De ukronede konger af loppesupermarkedskonceptet har solgt genbrug for mere end en milliard

Da Claus Andreassen og Morten Bøjland i marts 2012 delte en flaske rødvin over maden, havde ingen af dem regnet med, at hvad der startede som en lidt henkastet ide, ville ende med at gøre dem til Danmarks ukronede konger, når det kommer til genbrugshandelen.
”I starten vidste vi ikke at det ville blive den succes, det er blevet. Men mavefornemmelsen sagde, at vi havde fat i noget rigtigt – og det betød at vi ikke rigtig kunne lade det ligge og var nødt til at gå videre med ideen," fortæller Claus Andreassen
Det skulle vise sig at være en rigtig god ide. For ikke alene tog danskerne godt imod loppesupermarkeds-konceptet – men hele samfundstendensen ændrede sig. Hvor genbrug tidligere var kædet sammen med aflagt, gammelt og umoderne, bliver det i dag kædet sammen med bæredygtighed, ansvar og et personligt udtryk. I Kirppu’s tilfælde oplever de også at en stor del af deres succes kædes sammen med virksomhedens DNA – nemlig den gode service og den moderne loppeshoppe oplevelse.
”Det er klart, vi har været kloge eller heldige om du vil, at vi ramte ind i den samfundstendens der er kommet mht. bæredygtighed og ansvarlighed. Men når man spørger vores kunder, hvorfor de handler i Kirppu, fortæller rigtig mange af dem, at det også handler om os. Altså det der gør Kirppu til Kirppu: vores medarbejdere, konceptet og spændet mellem bæredygtighed og oplevelsesøkonomi," fortæller Morten Bøjland
Den rigtige DNA
Hvis Claus og Morten er de ukronede konger – må Pernille Seidenfaden siges at være den ukronede dronning. Hun var den første ansatte i virksomheden og blev dengang ansat som butikschef. I dag er hun driftschef med personaleansvar for virksomhedens 300 medarbejdere. Spørger du Morten Bøjland og Claus Andreassen er hun også en af grundstenene i virksomhedens DNA. Claus Andreassen uddyber:
”Hverken Morten eller jeg kom med den store erfaring fra servicefaget, og I mange henseender har vi været umådelig heldige at ansætte Pernille. Hun kom med den erfaring vi manglede og har på mange måder været med til at opbygge vores grund DNA – den gode service og menneskelighed overfor både kunder og kollegaer.
Service var da heller ikke uvant for Pernille, der kom til stillingen med en baggrund fra servicebranchen. I virksomheder som Lagkagehuset og Sticks’n’sushi lærte hun en del om, hvordan man yder den gode service og hvad der gør kunder, kommer igen. Og det må siges at være lykkes,
"Specielt da jeg var i Sticks'n'Sushi var service højt på dagsordenen, her arbejder de bl.a. med et begreb som serviceguidende. En medarbejder der træner udelukkende i god service, og som virkelig har lært mig at med store smil og lyst til finde løsninger, får gæsten lyst til at komme igen."
Når adspurgt omkring hvad god service i Kirppu er, fortæller hun:
"God service i Kirppu er når kunderne får mere end de forventer, når vi evner at glæde os med kunden over deres fantastiske fund eller det at de har tjent penge til lige netop det de drømmer om. Det er når servicen bliver personlig og på tværs af generationer, når kunderne har lyst til at komme til os og fortælle om store begivenheder i deres liv eller når en standlejer kommer med kage på deres fødselsdag, fordi de har lyst til at fejre det med lige netop os."
Udvikling som den primære drivkraft
Da Kirppu Loppesupermarked åbnede sin første butik i 2014, var det primært det prisbevidste og oplevelsen der drev kunderne. Og selvom kunderne i dag stadig er prisbevidste, er der også en stor del der kommer for at gøre noget godt for miljøet eller at skille sig ud fra mængden. Kirppu fortæller også, at de har oplevet en stor tilgang af unge, der shopper tøj,
”Det er nok et af de mest håndgribelige eksempler på den udvikling vi er gået igennem. Da vi åbnede, var der ikke særlig mange unge, i dag udgør de nok størstedelen af vores kunder – og de er så vilde med genbrugstøj, at vi bliver nødt til at tilføje et 3. prøverum i alle butikker” fortæller Claus Andreassen.
Som de første på det danske marked med konceptet, havde Claus, Morten og Pernille ikke rigtig nogle at læne sig op ad. Det betød rigtig mange beslutninger blev taget på mavefornemmelsen, og selvom det må siges at have givet pote, er virksomheden i højere grad datadreven i dag. Blandt andet bruger de data fra sociale medier, kundetællere og eksterne kilder til at vurdere forskellige tiltag
”Det er ikke anderledes for os, end det er for andre virksomheder. Vi bliver nødt til at udvikle os og være omstillingsparate, hvis vi vil følge med tiden. Og det øver vi os hele tiden på,” fortæller Pernille Seidenfaden.
