva Danmark A/S - Adm. direktør Lars Liebst, Tivoli A/S - Adm. direktør Søren Nielsen, William Demant A/S - Adm. direktør Helle Reinevald, Jakobsens A/S - Adm. direktør Britta K. Stenholt, Stark Danmark A/S - Adm. direktør Jørgen Utzon, Coor Service Management A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev genvalgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte adm. direktør Flemming Jensen, DSB som nyt medlem af DI’s forretningsudvalg. Følg os

DI med ny 2030-plan: Vi kan skabe vækst og mindske Danmarks CO2-udledning med op til 70 pct.15.9.2019 21:31:24 CESTPressemeddelelse

DI er klar med en 2030-plan for Danmark, som kan løfte den danske velstand med mindst 110 mia. kr., skabe 120.000 nye job i private virksomheder og gennem godt 150 konkrete forslag bringe Danmark i front på den grønne omstilling. Forslagene er finansieret krone for krone og betyder samtidig, at Danmark kan reducere vores CO2-udledning med mindst 65 pct. - og bane vejen for 70 pct.