De fleste europæiske turister vil hellere aflyse deres ferie end at gå i karantæne
Europæiske turister vil frem for alt undgå at skulle i karantæne i forbindelse med deres rejse – og særligt danskere og svenskere er varsomme med ferieplanlægningen.

Den europæiske rejseindustri har været tydeligt mærket af skiftende restriktioner og forbud under COVID-19. Den nyeste YouGov Eurotrack-undersøgelse giver et indblik i, hvordan restriktionerne har haft indflydelse på folks ferieplaner i Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Danmark og Sverige.
Mens størstedelen af europæiske turister ville aflyse deres ferieplaner, hvis de skulle i karantæne ved hjemkomsten (65-84%), er det endnu mindre tiltalende for europæerne at skulle i karantæne ved ankomsten til deres feriedestination. Ni ud af ti rejsende i Storbritannien, Tyskland, Danmark og Sverige (89-93%) ville enten muligvis eller helt sikkert aflyse deres planer, hvis de skulle i karantæne ved ankomsten, mens dette gælder 76% af franskmændene.
Resultaterne er baseret på den del af befolkningen i hvert land, som plejer at rejse udenlands – det vil sige dem, som rejseindustrien ville betragte som deres kundebase.
De fleste europæere ville desuden aflyse deres ferieplaner, hvis regeringen frarådede rejser til et bestemt land – også selvom der ikke var tale om et direkte forbud. Otte ud af ti rejsende i Danmark, Sverige og Storbritannien ville aflyse, hvis regeringen frarådede det (80-85%), ligesom næsten tre fjerdedele i Tyskland (74%) og 70% i Frankrig ville aflyse.
Europæerne er mindst bekymrede for at skulle bære mundbind på offentlige steder som butikker og hoteller ved deres destination, men dette ville alligevel afholde over halvdelen af turister fra Danmark (61%), Sverige (65%) og Tyskland (51%) fra at rejse, mens dette gælder fire ud af ti briter (43%) og en fjerdedel af franskmænd.
Generelt viser undersøgelsen, at franske turister er mindst tilbøjelige til at aflyse deres ferieplaner, mens danskere og svenskere er mest tilbøjelige til at aflyse.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGovs panel i perioden 13.-23. juli 2020. Heraf 1658 i Storbritannien, 2031 i Tyskland, 1001 i Frankrig, 1011 i Danmark og 1016 i Sverige.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 9,6 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
International undersøgelse: Hvor mange vil tage imod COVID-19-vaccinen?15.1.2021 12:50:14 CET | Pressemeddelelse
Thaier, briter og danskere er mest tilbøjelige til at lade sig vaccinere
International undersøgelse: Sådan har coronavirus påvirket vores privatliv10.12.2020 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse foretaget i 14 lande og regioner ser nærmere på, hvilken indflydelse COVID-19 har haft på parforhold, familieliv, tro og vores mentale helbred.
YouGov afslører rejseplanerne i de nordiske lande for det kommende år9.12.2020 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
I lyset af den igangværende coronavirus-pandemi undersøger YouGov rejseplanerne i de nordiske lande for det kommende år.
18% af verdens befolkning er Early Adopters af teknologi. Hvem er de?30.11.2020 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ny software, smart homes og digitale assistenter. Hvem er de forbrugere, der stiller sig først i køen, når det kommer til ny teknologi?
Danmarks stærkeste varemærker17.11.2020 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ved hjælp af 6 forskellige imageparametre udarbejder YouGov hvert år en global og en dansk ranking over varemærker, der klarer sig særligt godt.
Hvem er de danske tilbudsjægere?13.11.2020 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
63% af danskerne går som regel efter den billigste pris, når de handler, mens en tredjedel altid holder øje med særlige tilbud. Men hvad karakteriserer de danskere, der altid er på udkig efter et godt tilbud?
Skandinaverne gamer mindst i verden29.10.2020 09:24:07 CET | Pressemeddelelse
YouGovs seneste whitepaper undersøger det globale gaming- og esport-landskab på tværs af 24 markeder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum