Delårsrapport for 3. kvartal: Columbus leverer 11% omsætningsvækst

Columbus leverer et kvartal med tilfredsstillende omsætningsvækst på 11% og fremgang i de fleste forretningsområder. Driftsresultatet er påvirket af store investeringer i ansættelsen af 171 nye medarbejdere, ny ERP-platform og eksterne rådgivningsomkostninger.

Omsætningen steg med 11% i 3. kvartal 2021 til DKK 323 mio. (Q3 2020: DKK 290 mio.), og for årets første ni måneder blev omsætningsvæksten på 2%, svarende til DKK 1.090 mio. (Q3 YTD 2020: DKK 1.066 mio.). Omsætningsudviklingen dækker over en positiv udvikling på specielt det svenske, norske og engelske marked. Columbus Danmark og USA viste en faldende omsætning, som primært skyldes et fald i salget af software.

Serviceomsætningen steg med 12% til DKK 273 mio. (Q3 2020: DKK 243 mio.), drevet af alle forretningsenheder, hvor specielt Columbus Care (Application Management), Digital Commerce og Data & Analytics leverede flot fremgang.

Investeringer i udvidelse af medarbejderstaben

Driftsresultatet (normaliseret EBITDA) faldt med 83% i Q3 2021 til DKK 4 mio. (Q3 2020: DKK 22 mio.) og med 6% i det første 9 måneder af året til DKK 78 mio. (Q3 YTD 2020: DKK 96 mio.). Tilbagegangen skyldes store investeringer i ansættelse og oplæring af nye medarbejdere til alle områder af forretningen samt ekstraordinære omkostninger i forbindelse med Columbus’ nye ERP-platform og ekstern rådgivning.

I tredje kvartal bød Columbus velkommen til 171 nye medarbejdere. På trods af et stort antal nye medarbejdere er faktureringsgraden fastholdt på et højt niveau til 57% vs. 53% sidste år, som er resultatet af et intensivt træningsforløb, der sikrer at nye konsulenter hurtigt kan indgå i kundeprojekter.

I forbindelse med Focus23-strategien er der defineret 17 strategiske accelerationsspor, herunder omfattende talent- og lederudvikling samt kommerciel optimering til bæredygtighed, som skal sikre at Columbus styrker sin markedsposition inden for Digital Advisory.

Vi er tilfredse med omsætningsfremgangen og den generelle udvikling i Q3. Columbus oplever stor efterspørgsel, og det er utrolig vigtigt, at vi hele tiden investerer i de rigtige medarbejdere og kompetencer. Derfor er det også en fantastisk bedrift, at vi har været i stand til at ansætte 171 nye medarbejdere i løbet af et enkelt kvartal”, udtaler Søren Krogh Knudsen, koncernchef i Columbus.