Den kedeligste finanslov i dette årtusinde

Det er helt rigtigt, at foden nu lettes fra speederen i dansk økonomi. Dansk Metal efterlyser større fokus på forskning og de mennesker, der står uden for arbejdsmarkedet.

Finansminister Nicolai Wammen har i dag fremlagt Økonomisk Redegørelse og regeringens forslag til finanslov for 2022. Det er en finanslov, der står i skærende kontrast til de to seneste, hvor der er brugt mange penge, og hvor finanslovene har bidraget positivt til væksten i økonomien. Regeringen lægger nu op til, at der strammes op, og effekten af den fremlagte finanslov vurderes til at give et negativt bidrag til væksten på 1,9 pct. i 2022. Dansk Metal mener, at det er det helt rigtige.

”Det er den kedeligste finanslov i dette årtusinde, og det er lige præcis, hvad dansk økonomi har brug for. Der er virkelig damp under kedlerne, og vi hører løbende om virksomheders mangel på kvalificeret arbejdskraft. Derfor er det godt, at foden nu lettes fra speederen - så vi undgår vanvidskørsel. Regeringen fortjener ros for at udvise økonomisk ansvarlighed”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

Regeringen lægger op til at fastholde niveauet for forskning i 2022 ved at hæve den samlede bevilling til 25,3 mia. kr., hvilket svarer til 1 pct af BNP.

”Når der nu er tale om en finanslov, der strammer grebet om økonomien, så var det forventeligt, at regeringen ikke tager nye skridt til at hæve ambitionerne for vores fælles forskning. Men hvis vi også i fremtiden skal gå forrest i den digitale og grønne omstilling, så bør vi hæve ambitionerne. De penge, vi investerer i dag, bliver nemlig til fremtidens job og velfærd. Frem mod 2030 bør vi hæve niveauet for offentlig forskning til 1,5 pct af BNP”, siger Thomas Søby.

Der kommer til at mangle langt over 100.000 faglærte frem mod 2030. Det er en udfordring, som i høj grad var i fokus i sidste uge på konferencen om ”Fremtidens Danmark”. Dansk Metal havde gerne set, at regeringen allerede i finansloven for 2022 havde fokuseret mere på uddannelse og opkvalificering af de mennesker, som står uden for arbejdsmarkedet.

”Vi ser en stigende langtidsledighed, selvom der er godt gang i økonomien. Det er nu, hvor der er mangel på arbejdskraft, at vi skal have hjulpet mennesker på kanten ind på arbejdsmarkedet. Det kræver typisk efteruddannelse, og derfor har Dansk Metal bl.a. foreslået, at ordningen med at tage uddannelse på 110 procent af dagpengene bliver gjort permanent. Det vil være helt oplagt”, siger Thomas Søby.