”Den nye Pasteur” fra Aalborg er Årets klimaiværksætter

Den nordjyske virksomhed Lyras blev fredag eftermiddag kåret som ”Årets klimaiværksætter”. Med titlen følger 250.000 kr. fra Middelfart Sparekasse.

Rasmus Mortensen får et skulderklap af dommer Peter Kofler, mens han forsøger at begribe, at han og virksomheden Lyras er Årets klimaiværksætter.

I et felt af seks skarpe finalister trak virksomheden Lyras det længste strå, da Middelfart Sparekasse fredag for første gang kårede ”Årets klimaiværksætter”. Med titlen følger 250.000 kr. fra Middelfart Sparekasse til den fortsatte udvikling af virksomheden samt løbende sparring det kommende år.

Kåringen skete i forbindelse med konkurrencen ”Klima Boost”, der blev afviklet i Middelfart Sparekasse som en del af det nationale klimafolkemøde i Middelfart.

Seks grønne iværksættere havde fundet vej til finalen efter en forudgående udvælgelsesproces. Foran et panel bestående af Signe Wenneberg, Heidi Boye, Steen Hildebrandt, Peter Kofler og Tommy Ahlers pitchede de i bedste ”Løvens Hule-stil” deres forretningsidé.

Pasteurisering med UV-lys

Lyras’ grundlægger og adm. direktør, Rasmus Mortensen, imponerede på sine 15 minutter på scenen dommerne med en højteknologisk løsning, der kan pasteurisere væsker med et minimalt energi- og vandforbrug sammenlignet med den traditionelle pasteurisering, hvor en væske varmes op og køles ned igen. Lyras gør det samme ved hjælp af UV-lys – bare bedre, hurtigere og mere efffektivt.

- Pasteuriseringsteknikken blev opfundet for 150 år siden. Nu har vi opfundet Louis, sagde Rasmus Mortensen, der har givet opfindelsen navn efter Louis Pasteur, som opfandt den velkendte pasteuriseringsmetode.

Et meget højt niveau

Efter en votering blandt dommerpanelet var det op til forfatter og klimaaktivist Signe Wenneberg at afsløre vinderen.

- I har vist et ufatteligt højt niveau, sagde hun og brugte Tommy Ahlers’ erfaring som Løvens Hule som eksempel.

- Tommy sagde, at han været med i Løvens Hule i tre år og set 80 pitches. Niveauet I har lagt er helt eminent, genfortalte Signe Wenneberg, før hun udråbte Lyras som vinder.

"Jeg står med en sælger her"

En stolt og næsten mundlam Rasmus Mortensen tog imod checken. Og pengene ved han godt, hvad han skal bruge til.

- Vi skal have ansat en sælger. Så det er en sælger, jeg står med her, sagde han og kiggede på beviset på, at der snart tikker 250.000 kr. ind på kontoen.

Det er penge, som adm. direktør Martin Baltser gerne overfører.

- Vi vil naturligvis støtte op om Klimafolkemødet i Middelfart og være med til at sætte Middelfart på det grønne landkort. Her fandt vi en model, der samtidig sætter fokus på grønne iværksættere – og giver os mulighed for at hjælpe én af dem økonomisk, sagde Martin Baltser og sendte i samme ombæring en tak ud til landets seks regionale erhvervshuse, der har hjulpet med at finde kandidater til Klima Boost fra hele landet.

Fakta - om Klima Boost

• Middelfart Sparekasse står bag arrangementet Klima Boost, hvor "Årets Klimaiværksætter" kåres
  • Med titlen følger en præmie på 250.000 kr. fra Middelfart Sparekasse
  • Landets seks regionale erhvervshuse har hjulpet med at finde kandidater fra hele landet, og en jury valgte de seks finalister, der dystede fredag eftermiddag i sparekassens hovedsæde
  • Et panel bestående af forfatter og klimaaktivist Signe Wenneberg, landechef i Too Good To To Heidi Boye, klimaordfører, iværksætter m.m. Tommy Ahlers, professor emeritus og formand for 2030-panelet Steen Hildebrandt samt formand for Dansk Iværksætter Forening Peter Kofler fandt en vinder blandt de seks finalister:
  • Lyras (Nordjylland), Cellugy (Midtjylland), Aguardio (Sydjylland), Proxima Centauri (Fyn), Aqua Green (Sjælland) og eVolvt (København.

Signe Wenneberg fik et stort smil fra Rasmus Mortensen. Til højre ses dagens vært, Thomas Mengers Karstensen, der til daglig er studievært på TV2 Fyn.
Rasmus Mortensen imponerede dommerene i sin pitch. Her ses Tommy Ahlers lytte interesseret.

Sportsglad afdelingsdirektør i Middelfart Sparekasse runder skarpt hjørne17.1.2022 13:21:28 CET | Pressemeddelelse

50 år: Thomas Bo Jørgensen, Odense, fylder tirsdag den 18. januar 50 år. Han har sin daglige gang i Middelfart Sparekasse på Dalumvej i Odense, hvor han har været afdelingsdirektør siden 2014. Thomas Bo Jørgensen er født og opvokset i Seden, men bor i dag i Tommerup St. med sin hustru Charlotte og deres søn Tobias. Fritiden bruges sammen med familie og venner, og derudover brænder Thomas Bo Jørgensen for sport. Især fodbold og Ishockey. Således er han i en årrække været træner i Tommerup Boldklub, og så indfinder han sig gerne på lægterne, når Odense Bulldogs går på isen. Det bør desuden nævnes, at Thomas Bo Jørgensen til stor forargelse for flere af sine nærmeste kolleger er erklæret brøndbyfan. En ikke ufarlig tilbøjelighed, når man dagligt omgiver sig med tilhængere af OB.

