Debatmøde: ”Hvordan sikrer vi fremtidig vækst og udvikling i hele Sydvestjylland?”

Tirsdag den 13. november afholder Andelskassen i Ribe et debatarrangement i Ribe Fritidscenter.

Det går godt i Esbjerg Kommune og i Sydvestjylland i disse år. Men hvordan sikrer vi, at vi kan fastholde den positive udvikling og måske endda gøre det endnu bedre? Hvad kan og skal vi selv gøre, og hvor skal der skrues på nogle knapper på nationalt plan?

Disse spørgsmål er en del af dagsordenen tirsdag den 13. november, når Andelskassen i Ribe afholder debataften i Ribe Fritidscenter for alle interesserede.

- Andelskassen er en bank, der tager ansvar for sine lokalområder, og vi vil gerne være med til at påvirke udviklingen, så vi også i fremtiden kan leve og arbejde i en landsdel i vækst og trivsel. Der er en tendens til, at hele problematikken omkring det såkaldte ”Udkantsdanmark”, som tilsyneladende er alle områder af Danmark uden for København og Aarhus, nu i højere grad end tidligere tænkes ind i politiske beslutninger på Christiansborg, men det er en debat, der skal holdes liv i. Og så skal vi huske at holde gang i den lokale dialog mellem borgere, erhvervsliv og politikere. Det vil vi gerne med dette arrangement, siger Karsten Boulund Svendsen, som er filialdirektør i Andelskassen i Ribe, der står bag debatarrangementet.

Deltagerne i debatmødet vil kunne høre oplæg fra borgmester Jesper Frost Rasmussen, adm. direktør Kristian Andersen fra Primo Vinduer i Lintrup, Kim Ruberg, formand for landsforeningen Danmark på Vippen, der arbejder målrettet for vækst, velstand og lige vilkår i hele Danmark, og Jan Pedersen, adm. direktør i Danske Andelskassers Bank.

Mødet finder sted fra kl. 17.00 og rundes af med en sandwich og øl/vand kl. ca. 19.30.

Det er gratis at deltage i arrangementet, og alle er velkomne, men deltagelse kræver tilmelding via andelskassen.dk/tilmeld. Tilmelding skal ske senest tirsdag den 6. november.

Ønskes yderligere information, kan kommunikationschef Tine Martlev Pallesen i Danske Andelskassers Bank kontaktes på telefon 87 99 30 33 / mobil 23 72 55 70 eller pr. mail tmp@dabank.dk.

Borgmester Jesper Frost Rasmussen
Kristian Andersen, adm. direktør, Primo vinduer
Jan Pedersen, adm. direktør, Danske Andelskassers Bank
Karsten Boulund Svendsen, filialdirektør, Andelskassen i Ribe

Danske Andelskassers Bank: Salg af Sparinvest Holdings SE vil styrke vores kapitalgrundlag betydeligt og forbedre mulighederne for at gennemføre vækststrategi1.3.2019 09:59:00 CETPressemeddelelse

Ejerkredsen bag Sparinvest Holdings SE (”Sparinvest”) har dags dato indgået en betinget aftale med Nykredit om salg af 75 % af aktierne i Sparinvest. Aftalen er betinget af udfaldet af en igangværende due diligence-proces samt myndighedsgodkendelser og godkendelse på Sparinvests kommende generalforsamling. Danske Andelskassers Bank ejer i dag 13,8 % af aktierne i Sparinvest. Hvis den betingede købsaftale gennemføres, vil det derfor medføre en væsentlig styrkelse af bankens kapitalgrundlag i 2019, idet bankens kapitalprocent med udgangspunkt i opgørelsen ultimo 2018 vil blive forbedret med 3,4 procentpoint. Dette er samtidig med til at sikre, at Danske Andelskassers Bank har mulighed for at betale udbytte til bankens aktionærer i de kommende år. Ved gennemførelse af salget vil Danske Andelskassers Bank kunne indtægtsføre en ekstraordinær skattefri indtægt på ca. 161 mio. kr. og en udbyttebetaling på ca. 21 mio. kr. efter skat. Salget vil medføre et fald i de fremtidige indtægter relater

Danske Andelskassers Bank: Positive takter og resultat efter skat på 121,9 mio. kr. i 2018 trods udfordringer på de finansielle markeder28.2.2019 11:01:33 CETPressemeddelelse

”2018 har samlet set været et godt år i Danske Andelskassers Bank. Vi har oplevet en positiv udvikling i bankforretningen på de fleste områder og kommer ud med et overskud før skat på 105,7 mio. kroner, et udlån, der er steget med 3,4 %, nedskrivninger, der er 81 procent lavere end i 2017 og en stigende basisindtjening. Det synes jeg godt, vi kan være meget tilfredse med,” siger adm. direktør i Danske Andelskassers Bank, Jan Pedersen, i forbindelse med offentliggørelsen af bankens årsregnskab. I juni nåede banken en vigtig milepæl, da den udstedte et Tier 2-lån på 105 mio. kr. En del af beløbet blev anvendt til indfrielse af restgælden på 19 mio. kr. på det statslige hybridlån, som blev optaget som en del af Bankpakke II. 2018 blev dermed året, hvor Danske Andelskassers Bank – med stærk opbakning fra en række institutionelle investorer – kom helt fri af statslige midler og nu står med et væsentligt styrket kapitalgrundlag. ”Der har selvfølgelig også været udfordringer i 2018, som vi ge

Andelskassens lokallånspulje støtter Ungdommens Røde Kors i Viborg1.2.2019 15:19:18 CETPressemeddelelse

Andelskassen støtter Ungdommens Røde Kors’ lokale Viborg-afdeling med 10.000 kr. fra bankens lokallånspulje. Begrundelsen er, at de unge frivillige, der lægger masser af tid og kræfter i Ungdommens Røde Kors, er med til at gøre en vigtig forskel for en masse børn og unge og dermed gøre Viborg til et bedre sted at bo. Støtten vækker stor glæde hos foreningens formand og næstformand, der mødte op en kold januar-eftermiddag for at modtage pengene og masser af anerkendelse fra Andelskassens centerdirektør i Viborg.

Andelskassepris-penge er gået til øget markedsføring overfor turister og aktiviteter for ensomme unge21.12.2018 13:52:17 CETPressemeddelelse

Når Andelskassen til marts 2019 afholder sine årlige aktionærmøder, uddeler banken for fjerde gang Andelskassepriser og Sammen kan vi mere-priser for i alt 300.000 kr. Priserne går til enkeltpersoner, grupper, foreninger eller virksomheder, der gør en vigtig forskel i deres lokalsamfund. I 2018 var Hertugbyens Udviklingsforum og Ventilen Sønderborg blandt prismodtagerne. Her fortæller de, hvad de har brugt pengene til.