Den store fest er forbi

RealMæglernes BoligBarometer / august (baseret på mere end 100 butikkers landsdækkende salgstal og boligstatistikker fra Boligsiden.dk) viser, at det er hverdag på boligmarkedet igen. Prisudviklingen vil inden for de næste 12 måneder være fæstnet på ’normalen’. Det viser en rundspørge til RealMæglernes butikker i hele Danmark. Festen er forbi, men tømmermændene er behagelige, konkluderer direktør.

Foto: RealMæglerne / Jacob Ljørring

Hvis boligmarkedet i en periode har været en Quickstep, er det nu skiftet til at være en standarddans, hvor alle kan følge med, men uden at være en Slowfox.

Det er erfaringstilbagemeldingen fra mæglerne hos RealMæglernes butikker i hele Danmark.

Prisudviklingen for villaer og rækkehuse vil inden for de næste 12 måneder være 0 til 5 procent, mener 60 procent af mæglerne, der har fingeren på pulsen i det aktuelle marked.

50 procent af mæglerne mener ligeledes, at prisudviklingen for ejerlejligheder i GNS vil være 0 til 5 procent.

Derimod er der lidt mere skepsis at spore i forhold til sommerhusmarkedet, der under Coronapandemien har sprængt alle lofter. Her forudser 20 procent af mæglerne et fald på 0 til 5 procent, mens hele 20 procent forudser et fald i GNS prisudvikling på mere end 5 procent.

– Det underbygger ret godt, hvad boligstatistikkerne har fortalt os gennem et par måneder nu, fortæller Preben Merrild Angelo, adm. direktør hos RealMæglerne.

Han henviser bl.a. til, at der så småt kommer flere varer på hylden, mens salgshastigheden igen er moderat, hvilket gør, at boligmarkedet nu kan følge med efterspørgslen. Det vil få prisudviklingskurven til at tage et knæk, så markedet kommer i balance igen.

– Man kan sige, at den store fest er forbi, og nu kan en lille begynde. Det vil sige, at markedet kommer til at udvikle sig omkring de 4 procent, hvor det har det bedst, forklarer Preben Merrild Angelo.

Det svarer til, at markedet udvikler sig med (eller lige over) inflationen, hvilket i et langsigtet perspektiv er godt.

– Danskerne er færdigvaccinerede, og Covid-19 kan ikke længere få den store indvirkning på boligmarkedet, som vi så det, hvor alle pludselig var på boligjagt, og der skulle ske noget nyt, siger han og uddyber:

– Fritidshusmarkedet i Danmark er et lille marked, som fik et voldsomt boost med pandemien, hvor mange søgte et fristed, men på lidt længere sigt vil det stadig stå stærkt, fordi danskerne har ændret syn på rejseaktivitet, bl.a. i forhold til klimapåvirkning. Og så skal man jo heller ikke glemme, at flere har mulighed for finansiering af sommerhuskøbet i dag. Et lille fald nu vil langsomt gå mod et lille plus igen, når vi lige har børstet Corona-effekten af os, mener Preben Merrild Angelo.

Flere pressefotos her: https://www.scanpix.dk/spdk/ (Appr via Scanpix)

***

RealMæglernes BoligBarometer udsendes ved afslutningen af hver måned og udarbejdes på baggrund af statistik indsamlet fra mere end 100 RealMægler-butikker landet over. BoligBarometeret er derfor først med aktuelle månedsanalyser om udviklingen på boligmarkedet.