Martin Outzen er ny rådgiver i Middelfart Sparekasse i Aarhus14.1.2022 10:55:02 CET | Pressemeddelelse

Navne: Middelfart Sparekasse har budt velkommen til en ny rådgiver i afdelingen i Aarhus. Det er 28-årige Martin Outzen, som kommer fra et job i Danske Andelskassers Bank, hvor han har arbejdet siden 2014. Han stammer oprindeligt fra det sønderjyske, men har boet i Aarhus siden 2018. I dag bor Martin Outzen med sin kæreste i Vejlby, men snart får han kortere på arbejde, når de flytter ind i Lighthouse, hvorfra han kommer til at få frit udsyn til Middelfart Sparekasses nye adresse i Aarhus, nemlig i Dokk1. - Jeg har et stort behov for at være social og at lære nye mennesker at kende – hvad end det er kunder eller kolleger. Mit største drive i dagligdagen er afgjort at skabe og styrke relationer til mine nuværende og nye kunder, så vi sammen kan optimere deres økonomi ud fra deres behov og ønsker, siger Martin Outzen, som gik målrettet efter Middelfart Sparekasse. - Middelfart Sparekasse har et godt navn i branchen og har i mange år været en af de bedste arbejdspladser i hele den finansi

Camilla Jessen Markussen er ny rådgiver i Middelfart Sparekasse i Tørring14.1.2022 10:51:29 CET | Pressemeddelelse

Navne: Middelfart Sparekasse har budt velkommen til en ny rådgiver i afdelingen på torvet i Tørring. Det er 31-årige Camilla Jessen Markussen, som allerede kender byen særdeles godt. Hun er født og opvokset i Ildved og bor i dag i Tørring sammen med sin mand og deres datter. Camilla Jessen Markussen er uddannet finansøkonom i 2018 og har frem til sit skifte til Middelfart Sparekasse været ansat i Danske Bank. - Jeg har valgt Middelfart Sparekasse, fordi at det er et sted, hvor man møder kunderne i øjenhøjde og fokuserer på muligheder frem for begrænsninger. Den gode relation til kunderne betyder meget for mig, og noget af det bedste i mit job er at hjælpe folk igennem de forskellige dele af livet, hvor man som rådgiver er med på sidelinjen til nogle af folks helt store beslutninger, siger hun. Ud over hverdagen og familielivet i huset i Ildved bruger Camilla Jessen Markussen også gerne sin tid i gode venners lag.

Martin Lillelund er ny rådgiver i Middelfart Sparekasse i Silkeborg13.12.2021 10:01:19 CET | Pressemeddelelse

Middelfart Sparekasse har budt velkommen til en ny rådgiver i afdelingen i Silkeborg. Det er 44-årige Martin Lillelund, som kommer fra en stilling i Andelskassen, hvor han har arbejdet i 22 år. Senest i Ikast, hvor han bor. For fremtiden kommer Martin Lillelund til at have sin daglige gang i Middelfart Sparekasses afdeling på Herningvej i Silkeborg, hvor han skal arbejde som privatrådgiver og derudover have ansvar for pension og investering. - Det bedste ved mit arbejde er, at der ikke er to dage, som er ens. Man kommer tæt på sine kunder og er med i mange af livets store øjeblikke – både på godt og ondt. Jeg har valgt Middelfart Sparekasse, fordi sparekassen har nogle gode værdier. Desuden har den et rigtig godt omdømme både blandt medarbejdere og kunder, siger Martin Lillelund. Privat bor han i Ikast med sin hustru Marianne. Han løber en del og spiller desuden klarinet i Herning Koncertorkester. Derudover går fritiden især i familiens sommerhus på Helgenæs.

Rasmus Hessellund er ny rådgiver i Middelfart Sparekasse i Aarhus13.12.2021 09:37:27 CET | Pressemeddelelse

Navne: Efter et par år som rådgiver i Andelskassen er Rasmus Hessellund vendt tilbage til Middelfart Sparekasse, hvor han tidligere har arbejdet i fem år. Han kommer til at få sin daglige gang i afdelingen i Aarhus - byen, hvor han er født og opvokset. Rasmus Hessellund skal hovedsagligt rådgive privatkunder med alt, hvad det nu inderbærer af bolig, investering, pension m.m. - Jeg har valgt at skifte tilbage til Middelfart Sparekasse, da jeg synes, at sparekassens tilgang til at drive pengeinstitut passer godt med mine værdier, og den frihed og tillid, der er til den enkelte medarbejder, sikrer en god arbejdsplads, siger han. Rasmus Hessellund bor i Brabrand med Rikke og deres to piger på 1 og 4 år. Så fritiden går i høj grad sammen med familien, og ellers masser af fodbold, når det kan lade sig gøre. Gerne på stadion i Aarhus eller i England.