Det blev alligevel vind-jul

Den hvide jul måtte vi se langt efter, men vind-julen fik vi da. Andels havvindmøllepark Rødsand 2, leverede godt 11 millioner kilowatt-timer i juledagene - og det kunne forsyne knap 200.000 husstande med strøm.

Julevinden ramte den andelsejede energi- og fibernetkoncernen Andels 90 møller syd for Rødby og fik dem til at snurre i alt 11.385.709kwh ud gennem elnettet i juledagene til især borgerne på Lolland og Falster.

Strømmen har det med at løbe den korteste vej og det betyder, at den vedvarende energi fra Andel havevindmøller først bliver brugt i nærområdet på Lolland og Falster. Er der strøm i overskud, bliver den ført videre rundt på Sjælland.

Michael Vilhelmsen, der er Maintenance Coordinator hos RWE, der står for drift og vedligehold af havvindmølleparken, er tilfreds med julevinden:

- Vi er afhængige af vinden, men jo ikke herre over den. Produktionen hen over juledagene har været ret normal for årstiden, men der vil altid være udsving. Generelt laver vi hen over et år strøm nok til at forsyne omkring 200.000 private hjem.

Grøn omstilling

Rikke Harbo Trikker, Kommunikationsdirektør i Andel fortæller:

- Det kan godt være, at vi ikke har en hvid jul, men så kan vi glæde os over millioner af kilowattimer vedvarende energi fra vinden, siger hun og tilføjer:

- Vi har brug for så meget vedvarende energi som muligt. Til elbiler, varmepumper og alt andet, der kører på strøm. Når vi producerer strøm med vindkraft, slipper vi for at lukke CO2 ud i atmosfæren. Det er virkelig godt for klimaet, fastslår hun og opfordrer samtidig os alle sammen til at gøre en lille smule for den grønne omstilling:

- Hver især kan vi også gøre en lille forskel. Hvis vi alle sammen flytter lidt af vores strømforbrug hen til timerne med meget vindenergi og væk fra timerne mellem klokken 17 og klokken 20, hvor der typisk er et stort elforbrug og et stort træk på elnettet, udnytter vi den vedvarende energi bedre og belaster samtidig elnettet mindre.

Fakta om produktionen

Rødsand 2 har i juledagene 2020 produceret:

• 23.december:     648.204 KW-h
  • 24. december: 1.194.972 KW-h
  • 25. december: 1.473.695 KW-h
  • 26. december: 3.135.198 KW-h
  • 27. december: 4.933.640 KW-h

For en million kilowatt-timer (KW-h) kan man:

• Koge 10 millioner kilo kartofler
  • Stege 1 million ænder
  • Køre 40.000 gange i elbil fra Korsør til Rådhuspladsen
  • Oplade 200 millioner smartphones

Andels pressevagt; telefon 21 70 31 01

Vi har alle en andel i energien

Andel er et andelsselskab, der bygger og tror på, at det bedste samfund er et samfund med muligheder for alle. Lige muligheder for at lade elbilen og gå online. En velfungerende vital infrastruktur skaber sammenhæng og sammenhold. Et stærkt sammenhold kræver stærke forbindelser. Vi er afhængige af at være forbundet med hinanden – elektrisk og digitalt – og vi er hinandens bedste forbindelse.

I Andel vil vi være hinandens bedste forbindelse, og vi tager ansvar for at skabe en fælles fremtid – for vores kunder, vores andelshavere og vores omverden. Andel har 2,8 millioner kundeforhold og via vores datterselskaber, Clever, Energi Danmark, Fibia og SEAS-NVE, giver vi dig markedets bedste energiløsninger og den skarpeste kunderådgivning. Vi en del af en ambitiøs grøn omstilling, når vi investerer i havvindmøller, ladeinfrastruktur og visionære energiløsninger. Andel har hovedsæde i Svinninge og primære lokationer i Ballerup, Haslev og Virum. Koncernen har 1.700 ansatte og omsatte i 2019 for 6.902 mio. kr.