DI Transport

Debatten om fremtidens klimarolle for fly er fordomsfuld og kørt af sporet og skal genopfindes nu

Del

Luftfarten bliver ikke grønnere ved at begrænse flyvninger i Danmark. Sådan lyder budskabet i en ny kampagne fra Dansk Luftfart, der skal gøre debatten om luftfart og klima mere konstruktiv.

Klimadebatten om luftfart baserer sig på en række unuancerede fordomme om, at udledningen kun kan reduceres ved at begrænse flytransporten i Danmark. Men sandheden er, at det stort set ingen forskel gør for det globale klima, hvis danskerne tvinges til at flyve mindre.

Derimod kan ambitiøse investeringer i at gøre Danmark ledende på klimaneutralt flybrændstof gøre en forskel – og vise hele verden, at klimaneutrale flyvninger kan konkurrere med andre former for transport.

- Det er lidt surrealistisk at følge den danske klimadebat om flyvningens fremtid. Det er som om debatten om luftfart er låst i forestillingen om, at det bedste, vi kan gøre for klimaet, er at stoppe danske flyvninger. Men det er lodret forkert, siger Karsten Lauritzen og fortsætter:

- Det gør ingen reel forskel for klimaet at stoppe danske flyvninger. Men det vil gøre en forskel, hvis vi kan fylde flyvemaskinerne op med klimaneutralt brændstof, sådan som regeringen lægger op til, siger Karsten Lauritzen, der er direktør i DI og repræsenterer brancheforeningen Dansk Luftfart. 

Direktøren er frustreret over de mange fordomme og unuancerede påstande, der tegner klimadebatten om luftfart. Det blev tydeligt da regeringen præsenterede sin vej til 100 pct. grøn indenrigsluftfart i 2023 med planen ”Grøn luftfart for alle”.

- Regeringen præsenterer en ambitiøs og finansieret plan til at omstille al grøn indenrigsluftfart, men det er i medierne druknet i debat om, at 13 kr. i øget flyafgift ikke er nok til at begrænse antallet af flyvninger fra Danmark. Det er bare så trist, at et konstruktivt udspil, der kan bringe os videre, straks gøres til en debat om de 13 kr., siger Karsten Lauritzen.

- Helt ærligt, der findes ikke en fremtid, hvor flyvninger ikke er en del af hverdagen – tværtimod, vi kommer til at flyve langt mere i fremtiden. Så lad os da for pokker have en konstruktiv dialog, der får omstillet luftfarten hurtigst muligt fremfor at have et fordomsfuldt skænderi, der ikke flytter en tøddel, siger han.

For at bringe klimadiskussionen tilbage på sporet lancerer Dansk Luftfart oplysningskampagnen ”Det kan lade sig gøre at flyve grønt”. På hjemmesiden www.flyvklimaneutralt.dk præsenterer brancheorganisationen en række fakta om grønt flybrændstof, der ifølge organisationen skal være det bærende element i en grønne omstilling af luftfarten.

Kontakter

Per Henriksen, Dansk Luftfart / DI Transport. Mail: PEHE@DI.DK , Mobil +45 4041 3701

For yderligere information:
www.flyvklimaneutralt.dk
www.dansk-luftfart.dk

Billeder

Information om DI Transport

DI Transport



Følg pressemeddelelser fra DI Transport

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI Transport

Dansk Luftfart vil bidrage til danskernes viden om luftfartens grønne omstilling7.11.2022 10:04:14 CET | Pressemeddelelse

Dansk Luftfart vil bidrage til danskernes viden om luftfartens grønne omstilling Kun 48 pct. af danskerne tror, at flyrejser kan blive grønnere i fremtiden. Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har udarbejdet for Dansk Luftfart. Mens virksomheder, eksperter og forskere arbejder aktivt på CO2-neutralt flybrændstof, og danskerne gerne VIL den grønne omstilling, så tror omkring halvdelen stadig ikke, at man kan flyve med bæredygtigt brændstof. Og det er et problem, at vi mangler dén grad af oplysning, mener flere eksperter. For den er nødvendig for at udnytte Danmarks potentiale til at blive globalt ledende inden for luftfartens grønne omstilling.