Den Grønne Ungdomsbevægelse demonstrerer: Midterregering er et klimasvigt

Den Grønne Ungdomsbevægelse kræver en grøn regering. Mette Frederiksens udmelding om at danne en midterregering med partier uden reel klimapolitik i stedet for med det rød-grønne flertal er et svigt både over for klimaet og for partiets vælgere. For Socialdemokratiets valgslogan “Rødt flertal = grøn fremtid” var tilsyneladende rent bluff.

Den Grønne Ungdomsbevægelse vil torsdag den 24. november kl 8.30-9.30 stå foran Statsministeriet med kravet om en grøn regering. Mette Frederiksen meldte i går ud, at hun har fravalgt et rød-grønt flertal og i stedet vil danne en bred midter-regering. Det det et stort svigt, at Socialdemokratiet vil basere sin regering og et flertal på blå partier som Venstre og Moderaterne, der ikke har en seriøs klimapolitik.

“Socialdemokratiet gik selv til valg på sloganet “Rødt flertal = grøn fremtid”. Socialdemokratiet svigter altså ikke kun klimaet og de kommende generationer med onsdagens udmelding. Man svigter også de vælgere, der stemte på partiet i den tro, at de ville gennemføre ambitiøs klimahandling med de eneste partier, der har vist sig i stand til at fremlægge konkret og tilstrækkelig klimapolitik. Det har ikke et eneste parti i blå blok gjort, hvorimod partierne i rød blok i højere og mindre grad har klimapolitik på linje med videnskaben,” udtaler Mette Susgaard.

Under valget forsøgte flere blå partier med klimaplaner, men ingen af dem er tilstrækkelige:

“Valgkampen viste tydeligt, at Danmarks klimapolitik ikke må overlades til partierne til højre for midten. Mens de rød-grønne partier alle præsenterede forslag om højere CO2-reduktionsmål, omfattende omlægning af landbrug og langt mere natur, havde hverken Venstre eller Moderaterne regnet på CO2-reduktioner i deres klimaudspil. I stedet satser partierne på, at milliarddyre teknologier vil redde os fra klimakatastrofen,” siger Andreas Stokkendal.

Det flertal, som Socialdemokratiet ønsker at danne regering med, med, har en historie bag sig af klimanøl:

“Venstre har historisk fritaget landbruget for klimakrav, og partiet bakker heller ikke op om det altafgørende  2025-mål for CO2-reduktioner. Partiet har ingen konkret plan for, hvordan Danmark skal leve op til sine klimamål og sit internationale klimaansvar Derfor er vi dybt bekymrede for, at partiet kan få adgang til regeringskontorerne midt en accelererende klimakrise,” udtaler Eske Bentsen.

Den Grønne Ungdomsbevægelse vil fortsætte med at presse på for en så grøn regering som muligt og huske politikerne på det grønne mandat, som valget gav dem.

Information om Den Grønne Ungdomsbevægelse

Grundtvigs Sidevej 2
1865 Frederiksberg C

+45 ‪30 63 66 36https://www.dgub.dk/

Klimaforhandlingerne på COP 27 går ind i sin anden uge: Danske NGO’er frygter, at forhandlingerne aldrig kommer videre end skrivebordene11.11.2022 14:34:28 CET | Pressemeddelelse

Fungerende klimaminister Dan Jørgensen ankommer lørdag d. 12. november i Sharm el-Sheikh til den sidste uge af forhandlingerne på COP 27. Danske NGO’er og repræsentanter fra civilsamfundet har fulgt den første uge. De håber, at dansk tilstedeværelse især kan presse på for blandt andet den nødvendige klimafinansiering, reelle CO2-reduktioner og mål for udfasning af fossile brændsler.