Den miljøbevidste bilvask sker i vaskehallen

Mange bilejere forbinder bilvask i indkørslen med en hyggelig beskæftigelse, når det er godt vejr, og solen skinner. Når vejret skifter, og det bliver koldt, vælger nogle så i stedet at køre i den lokale vaskehal. Og det er kun godt. For på den måde bliver miljøet forskånet for udledning af en række skadelige stoffer, der stammer fra bilen og ledes ud med spildevandet, hvis bilen bliver vasket hjemme på vejen.
Derfor bør turen til vaskehallen også være en helårs-begivenhed og ikke kun i de kolde måneder, for ’den manuelle’ bilvaks leder olier og partikler fra bremserne direkte ud i naturen, ligesom vaskemidlerne i sig selv også skader miljøet mere end de skånsomme sæber i vaskehallen.
Derfor anbefaler Miljøstyrelsen, at danskerne skifter den manuelle bilvask ud med vaskemaskinen.
Udledning hårdt for miljøet
Danske og internationale undersøgelser viser, at vaskevandet som regel indeholder tungmetaller i koncentrationer, der er højere, end hvad man tillader ved udledning til miljøet. Derudover vil vaskevandet indeholde de vaskemidler, der bruges til bilvasken. Endelig viser andre undersøgelser, at vandforbruget ved hjemmevask af biler typisk ligger fem-syv gange højere end i vaskehaller.
Problemstillingen med afledning af spildevandet kan endda forværres, når jorden er frossen, som det kan være tilfældet om vinteren. Det skyldes, at spildevandet risikerer at fryse til is eller blive ledt andre steder hen end kloakken.
Benyt de svanemærkede vaskehaller
Mens der er øget risiko for udledning af miljøskadelige stoffer, når du vasker bilen selv, så er moderne vaskehaller til gengæld udstyret med systemer, der genanvender vandet samtidig med, at de renser det på samme måde som i et rensningsanlæg.
Miljøstyrelsens generelle anbefaling er derfor, at vask af biler for at skåne miljøet og spare på vandressourcerne helst sker i vaskehal. Hvis bilen ønskes vasket i hånden, bør det ske på et passende sted med opsamling og afledning af vaskevandet, fx en vaskeplads, og med miljømærkede vaskemidler, f.eks. svanemærkede. Styrelsen fraråder vask af biler på områder med nedsivning eller steder med separat regnvandskloak.
Energiselskabet OK har 191 svanemærkede vaskehaller, fordelt ud over hele landet.
”Svanemærket er et synligt tegn på, at vaskehallen skåner miljøet, uden at det på nogen måde går ud over vaskekvaliteten. Selv om bilerne i en svanemærket vaskehal vaskes og skylles i samme mængde vand som i konventionelle vaskehaller, er forbruget af drikkevand kun omkring 35 liter pr. vask, fordi vaskevandet renses i et bakteriologisk rensningsanlæg og genbruges, siger Gert Johansen, som er konceptudviklingschef hos energiselskabet OK
Selv om glæden kan være stor ved selv at vaske bilen ren og pæn, så bør man altså for miljøet skyld maskinvaske bilen.
Fakta: Mindre vandforbrug og renere spildevand
En svanemærket vaskehal må maksimalt anvende 70 liter vand pr. vask, men ofte er vandforbruget helt nede på 35-40 liter vand pr. vask. Det lave vandforbrug skyldes, at svanemærkede vaskehaller har installeret et effektivt renseanlæg. Det betyder, at det vand, der bruges til bilvasken, renses og dermed genbruges, inden det ledes ud i et kontrolleret afløb.
Bilplejemidlerne skal desuden leve på til skrappe krav i en svanemærket bilvaskehal. De skal fx være uden nanopartikler, skadelige fluorstoffer og stoffer, der er på EU´s liste over stoffer, og som er mistænkt for at være hormonforstyrrende. Samtidig skal en del af vaskemidlerne være svanemærkede.
Kilde: Ecolabel.dk
Kort og godt: Derfor skal du vaske bilen i vaskehal
Det er bedst for miljøet at tage bilen med i en rigtig bilvask, fordi: Vaskehallens spildevand løber gennem et sandfang samt en olieudskiller eller et biologisk renseanlæg. Her opfanges snavs fra bilen, inden overskydende vand udledes til det kommunale renseanlæg.
Ved manuel vask bruges cirka 100 liter vand. Det er spild af godt drikkevand.
Kilde: Drivkraft Danmark
Nøgleord
Kontakter
Rasmus BoserupKommunikationschef
Tlf:2213 8601rabo@ok.dkBilleder

Information om OK
- OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab
- OK tæller udover moderselskabet OK også datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Plus.
- OK omfatter mere end 670 tankstationer, mere end 200 vaskehaller samt 76 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
- OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, e-mobilitet, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
- OK har tre biogasstationer og lægger desuden tankstationer til fire af Everfuels brint-tankanlæg
Følg pressemeddelelser fra OK
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra OK
Beskyt dig mod el-svindlere: Sådan undgår du næste svindelforsøg19.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Energiselskabet OK advarer om falske opkald, mails og sms’er fra svindlere, der forsøger at narre elkunder til at afgive personfølsomme oplysninger. Her får du gode råd til, hvordan du undgår og håndterer svindelforsøg.
Juletravlt ved ladestanderne: Sådan bliver turen bedre med god ladeskik18.12.2025 06:50:00 CET | Pressemeddelelse
Det er blevet nemt at lade elbilen over hele landet, men juledagene byder på ekstra travlhed ved ladestanderen. Læs her, hvordan både du og dine medbilister kommer godt til juledestinationen. Små justeringer gør en stor forskel.
Dyre klimakvoter har sendt elprisen og danskernes elregning op i 202516.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
2025 bliver for danske elkunder samlet set et år med dyrere strøm end sidste år. Det skyldes især store prisstigninger på markedet for CO₂-kvoter. Også næste år kan fossile kraftværker skabe betydelige udsving i elpriserne.
Almindelige elbilister skal køre over 40.000 km. om året, før abonnement med fri opladning kan betale sig8.12.2025 06:47:24 CET | Pressemeddelelse
Alt for mange elbilsejere betaler dyrt for opladning. Det gælder især elbilister med fri opladning på abonnement. Nye beregninger viser, at man som almindelig elbilist skal køre over 40.000 km. om året, før abonnement med fri opladning kan betale sig.
Vi oplever lige nu den længste periode uden negative elpriser siden energikrisen5.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Man skal flere måneder tilbage for at finde den seneste time med en elpris under nul. Det skyldes især minimal blæst og sol i Nordeuropa.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
