Debatarrangement i Roskilde: Hvordan sikrer vi et alsidigt medielandskab i EU?

Europa er på mange måder bastion for pressefriheden, men medierne ejes af stadig færre og presses i flere lande af regeringerne. Hvad kan EU gøre for at sikre en fri offentlighed og dermed demokratiet i EU? Oplæg og debat med Vibe Termansen (DEO), Niels Fuglsang (S) og Morten Helveg Petersen (RV).

Fire af dette års største fald i pressefriheds-indekset er sket i EU-lande: Malta er faldet 18 pladser til en 65. plads, Tjekkiet 11 pladser til en 34. plads, Serbien 10 pladser til en 76. plads og Slovakiet 10 pladser til en 27. plads ifølge Reporters Without Borders (2020).

I Polen planlægger regeringen, at statslige virksomheder skal overtage uafhængige, regeringskritiske medier. I Ungarn indførte regeringen under corona-nødretstilstanden i foråret op til fem års fængsel for journalister for at sprede (hvad regeringen vurderer er) falske nyheder. Alene risikoen for, at en artikel kan blive betragtet som falsk af regeringen, bidrager naturligvis til selvcensur i medierne.

Hvad sker der, når regeringen kontrollerer pressen, der uafhængigt skal kontrollere magten? Hvad betyder det for ytringsfriheden – og for demokrati-opfattelsen? Er vi ved at genindføre censur i Europa? Er pressen som den fjerde statsmagt ved at blive sat ud af spil? Hvilken rolle kan og bør EU spille i forhold til lokale, regionale eller europæiske udfordringer af pressefriheden?

Oplæg og debat med de danske medlemmer af EU-Parlamentet Niels Fuglsang og Morten Helveg Petersen samt analytiker i DEO Vibe Termansen. Mette Frobenius er ordstyrer på debatmødet.

Debatmødet afholdes i Gimle i Roskilde den 3. november 2020 kl. 14.00-16.00.

Debatten er del af projektet Ytringsfrihed i EU, der gennemføres i et samarbejde mellem Mette Frobenius og DEO. Projektet er støttet af Europa-Nævnet.

Analytiker i DEO og Polensekspert Vibe Termansen

70 26 36 66 eller vibe@deo.dk

Vibe TermansenSeniorprojektleder og analytiker

Ekspert i polsk politik, samfund og historie. Følger med i samudviklingen i hele Centraleuropa, derunder demokrati- og retsstatsprincipper, medier, menneskerettigheder, LGBT, historiepolitik, klima, udvandring, fri bevægelighed, og forholdet til udlandet.

Vibe er cand.mag. i historie og østeuropastudier. Arbejdede som journalist og redaktør ved Weekendavisen 2008-18. Desuden har hun arbejdet for Den danske Ambassade i Warszawa, skrevet for Information og holdt foredrag. Hun udgav i 2019 bogen Kampen om Centraleuropa.

vibe@deo.dk