Børsen Gazelle
Børsens Gazelle pris uddeles én gang årligt og bliver tildelt virksomheder, der har formået at have positiv vækst fire år i træk og samlet set har formået at fordoble omsætningen på de fire år. På Børsens egen Gazelle hjemmeside står der:
”Selvom de seneste år har været præget af kriser, har gazellerne formået at tænke innovativt, omstille sig, skabe vækst og opnå titlen Børsen Gazelle 2022."
Når man spørger, Morten Bøjland, hvad det betyder for ham at virksomheden, nu har modtaget denne her pris, svarer han:
”Det betyder rigtig meget. For os er det en pris, der viser, vi er en virksomhed der vækster kontinuerligt – at det ikke bare er vores koncept men hele vores forretningside der reelt set er bæredygtig. Det gør mig sindssygt stolt og taknemmelig. Jeg er mega stolt af holdet der har gjort det muligt.”
Nøgleord
Kontakter
Nellie Ellen Nørregaard NielsenMarketingchefKirppu Danmark
Tlf:26299873nellie@kirppu.dkBilleder




Links
Information om Kirppu ApS
Tjen penge med god samvittighed – og bidrag til en grønnere fremtid ved at købe brugt. Kirppu er Danmarks førende loppesupermarked, og vores vision er at blive verdens største retail-formidler af brugte varer. På den måde kan vi være med til at sætte skub i en cirkulær økonomi, fordi man ved at sælge og købe brugt er med til at mindske nyproduktionen af varer.
Som koncept lever og ånder vi i dag ude i de danske lokalsamfund, og fordelt over hele landet har vi i dag 22 butikker. Vi har vokseværk, så i løbet af de kommende år kommer der endnu flere Kirppu loppesupermarkeder i Danmark – og forhåbentligt også i udlandet.
Kirppu er stiftet af Morten Bøjland og Claus Andreassen, der for syv år siden introducerede danskerne for loppesupermarkedskonceptet. Den første Kirppu-butik åbnede på Frejasvej i Hillerød i august 2014.
Følg pressemeddelelser fra Kirppu ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kirppu ApS
En måned efter åbning: Genbrugsbutik fuldstændig overvældet af modtagelse23.2.2023 16:54:55 CET | Pressemeddelelse
Da Kirppu Fredericia d. 14. januar slog dørene op for første gang, var det til et væld af mennesker, der løb om kamp ind i butikken i håb om, at finde de allerbedste bud. Fem uger efter butikkens åbning, er der ikke tegn på, det stilner af.
Kirppu Loppesupermarked åbner i den hvide by14.2.2023 13:24:08 CET | Pressemeddelelse
Har du kørt af Københavnsvej i løbet af den seneste uge, har du måske lagt mærke til at udsmykningen på en af bygningerne lige ved den hvide by, nu også tæller en kæmpe stor grøn loppe. Det gør den, da Kirppu åbner deres butik nr. 24 lige netop i disse lokaler. Kirppu var de første til at introducere loppesupermarkedskonceptet til Danmark tilbage i 2014.
Kirppu fejrer 4 år i Roskilde17.1.2023 10:40:23 CET | Pressemeddelelse
Lørdag den 21. januar kl. 10 når Kirppu Roskilde åbner dørene på Industrivej 29 B, bliver det lidt anderledes end normalt. Butikken kan nemlig fejre 4-års fødselsdag og det gør de med gratis fadøl og sodavand samt besøg af deres maskot Loppen Louie der deler balloner og slikkepinde ud til byens mindste.
Kirppu Loppesupermarked åbner butik nr. 23 – og den åbner i Fredericia10.1.2023 07:55:00 CET | Pressemeddelelse
Siden Kirppu åbnede Danmarks første loppesupermarked i 2014, er det gået stærkt. Med 12 butikker på Sjælland og 10 på Fyn og i Jylland er Kirppu i dag Danmarks største loppesupermarkedskæde med en bred fordeling over hele landet. Nu er de klar til at åbne butik nr. 23 og den skal ligge lige her i Fredericia.
Ønsker du dig genbrug i julegave?13.12.2022 10:30:24 CET | Pressemeddelelse
Tal fra DBA’s genbrugsindeks i 2021 viste at 7 ud af 10 ville blive glade for en genbrugsjulegave – barrieren opstår, når den skal gives. Loppesupermarkedskæden Kirppu har kigget på hvorfor.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum