De mindre modebutikker øgede indtjeningen under coronaåret

De små modebutikker med under 10 ansatte formåede at skabe markant økonomisk fremgang gennem det seneste år. Det viser ny analyse fra Deloitte. De mindre forhandlere har været gode til at tjene penge gennem alternative salgskanaler, vurderer ekspert
Morten Steinmetz

På trods af coronakrise, restriktioner og usikkerhed har de mindre detailhandlere med under 10 ansatte opnået et særdeles flot økonomisk resultat. Det viser den seneste modeanalyse fra Deloitte, som hviler på virksomhedernes 2020-regnskaber.

Således fastslår analysen, at de små virksomheder med 0-9 ansatte har oplevet en betydelig stigning i det gennemsnitlige driftsresultat pr. ansat gående fra 28.400 kroner i 2019 til knap 49.000 kroner i 2020. Det svarer til en vækst på cirka 70 procent.

Morten Gade Steinmetz, der er partner og brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte, vurderer, at de små forhandlere har udvist stor omstillingsevne og snarrådighed, ligesom de har været dygtige til at tjene penge gennem alternative salgskanaler.

”De små forhandlere er agile og har været gode til hurtigt at tilpasse sig kundernes ændrede shoppingsmønstre og købsadfærd, som vi har oplevet i det forgangne år. Mange har været dygtige til at søge nye, digitale græsgange og afsætte deres varer gennem salgskanaler som Instagram og Facebook,” siger Morten Gade Steinmetz.

De større forhandlere slingrer
Omvendt viser modeanalysen også, at de store detailvirksomheder med over 50 ansatte har kæmpet for at holde sig oven vande. Her er det gennemsnitlige driftsresultat pr. ansat faldet med hele 60 procent – fra knap 52.000 kroner i 2019 til blot 20.700 kroner i 2020.

Det faldende resultat pr. ansat kan blandt andet ses som et udtryk for, at butikkerne har kæmpet med at afsætte deres sæsonvarer med en fornuftig avance:

”Efterspørgslen på sæsonvarer er meget tidsbestemt, og efter et år med mindre fysisk salg har mange detailbutikker været nødsaget til at sælge deres sæsonvarer med store rabatter for at få solgt ud og gjort plads til de nye kollektioner. Det har gjort det svært at opnå en fornuftig avance,” påpeger Morten Gade Steinmetz.

Digital virkelighed - grønt fokus
Morten Gade Steinmetz understreger, at det seneste år har illustreret, hvor centrale detailbranchens digitale tilstedeværelse og afsætningskanaler er. Foruden øget digitalt fokus bør modebranchen som helhed arbejde på at blive mere bæredygtig for at følge med udviklingen i kundernes præferencer samt den øgede regulering:

”Forbrugerne har i stigende grad flyttet forbruget online, og netsalget buldrer frem. Modevirksomhedernes digitale tilstedeværelse er derfor afgørende for at overleve. Samtidigt bør branchen fokusere på deres egen bæredygtige omstilling for dels at matche forbrugerne og dels at leve op til den lovgivning, som blandt andet kommer fra EU,” siger han.

Morten Gade Steinmetz, partner og brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte, 23619804 / msteinmetz@deloitte.dk
Johannes Nørgaard, presseansvarlig i Deloitte, 60863444 / jonoergaard@deloitte.dk

Morten Steinmetz