Det dine børn putter i munden betyder noget

Torsdag den 16. september afvikler Kost og Ernæringsforbundet, FOA samt Rådet for Sund Mad maddag over hele Danmark. Maddagen sætter fokus på madordninger i daginstitutionerne.

Et måltid i daginstitutionen handler om meget mere end at holde børnemaver mætte. Madordninger bidrager til fællesskabet, lærer børn om mad, og madordninger er med til at skabe mere lige vilkår for børn uanset baggrund og geografi.

Der er med andre ord nok at hylde og sætte fokus på, når Maddag 2021 løber af stablen den 16. september. Det er Rådet for Sund Mad, FOA samt Kost og Ernæringsforbundet, der står bag Maddag. Maddag afvikles på en lang række daginstitutioner landet over. Årets tema er sild og de mange muligheder for børnevenlige måltider, man kan lave med den smagfulde og bæredygtige fisk.

Kontaktliste med institutioner, som har sagt ja til besøg fra pressen i anledning af maddagen. Kontakt selv institutioner for at lave individuelle aftaler.

Fakta
Børn får dækket op til 70 procent af deres daglige madindtag i daginstitutionen.

47 procent af alle børnehaver har en madordning.

Madordninger er mest udbredt hovedstadsområdet. 69 procent af børn i Region Hovedstaden har frokostordning, mens det kun gælder 35 procent i Region Syddanmark, 48 procent i Region Midtjylland, 43 procent i Region Nordjylland og 31 procent i Region Sjælland.

Temaet for maddagen er sild. Et af de 7 nye officielle kostråd er: ”Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk”. Det anbefales, at vi spiser 350 g fisk om ugen. Heraf bør de 200 g være fed fisk som fx sild, der indeholder masser af vitaminer, mineraler og vigtige fedtsyrer.

Kost og Ernæringsforbundet:
Ghita Parry, formand, via pressechef: Tenna Hjortnæs: 4159 4446
FOA: Heidi Nielsen, sektorformand, Kost- og Servicesektoren: 2014 9386 og pressemedarbejder Claus Walter: 2496 3258