Det danske SailGP-hold starter hjemmebanedebuten med manér

Aarhus Ø var fyldt med hujende danske sejlsportsfans, som kunne juble over en flot hjemmebanedebut fra det danske SailGP-hold i ROCKWOOL Denmark Sail Grand Prix i Aarhus.

Danskerne med skipper Sehested ved roret lagde godt fra start og vandt den første SailGP-sejlads i Danmark nogensinde. Herefter fulgte en fjerdeplads i anden sejlads, inden danskerne med Holger Danske på sejlet sluttede dagen på en syvendeplads, hvilket efterlader det danske SailGP-hold på en samlet femteplads tre point efter førerholdet, Australien, inden lørdagens sejladser.

”Det var fantastisk endelig at slippe båden fri og vise de danske fans, hvor fantastisk SailGP er, og at vinde det første race nogensinde i Danmark er jo en drøm,” siger Nicolai Sehested.

Selvom den danske båd fik en fantastisk start på det første Sail Grand Prix i Danmark nogensinde, så sluttede holdet ikke den første dag, som man ønskede.

”Det er selvfølgelig ærgerligt, at vi ikke formår at følge den gode start helt til dørs, men vi ligger i en fornuftig position inden morgendagens sejladser, hvor vi stadig går efter en plads i finalesejladsen og en podieplads,” siger Nicolai Sehested.

Aarhusbugten viste sig fra sin mest dramatiske side med skiftende vindforhold, som gav udfordringer for alle holdene – inklusiv det danske.

”Vi kender bugten rigtig godt, så det kommer ikke bag på os at vindforholdene kan være meget skiftende, men vi formåede ikke at udnytte det kendskab til vores fordel i alle tre sejladser i dag. Men vi er klar til at give den gas i morgen igen,” siger Nicolai Sehested.

Spanien kæntrede under træningen og kunne derfor ikke stille til start i fredagens sejladser.

Andendagen i det første SailGP i Danmark nogensinde sejles lørdag fra klokken 13:00. Sejladserne kan ses på TV 2 og TV 2 PLAY.

Samlet stilling efter første dag af ROCKWOOL Denmark Sail Grand Prix | Aarhus:

1. Australien – 18 Points
  2. Storbritannien – 17 Points