Det danske biografmarked venter først fremgang i 2022

COVID-19-pandemien har påvirket biograferne særligt negativt, og biografmarkedet oplever fortsat tilbagegang i 2021, selvom flere store film er tilbage på lærredet. Udviklingen vender dog til næste år, estimerer PwC’s Global Entertainment & Media Outlook 2021–2025.
Leif Ulbæk Jensen, partner og ekspert i medie- og underholdningsindustrien

Biograferne blev slået hårdt tilbage sidste år under COVID-19, hvor omsætningen faldt med med 35 % fra 1,06 mia. kr. i 2019 til 690 mio. kr. i 2020. Det går fortsat tilbage i 2021, hvor branchen kan se frem til et vækstfald på 15 %, fastslår ny analyse fra PwC. Det er på trods af, at de danske biografer igen har de helt store film tilbage på biograflærredet og har oplevet stort publikum i august.

“Foruden restriktionerne under COVID-19 har biograferne har været udfordret af ændrede markedsvilkår, hvor flere af de store filmselskaber har forkortet tiden mellem filmens premiere, og hvornår man har mulighed for at leje eller streame filmen. Derudover er nogle filmpremierer blevet rykket over på streamingtjenester fremfor i biografen,” forklarer Leif Ulbæk Jensen, partner i PwC og ekspert i medie- og underholdningsindustrien.

Biograferne tager langsomt det tabte tilbage

I 2022 forventes biografmarkedet atter at komme tilbage på sporet med en vækst på hele 55 % sammenlignet med 2021 og ramme en samlet omsætning på 909 mio. kr. mod 586 mio. kr. i 2021. Der er dog stadig langt tilbage til niveauet i 2019, hvor biograferne peakede, og først i 2025 vil markedet komme op på samme niveau igen. Efter det store vækstcomeback i 2022 forventes biograferne at opretholde stabile vækstrater på 6,3 % i 2023, 5,3 % i 2024 og 4,4 % i 2025, hvor den samlede omsætning igen vil udgøre 1,06 mia. kr.

Biograferne skal fortsat tilbyde noget ekstra og adskillige sig yderligere fra streamingtjenesterne, som nu også begynder at få ‘biografpremiere’ på udvalgte film. Flere og flere biografer investerer i bedre sæder, lyd, billede, 4DX-teknologi og partnerskaber, da det er totaloplevelsen, der får publikum til at vælge biografen til,” forklarer Leif Ulbæk Jensen og siger samtidig, at de lokalt producerede film i høj grad kan påvirke, om det bliver et godt eller mindre godt biografår.

Den gennemsnitlige billetpris i de danske biografer tog et dyk på knap 15 % i 2021 til 74 kr. sammenlignet med 2020, men forventes at stige igen til næste år og ramme en gennemsnitlig billetpris på 83 kr.

Det samlede globale biografmarked blev hårdere ramt end det danske i 2020 med en tilbagegang på 70,4 %. Til gengæld har det globale marked allerede taget et stort vækstspring i 2021 med 93 %, hvor det danske marked stadig er udfordret af negative vækstrater, som først forventes at blive positiv i 2022.

Om Global Entertainment & Media Outlook

PwC’s 22. årlige udgave af Global Entertainment & Media Outlook er en omfattende onlinekilde til global analyse af privat- og reklameforbrug. Med direkte sammenlignelige historiske og prognosebaserede data og kommentarer for fem år for 14 specifikke industrisegmenter i 53 lande og områder gør Outlook det lettere at sammenligne og modstille privatforbrug og reklameforbrug på tværs af segmenter, lande og områder. Du kan læse mere på www.pwc.com/outlook.

Segmenter omfattet af Global Entertainment & Media Outlook

Bøger; Business-to-business; Biografer; Dataforbrug; Internetadgang; Internetreklamer; Musik, radio og podcasts; Aviser; Out-of-home; OTT video; Traditionelt tv og hjemmevideo; tv-reklamer; Videospil og e-sport; Virtual reality.

Metode

Alle prognoserne er opbygget ved at først at indsamle historiske data fra en række forskellige kilder. En base af omfattende historiske data indsamles i første omgang fra offentligt tilgængelige informationskilder, herunder brancheorganisationer og statslige organer. Derudover er der gennemført interviews med relevante inden- og udenlandske organisationer, tilsynsmyndigheder og ledende aktører for at indsamle indsigter og estimater, der ikke er offentligt tilgængelige. Alle prognoser udarbejdes således som led i en samlet, integreret proces, der involverer både kvantitativ og kvalitativ analyse, herunder forventninger til udvikling i makroøkonomiske forhold. Prognoserne er resultatet af en scoping-proces, markedskort-lægning, dataindsamling, statistisk modellering og validering og er således i sagens natur behæftet med usikkerhed.

Leif Ulbæk Jensen, partner og ekspert i medie- og underholdningsindustrien