Demokratikommissionen mødes igen - Denne gang om techgiganters rolle og ansvar

DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd samler Demokratikommissionen for at drøfte techgiganternes ansvar og rolle i et mere polariseret demokrati. Hensigten med mødet er give anbefalinger og inputs til kulturminister, Joy Mogensens, arbejde med området.

DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd nedsatte i efteråret 2018 Demokratikommissionen for at tage pulsen på demokratiet i Danmark. Dette bundede ud i en større rapport med analyser og anbefalinger til at styrke demokratiet i Danmark, som blev fremlagt 22. januar 2020.

Nu mødes Demokratikommissionen igen 12. marts, altså ca. et år efter, de fremlagde deres første analyser og anbefalinger. Denne gang skal kommissionen dykke ned i techgiganternes ansvar og rolle i en verden, hvor den digitale demokratiske samtale bliver sværere at have, fordi den er præget af sociale medieplatforme og et polariseret demokrati.

På grund af coronapandemien mødes Demokratikommissionen virtuelt. Her vil Demokratikommissionens formand, Lisbeth Knudsen, åbne debatten, der blandt andet suppleres med indlæg af Tom Jensen, chefredaktør for Berlingske, og Anders Ladekarl, generalsekretær i Røde Kors.

Problemer i demokratiet

Chris Preuss, formand for DUF, udtaler:

”Vores demokrati udvikler sig hele tiden, og senest har vi set en større debat om techgiganterne og deres ansvar for den demokratiske samtale. Misinformationen under corona, den hårde tone online samt fjernelsen af Trump er alle eksempler på, at vi stadig har meget at diskutere. Derfor er jeg også glad for, at DUF står for at samle Demokratikommissionen på ny, så vi fortsat kan snakke løsningsorienteret om de problemer, der er i demokratiet”.

På mødet skal Demokratikommissionen både snakke om, hvilke tiltag den enkelte borger kan tage, men også hvad både civilsamfundet, medierne og politikerne kan igangsætte på national og europæisk KulturministerJoy Mogensen, vil desuden deltage og blive præsenteret for de anbefalinger og inputs, der bliver fremlagt på mødet.

Om Demokratikommissionen

Demokratikommissionen blev i 2018 nedsat af DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd. Formålet var at komme med forslag til initiativersom ville sikre et stærkt og tidssvarende demokrati i Danmark samt give bud på, hvordan det danske demokrati kunne udviklesså det sikrer den bedste ramme for udviklingen af Danmarks demokratiske fællesskaber og unges samfundsengagement.

Medlemmerne af Demokratikommissionen inkluderede både tidligere ministre, folketingsmedlemmer, forskere, mediefolk og ledere inden for civilsamfundet.

Demokratikommissionens møder endte ud i en rapport under overskriften ’Er Demokratiet i Krise? Analyser og anbefalinger til at styrke demokratiet i Danmark’.