Delebils-pioneren LetsGo gearer op: Flere byer, flere delebiler og meget mere el

Danmarks første og største udbyder af delebiler med fast p-plads, LetsGo, får ekstra kapital og øger aktiviteten markant. Målet er at understøtte grøn transport og det simple liv i byen.

Foto: LetsGo

Den nye kapital kommer fra Danmarks Grønne Investeringsfond og en vifte af eksterne og interne investorer – herunder LetsGo’s egne medarbejdere og ledelse. I alt tilføres organisationen et tocifret millionbeløb, som nu gør det muligt for LetsGo at vokse og udvikle sig.

”Behovet for bæredygtige mobilitetsløsninger i byerne er stort, og vi oplever en stigende efterspørgsel på delebiler. Det momentum ønsker LetsGo at udnytte maksimalt. Med ny kapital i ryggen kan vi nu realisere et klart vækstpotentiale og forstærke vores indsats for mere delebilisme og grønnere byer,” siger Bjarke Fonnesbech, der er adm. direktør for LetsGo.

Et led i den grønne omstilling

Konkret betyder kapitaltilførslen, at LetsGo frem mod 2025 sætter gang i omlægningen af flåden til mange flere el-delebiler. Samtidig vil LetsGo indtage flere danske byer, og salgs- og markedsføringsindsatsen øges for at styrke medlemstilgangen.

”LetsGo er en ambitiøs virksomhed med et effektivt delebilskoncept, der taler direkte ind i den grønne omstilling af det danske samfund. I fremtiden kommer grøn transport til at fylde langt mere i de større byer, og bæredygtige løsninger, som LetsGo, har uden tvivl et stort vækstpotentiale. Omstillingen af transportsektoren er afgørende for at nå klimamålene, og dét vil vi være med til at forløse i Danmarks Grønne Investeringsfond,” siger Michael Zöllner Managing Director i Danmarks Grønne Investeringsfond.

Fra pionerer til grøn forandringskraft

LetsGo blev skabt for mere end 20 år siden af lokale ildsjæle i København og Århus, der tidligt så behovet for delebiler. I dag har delebilismen politisk medvind, og stadig flere ser dem som en del af løsningen på trængsel, kaotiske p-forhold og luftforurening i byerne.

”LetsGo’s 320 delebiler erstatter i dag over 2000 privatejede biler, og det tal skal vi som minimum fordoble over de næste fem år til gavn for klimaet og borgerne,” siger Bjarke Fonnesbech.

Crowdfunding for medlemmer på vej

Idealet om at skabe en simpel og bæredygtig mobilitetsløsning for folk, der bor i byerne, er forsat helt central i LetsGo, der inden længe åbner for crowdfunding, så medlemmer også kan blive medejere.

”LetsGo opstod som en medlemsdrevet græsrodsforening, og det er et DNA, vi værner om. Medlemmerne er rygraden i vores arbejde, og formålet er det samme, som da vi begyndte: At fremme delebilisme og grøn mobilitet,” siger Bjarke Fonnesbech.

Med omstruktureringen har Delebilfonden LetsGo udskilt virksomheden i et aktieselskab og solgt 13 % af aktierne. Fonden beholder 87 % og har forsat som sit hovedformål at udbrede brugen af delebiler og grøn transport.

OM LETSGO
LetsGo tilbyder delebiler med fast, reserveret p-plads (stamplads). Vi ser delebiler som en farbar vej til et mere simpelt og bæredygtigt liv, hvor vi er flere om færre ting. Det letter presset på os selv, på lokalmiljøet og på planeten. Vores mål er at gøre det nemt at vælge grøn og bæredygtig transport i byerne – og det gælder også cyklisme og kollektiv transport. I vores full-service-koncept bruges bilerne af private i fritiden og af erhvervsdrivende i arbejdstiden. Det giver en høj udnyttelsesgrad og støtter brug af cykel og kollektiv transport. Vi har 4800 privat- og erhvervsmedlemmer og 320 delebiler fordelt på København, Odense, Århus og Roskilde. LetsGo er et aktieselskab, der også ejer LetsGo Fleet Systems ApS, som udvikler og drifter reservations- og flådestyringssystemer til offentlige og private kunder i Norden.

Læs mere på https://www.letsgo.dk/om-letsgo

Vil du vide mere?
Kontakt adm. direktør i LetsGo A/S, Bjarke Fonnesbech: bf@letsgo.dk, tlf. 22 38 80 80.
Eller presserådgiver i Vækstfonden, Cecilie Idun Andersen: cea@vf.dk, tlf. 31 93 05 73.

Foto: LetsGo

Danmarks Grønne Investeringsfond er en selvstændig statslig lånefond, der har til formål at medfinansiere investeringer, som fremmer en grøn omstilling af det danske samfund. Fonden vil være med til at bygge bro mellem traditionelle finansieringskilder og egenkapital og opererer med et både grønt og kommercielt fokus.

Hestebønne-protein skal medvirke til at revolutionere markedet for plantebaseret kost8.6.2021 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Der er stor efterspørgsel på proteiner som ingrediens i fødevarer eller i foder til dyr over hele verden, og en lang række positive fordele ved hestebønnen gør den attraktiv, når det kommer til sundhed og bæredygtighed. Nu vil virksomheden Meelunie-GPI opføre anlæg til udvinding af planteprotein fra hestebønner. Et bredt partnerskab bestående af SiccaDania, hollandske Meelunie, Københavns Universitet, Danmarks Grønne Investeringsfond og Ringkøbing Landbobank står bag projektet, hvor projektinvesteringen lyder på godt 250 mio. kr.

Blue World Technologies: Biler på bæredygtigt brændsel skal omstille transportsektoren26.5.2021 15:01:38 CEST | Pressemeddelelse

For aalborgensiske Blue World Technologies er vejen til den grønne omstilling af transportsektoren brolagt med bæredygtigt brændsel. Med deres revolutionerede methanol-brændselsceller vil virksomheden være en grøn kollega til el-bilen. Nu har virksomheden fået Danmarks Grønne Investeringsfond med på rejsen, som er kommet med frisk kapital til det grønne væksteventyr.