
Debatten om fremtidens klimarolle for fly er fordomsfuld og kørt af sporet og skal genopfindes nu

Klimadebatten om luftfart baserer sig på en række unuancerede fordomme om, at udledningen kun kan reduceres ved at begrænse flytransporten i Danmark. Men sandheden er, at det stort set ingen forskel gør for det globale klima, hvis danskerne tvinges til at flyve mindre.
Derimod kan ambitiøse investeringer i at gøre Danmark ledende på klimaneutralt flybrændstof gøre en forskel – og vise hele verden, at klimaneutrale flyvninger kan konkurrere med andre former for transport.
- Det er lidt surrealistisk at følge den danske klimadebat om flyvningens fremtid. Det er som om debatten om luftfart er låst i forestillingen om, at det bedste, vi kan gøre for klimaet, er at stoppe danske flyvninger. Men det er lodret forkert, siger Karsten Lauritzen og fortsætter:
- Det gør ingen reel forskel for klimaet at stoppe danske flyvninger. Men det vil gøre en forskel, hvis vi kan fylde flyvemaskinerne op med klimaneutralt brændstof, sådan som regeringen lægger op til, siger Karsten Lauritzen, der er direktør i DI og repræsenterer brancheforeningen Dansk Luftfart.
Direktøren er frustreret over de mange fordomme og unuancerede påstande, der tegner klimadebatten om luftfart. Det blev tydeligt da regeringen præsenterede sin vej til 100 pct. grøn indenrigsluftfart i 2023 med planen ”Grøn luftfart for alle”.
- Regeringen præsenterer en ambitiøs og finansieret plan til at omstille al grøn indenrigsluftfart, men det er i medierne druknet i debat om, at 13 kr. i øget flyafgift ikke er nok til at begrænse antallet af flyvninger fra Danmark. Det er bare så trist, at et konstruktivt udspil, der kan bringe os videre, straks gøres til en debat om de 13 kr., siger Karsten Lauritzen.
- Helt ærligt, der findes ikke en fremtid, hvor flyvninger ikke er en del af hverdagen – tværtimod, vi kommer til at flyve langt mere i fremtiden. Så lad os da for pokker have en konstruktiv dialog, der får omstillet luftfarten hurtigst muligt fremfor at have et fordomsfuldt skænderi, der ikke flytter en tøddel, siger han.
For at bringe klimadiskussionen tilbage på sporet lancerer Dansk Luftfart oplysningskampagnen ”Det kan lade sig gøre at flyve grønt”. På hjemmesiden www.flyvklimaneutralt.dk præsenterer brancheorganisationen en række fakta om grønt flybrændstof, der ifølge organisationen skal være det bærende element i en grønne omstilling af luftfarten.
Kontakter
Per Henriksen, Dansk Luftfart / DI Transport. Mail: PEHE@DI.DK , Mobil +45 4041 3701
For yderligere information:
www.flyvklimaneutralt.dk
www.dansk-luftfart.dk
Billeder
Information om DI Transport
Følg pressemeddelelser fra DI Transport
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Transport
Dansk Luftfart: Ny indenrigsrute er et dyrt skridt i den rigtige retning11.3.2025 11:20:03 CET | Pressemeddelelse
Regeringen, SF og EL vælger en første løsning for indenrigstrafik i aftale om grøn luftfart, som ikke er effektiv. Det er dog positivt, at aftalen også har fokus på luftfartens fremtidige samlede grønne omstilling.
Færre busser har konsekvenser for erhvervslivet17.2.2025 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
Busserne kører i dag 12 procent mindre på de danske veje end de gjorde i 2010. Faldet sker selvom 38 procent af de danske familier ikke har en bil. Det forringer danskernes mobilitet og kan have betydelige samfundsmæssige konsekvenser, mener Dansk Industri.
DI: Højere billetpris til lufthavnen er et besynderligt forslag18.12.2024 10:10:47 CET | Pressemeddelelse
Selvom metroen til lufthavnen fragter mange turister, så er det også en vigtig åre for kollektiv transport i hele hovedstadsområdet. Det vil være et stort tilbageskridt for den kollektive transport, hvis prisen mere end fordobles.
Luftfartens Klimapartnerskab: Regeringen skal investere i markedet for grønne brændsler12.9.2024 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For at kunne realisere ambitionen om grøn luftfart skal der produceres mere bæredygtigt flybrændstof. I dag er der slet ikke nok brændstof på markedet.
DI Transport får ny bestyrelsesleder11.6.2024 17:41:08 CEST | Pressemeddelelse
DI Transport har i dag afholdt generalforsamling, hvor en ny bestyrelse blev valgt. På det efterfølgende konstituerende bestyrelsesmøde blev Jesper Nørgaard, administrerende direktør i J. Nørgaard Petersen A/S, valgt som ny bestyrelsesleder for DI Transport.