Der er lyspunkter for det midtjyske iværksætteri, mens andre dele af landet lider under coronakrisen

Dugfriske tal viser, at antallet af nystartede virksomheder er faldet på landsplan, sammenligner vi maj 2019 med maj i år. Men Region Midtjylland er højdespringer med en stigning på hele 12.6% på iværksætterfronten.
Iværksætterne Lars Frello og Lindy Brogaard fra CleverCoffee, der nu både har kafferisteri i Odder og en kaffebar i Iværksætterhuset The Kitchen på Aarhus Universitet.

Mens tre af Danmarks fem regioner oplever tilbagegang i antallet af nystartede virksomheder er der fremgang at spore i Region Midtjylland. Her har 12.6% flere nemlig valgt at etablere virksomhed det seneste år:

”Ud af de 19 kommuner, vi dækker i Erhvervshus Midtjylland, glæder det mig, at vi samlet set er i fremgang i forhold til iværksætteriet i en tid, der for mange ikke har været gunstig at starte virksomhed i.” siger Søren Olesen, formand for Erhvervshus Midtjyllands bestyrelse.

Hele 13 ud af de 19 midtjyske kommuner er i vækst på iværksætterfronten. Både Favrskov, Holstebro og Odder klarer sig særdeles godt, og sidstnævnte har en markant stigning i nystartede virksomheder på 133% i perioden fra maj 2019 til maj i år.

Fremgangen i nystartede virksomheder i Region Midtjylland er på trods af, at regeringen sidste år valgte at lukke ned for IVS-virksomheder, som kun kostede 1 kr. at oprette. Man skal i dag derfor som minimum have 40.000 kr. op af lommen som iværksætter for at stifte en virksomhed som et anpartsselskab.

Hvor hårdt iværksætterområdet og erhvervslivet mere generelt er ramt af coronakrisen, ved vi først om nogle måneder:

”Vi glæder os over fremgangen, men står ikke med hænderne over hovedet for længe. Jeg tror nemlig endnu ikke, vi har set, hvilke langsigtede konsekvenser coronakrisen kan have for de iværksættere, der har vækstpotentiale” siger Uffe Jensen, Borgmester i Odder Kommune og medlem af Erhvervshus Midtjyllands bestyrelse.

Erhvervshus Midtjylland har oplevet stor efterspørgsel efter hjælp og vejledning til digitalisering og grøn omstilling fra både iværksættere og virksomheder.

CleverCoffee fra Odder er en af de iværksættervirksomheder, som det seneste år har haft fokus på udvikling og investeret i at digitalisere dele af sin forretning med hjælp fra Erhvervshus Midtjylland.

Iværksætterne Lars Frello og Lindy Brogaard startede med at nørde kaffe som en hobby i bryggerset i 2014. Det voksede de efterhånden ud af, og tre år senere besluttede de at leve af deres passion og startede CleverCoffee. Nu har de kafferisteri i Odder og en kaffebar i Iværksætterhuset The Kitchen på Aarhus Universitet.

CleverCoffee har i løbet af det seneste år fået ny viden ind i virksomheden i form af eksterne rådgivere og blandt andet digitaliseret den del af forretningen, der handler om fakturaer, løn og bestillinger.

Erhvervshuset opfordrer både iværksættere og virksomheder til, at man orienterer sig på virksomhedsguiden.dk, der indeholder mere end blot information om hjælpepakker eller tager fat i Erhvervshuset, hvis man har brug for professionel vejledning og sparring i forbindelse med udvikling af sin virksomhed.

Regionsopdelte iværksættertal:

Viborg

Aarhus

24%

Kilde: Udtræk fra CVR bearbejdet af eStatistik. Opgørelsen er renset for foreninger, holdingselskaber, genstartere mv

Iværksættertal på landsplan