Det bliver attraktivt at renovere i 2021

Trænger huset til en kærlig hånd? Så er 2021 året, hvor du bør gå i gang med store og små håndværkerprojekter. Udbetalingerne af de indefrosne feriepenge, corona og en fordobling af håndværkerfradraget betyder nemlig, at det bliver endnu mere attraktivt for danskerne at gå i gang med håndværkerprojekter.

Feriepenge, corona og håndværkerfradrag

Det har ikke været entydigt negativt for håndværkerne. Corona har givet mange danskere tid til at planlægge forskellige håndværkerprojekter derhjemme. Udbetalingen af de indefrosne feriepenge, som mange har nydt godt af, og den kommende fordobling af håndværkerfradraget betyder, at de planlagte håndværkerprojekter også har en stor chance for at blive realiseret. I 2020 er der flere steder blevet meldt om decideret byggeboom under corona. De ekstra penge og den gode varme sommer, hvor de fleste blev i Danmark, forårsagede masser af byggeprojekter som terrasser, brusevægge, tagopgaver og tilbygninger til sommerhuse.

Hvad kan du gøre selv?

Netop håndværkerbranchen er en af de brancher, der ikke har lidt helt så meget under Corona, nærmest tværtimod. Danskerne har haft travlt med at bygge om, bygge til og bygge nyt. Det betyder naturligvis også, at der har været rift om de gode håndværkere, og det bliver nok ikke anderledes i det nye år. Samtidig vil mange ty til at gøre-det-selv, hvilket kan være en rigtig god ide for en, der har skruet hænderne rigtigt på. Har du ikke det, så kan det ikke anbefales at gå i gang selv. Du kan dog gøre dig selv og håndværkerne en tjeneste ved for eksempel at gøre forarbejdet, så der er klart til, at håndværkerne nemt kan rykke ind. Det sparer både dig og dem for tid, og det bliver også billigere for dig i sidste ende. Skal du have udført malerarbejde kan du med fordel leje eller købe en tapetafdamper. Med sådan en kan du snildt udføre det ofte hårde og langvarige arbejde med selv at dampe tapet af og gøre vægge klar til tapetsering eller maling.

Udnyt det firdoblede servicefradrag

2021 bliver også året, hvor servicefradraget bliver endnu større. Faktisk firdobles det. Det giver en fantastisk mulighed for også at få sat skik på haven eller måske helt droppe at gøre rent selv. Har du mulighed for det, kan du for eksempel hyre ekstra rengøring i forbindelse med dit byggeprojekt. Det er rart, at der er gjort nogenlunde rent inden håndværkerne, går i gang og efter, at de har arbejdet i dit hus eller lejlighed. Skal du have udført håndværkerarbejde indendørs over en længere periode, måske endda mens du og din familie selv skal bo midt i det hele? Så kan du overveje, om ikke det kan betale sig at rydde op og gøre rent efter håndværkerne på en daglig basis. Invester for eksempel i en spånsuger, så du nemt og hurtigt kan fjerne træstumper, spåner og savsmuld efter dagens tømrerarbejde. Uanset om det er en udvendig opfriskning af huset eller den helt store energirenovering, du vil i gang med, så husk at du kun får fradrag for din udgift til arbejdslønnen.