Det er dyrt, når busserne sidder fast i trafikken

Hver dag sidder tusindvis af buspassagerer i hovedstadsområdet fast i trafikken. Den stigende trængsel på vejene påvirker nemlig også den kollektive bustrafik, som de fleste steder kører på de samme veje som privatbilerne. Trængslen går især ud over passagererne i de travle A-busser. Det samfundsøkonomiske tab løber op i 2 mia. kr. om året, viser en trængselsrapport, som COWI har lavet for Movia og Dansk Industri i fællesskab.
”Hver eneste dag bliver buspassagerne tilsammen forsinket med 23.400 timer, og forsinkelserne sti-ger kan vi se. Forsætter udviklingen risikerer vi, at flere vælger den kollektive trafik fra, hvilket igen fører til mere trængsel på vejene, hvis disse i stedet kører alene i egen bil. Det er et klart signal til beslutningstagerne om at sikre, at busserne kan komme frem, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.
”Movia arbejder for at reducere trængsel, så det bliver nemmere at komme til og fra arbejde, skole og fritid med den kollektive transport. Den nye trængselsanalyse viser, at trængselsudfordringen for passagerer i hovedstadsområdet er stigende, men også at investeringer i busfremkommelighed kan være en del af løsningen”, siger Movias plandirektør Per Gellert.
I perioden fra 2010 til 2018 er trængslen for busserne i hovedstadsområdet steget med 17 pct. Tilsva-rende offentliggjorde Vejdirektoratet i marts 2019, at biltrængslen er steget med 25 pct. fra 2010 til 2016. Trængslen er især steget i det centrale København, hvor A-busserne dagligt sidder fast i trafikken.
Trængselsrapporten viser samtidig, at bustrængslen er relativt lav på linje 150S og 5C, hvor Køben-havns Kommune med tilskud fra staten har gjort det lettere for busserne at komme frem. På linje 150S har busserne fået deres eget spor på strækningen fra søerne til Haraldsgade. På linje 5C har Københavns Kommune forbedret bussernes mulighed for at trænge gennem trafikken på Frederiks-sundsvej, og Nørrebrogade er blevet indrettet bl.a. med en busgade, så der kører færre biler igen-nem. Desuden er stoppestederne opgraderet på de to linjer, så det er hurtigere at komme ind og ud, ligesom busserne har førsteprioritet i en række lyskryds. Det betyder, at busserne kan komme hurtigt gennem trafikken og forbi bilkøerne.
Den kraftigt stigende trængsel i det centrale København viser, at Cityringen som åbner senere på året, er en nødvendig forbedring af den kollektive trafik. Cityringen erstatter dele af kørslen på en række buslinjer, og det bliver en fordel for passagerne, da det går hurtigere at rejse under jorden end over jorden. Når Cityringen åbner, skal A-busserne køre i nye ruter, og bringe passagerne ind til stationer-ne, hvor det er muligt at skifte til metro og tog.
Fakta
• Analysen er baseret på 1,7 mio. målinger fra Movias tællebusser.
• Analysen er baseret på data fra januar og marts hhv. 2010 og 2018.
• Analysen dækker over det gamle HUR-område (lig hovedstadsområdet)
• Analysen viser helt konkret følgende:
- Bussernes forsinkelse i hovedstadsområdet stiger med 17 pct. fra 2010-2018
- Trængslen opgøres på tre niveauer (hhv. ubetydelig, stor og kritisk trængsel), og der ses særligt en stigning i den kritiske trængsel – altså de situationer, hvor trafikken nærmest sander til.
- Den største stigning i trængsel ses på A-busser i København, hvor passagerne sam-let oplever en øget forsinkelse på 50 pct.
Følg os på:
Kontakter
Kontakt
Movia kommunikation og presse: 3613 2010
DI: Branchedirektør i DI Transport Michael Svane træffes via presserådgiver i DI Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 23326829
Billeder
Vedhæftede filer
Information om DI - Dansk Industri
Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.
DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
EU’s erhvervsministre i DI: Biosolutions skal kunne spire og gro i Europa18.7.2025 10:49:32 CEST | Pressemeddelelse
Nye innovative biologiske løsninger skal både på tallerkenen og på dagsordenen, lyder budskabet fra Dansk Industri efter en middag for EU’s erhvervsministre, EU-kommissær Stéphane Séjourné og chefen for Den Europæiske Investeringsbank, Nadia Calviño, i Industriens Hus. Fokus er på, hvordan Europa kan bevare sin globale førerposition inden for biosolutions.
DI: Kvantecomputeren Magne får nordisk forskning til at tage et kvantespring17.7.2025 10:32:00 CEST | Pressemeddelelse
Dansk kvantesatsning sætter Norden i førersædet i udviklingen af fremtidens løsninger. Det bliver verdens hidtil kraftigste kommercielle kvantecomputer – og det kan vi godt være stolte af, lyder det fra Dansk Industri.
DI: Ny EU-budgetramme rammer helt rigtigt med stor konkurrenceevnefond – men med en bitter eftersmag16.7.2025 17:50:26 CEST | Pressemeddelelse
EU-Kommissionen har ramt helt rigtigt med et nyt forslag om én stor konkurrenceevnefond på 409 milliarder euro, der skal styrke Europas konkurrencekraft inden for bl.a. forsvar, digitalisering og grøn omstilling. Fonden er en del af Kommissionens nye forslag til en ramme for EU's næste budget på 2 billioner euro i alt, hvoraf konkurrenceevne fylder omkring 23% af totale budget. Desværre lægger forslaget også op til en ny erhvervsskat, der vil skade Europas konkurrenceevne.
Europæiske erhvervsorganisationer med DI i spidsen efterlyser klimahandling9.7.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
EU skal følge sine klimamål op med handling. Det gavner både erhvervslivet og EU’s konkurrenceevne. Sådan lyder budskabet i en fælles erklæring fra europæiske erhvervsorganisationer fra Danmark, Tyskland, Frankrig, Irland, Sverige, Norge og Finland, som Dansk Industri har taget initiativ til.
DI: Hvor skal de ældre bo om 15 år?9.7.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Om kun 15 år er antallet af ældre over 80 år i Middelfart, Svendborg, Rebild, København, Helsingør Holbæk, Horsens, Odder, Silkeborg, Halsnæs, Skanderborg og Aarhus kommuner steget med over 60 procent, viser nye tal. Det kræver flere ældreboliger og plejehjem, som kommunerne allerede nu skal planlægge og reservere penge til. Friplejehjem kan være kommunernes redning, mener DI.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum