De mindre modebutikker øgede indtjeningen under coronaåret
På trods af coronakrise, restriktioner og usikkerhed har de mindre detailhandlere med under 10 ansatte opnået et særdeles flot økonomisk resultat. Det viser den seneste modeanalyse fra Deloitte, som hviler på virksomhedernes 2020-regnskaber.
Således fastslår analysen, at de små virksomheder med 0-9 ansatte har oplevet en betydelig stigning i det gennemsnitlige driftsresultat pr. ansat gående fra 28.400 kroner i 2019 til knap 49.000 kroner i 2020. Det svarer til en vækst på cirka 70 procent.
Morten Gade Steinmetz, der er partner og brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte, vurderer, at de små forhandlere har udvist stor omstillingsevne og snarrådighed, ligesom de har været dygtige til at tjene penge gennem alternative salgskanaler.
”De små forhandlere er agile og har været gode til hurtigt at tilpasse sig kundernes ændrede shoppingsmønstre og købsadfærd, som vi har oplevet i det forgangne år. Mange har været dygtige til at søge nye, digitale græsgange og afsætte deres varer gennem salgskanaler som Instagram og Facebook,” siger Morten Gade Steinmetz.
De større forhandlere slingrer
Omvendt viser modeanalysen også, at de store detailvirksomheder med over 50 ansatte har kæmpet for at holde sig oven vande. Her er det gennemsnitlige driftsresultat pr. ansat faldet med hele 60 procent – fra knap 52.000 kroner i 2019 til blot 20.700 kroner i 2020.
Det faldende resultat pr. ansat kan blandt andet ses som et udtryk for, at butikkerne har kæmpet med at afsætte deres sæsonvarer med en fornuftig avance:
”Efterspørgslen på sæsonvarer er meget tidsbestemt, og efter et år med mindre fysisk salg har mange detailbutikker været nødsaget til at sælge deres sæsonvarer med store rabatter for at få solgt ud og gjort plads til de nye kollektioner. Det har gjort det svært at opnå en fornuftig avance,” påpeger Morten Gade Steinmetz.
Digital virkelighed - grønt fokus
Morten Gade Steinmetz understreger, at det seneste år har illustreret, hvor centrale detailbranchens digitale tilstedeværelse og afsætningskanaler er. Foruden øget digitalt fokus bør modebranchen som helhed arbejde på at blive mere bæredygtig for at følge med udviklingen i kundernes præferencer samt den øgede regulering:
”Forbrugerne har i stigende grad flyttet forbruget online, og netsalget buldrer frem. Modevirksomhedernes digitale tilstedeværelse er derfor afgørende for at overleve. Samtidigt bør branchen fokusere på deres egen bæredygtige omstilling for dels at matche forbrugerne og dels at leve op til den lovgivning, som blandt andet kommer fra EU,” siger han.
Nøgleord
Kontakter
Morten Gade Steinmetz, partner og brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte, 23619804 / msteinmetz@deloitte.dk
Johannes Nørgaard, presseansvarlig i Deloitte, 60863444 / jonoergaard@deloitte.dk
Johannes NørgaardPresseansvarlig
Tlf:60863444jonoergaard@deloitte.dkBilleder
Links
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Kraka og Deloitte: Fjern barriererne og slip Danmarks talentreserve fri25.1.2024 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
I dag udkommer en ny Small Great Nation-rapport om de store potentialer for talentudfoldelse, der stadig er uforløst i Danmark. Kraka og Deloitte står bag rapporten, som opfordrer til, at vi som nation gør mere for at udvikle og tiltrække talent.
Deloitte ansætter rektor fra CBS som ny talentleder24.11.2023 13:30:00 CET | Pressemeddelelse
Navnenyt: Danmarks største rådgivnings- og revisionshus Deloitte sigter efter at blive erhvervslivets førende talentudvikler. Til at realisere ambitionen ansætter Deloitte Nikolaj Malchow-Møller som talentleder og del af topledelsen fra det nye år.
Flere danskere scroller i stedet for at sove23.11.2023 06:23:52 CET | Pressemeddelelse
Deloitte er klar med nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Siden sidste måling er udviklingen gået i retning af mere skærmtid og mindre søvn. Vi streamer mere, men betaler mindre. Vi stoler på AI, men eksponeres oftere for fake news. Der er bevægelser i vores digitale forbrugsmønstre, og brancheleder Frederik Behnk udpeger her de vigtigste tendenser.
Gæstebølge ruller ind over hotel- og restaurationsbranchen8.11.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danskerne tager igen for sig af retterne på landets restauranter, mens nye hoteller skyder op og turisterne vender tilbage i stor stil. Det giver rekordhøj omsætning og fortjeneste i branchen, viser Deloittes nye hotel- og restaurationsanalyse. Men konkurrencen intensiveres, siger brancheleder Claus Jorch Andersen.
En investering i fremtiden: Deloittes årsregnskab viser solide resultater4.10.2023 09:20:47 CEST | Pressemeddelelse
Deloitte leverer et solidt regnskab trods et år præget af geopolitisk usikkerhed, inflation og stigende energipriser. Med en ny CEO for bordenden går Danmarks største rådgivnings- og revisionshus nu efter at blive førende inden for livslang læring og talentudvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum