Debatten om fremtidens klimarolle for fly er fordomsfuld og kørt af sporet og skal genopfindes nu
Klimadebatten om luftfart baserer sig på en række unuancerede fordomme om, at udledningen kun kan reduceres ved at begrænse flytransporten i Danmark. Men sandheden er, at det stort set ingen forskel gør for det globale klima, hvis danskerne tvinges til at flyve mindre.
Derimod kan ambitiøse investeringer i at gøre Danmark ledende på klimaneutralt flybrændstof gøre en forskel – og vise hele verden, at klimaneutrale flyvninger kan konkurrere med andre former for transport.
- Det er lidt surrealistisk at følge den danske klimadebat om flyvningens fremtid. Det er som om debatten om luftfart er låst i forestillingen om, at det bedste, vi kan gøre for klimaet, er at stoppe danske flyvninger. Men det er lodret forkert, siger Karsten Lauritzen og fortsætter:
- Det gør ingen reel forskel for klimaet at stoppe danske flyvninger. Men det vil gøre en forskel, hvis vi kan fylde flyvemaskinerne op med klimaneutralt brændstof, sådan som regeringen lægger op til, siger Karsten Lauritzen, der er direktør i DI og repræsenterer brancheforeningen Dansk Luftfart.
Direktøren er frustreret over de mange fordomme og unuancerede påstande, der tegner klimadebatten om luftfart. Det blev tydeligt da regeringen præsenterede sin vej til 100 pct. grøn indenrigsluftfart i 2023 med planen ”Grøn luftfart for alle”.
- Regeringen præsenterer en ambitiøs og finansieret plan til at omstille al grøn indenrigsluftfart, men det er i medierne druknet i debat om, at 13 kr. i øget flyafgift ikke er nok til at begrænse antallet af flyvninger fra Danmark. Det er bare så trist, at et konstruktivt udspil, der kan bringe os videre, straks gøres til en debat om de 13 kr., siger Karsten Lauritzen.
- Helt ærligt, der findes ikke en fremtid, hvor flyvninger ikke er en del af hverdagen – tværtimod, vi kommer til at flyve langt mere i fremtiden. Så lad os da for pokker have en konstruktiv dialog, der får omstillet luftfarten hurtigst muligt fremfor at have et fordomsfuldt skænderi, der ikke flytter en tøddel, siger han.
For at bringe klimadiskussionen tilbage på sporet lancerer Dansk Luftfart oplysningskampagnen ”Det kan lade sig gøre at flyve grønt”. På hjemmesiden www.flyvklimaneutralt.dk præsenterer brancheorganisationen en række fakta om grønt flybrændstof, der ifølge organisationen skal være det bærende element i en grønne omstilling af luftfarten.
Kontakter
Per Henriksen, Dansk Luftfart / DI Transport. Mail: PEHE@DI.DK , Mobil +45 4041 3701
For yderligere information:
www.flyvklimaneutralt.dk
www.dansk-luftfart.dk
Billeder
Information om DI Transport
Følg pressemeddelelser fra DI Transport
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Transport
DI: Dyrere billetter i bus og tog øger uligheden21.1.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Stigningerne har været forudsigelige, men kommer på et meget kritisk punkt for den kollektive transport, fordi det vil skubbe endnu flere passagerer over i egne biler, lyder det fra Dansk Industri og Ældre Sagen
DI: Samfundet vinder 12 mia. kroner på at indføre national kørselsafgift30.12.2023 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hvis Folketinget erstatter registreringsafgiften med en national kørselsafgift, bliver afgiften flyttet fra bilkøb til bilkørsel, hvilket vil give mindre trængsel, og samfundet vil vinde milliarder på det, viser en ny analyse
Henrik Tofteng genvalgt som formand for ATL7.9.2023 13:24:44 CEST | Pressemeddelelse
Bestyrelsen i ATL har peget på Henrik Tofteng fra Henrik Tofteng A/S, der også i det næste års tid kan kalde sig formand, mens Peter B. Jepsen fra Danske Fragtmænd A/S fortsætter på næstformandsposten.
I Aalborg bor man tæt på jobbet og har brug for flere cykelstier1.8.2023 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse fra Dansk Industri viser, at knap hver anden nordjyde har under 10 kilometer mellem hjemmet og jobbet. For hver tredje er afstanden til arbejdspladsen under 5 kilometer. De korte afstande giver gode muligheder for, at flere nordjyder lader bilen stå og tager cyklen, lyder det fra DI Transport, der opfordrer de nordjyske kommuner til at investere i flere cykelstier.
Halvdelen af danskerne bor i cykelafstand til deres arbejde19.7.2023 14:36:53 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse fra Dansk Industri viser, at knap halvdelen af danskerne har under 10 kilometer til jobbet, men samtidig viser opgørelser også, at blot 20 procent af disse ture foregår på cykel. Udviklingen understreger behovet for bedre cykelstier i hele landet, lyder det fra DI Transport.