De fire store studiebyer og Akademikerne sætter dimittendledighed på dagsordenen

Der er brug for handling, hvis vi skal undgå en corona-generation af unge ledige. Derfor inviterer de fire store studiebyer, København, Aarhus, Odense og Aalborg, sammen med hovedorganisationen Akademikerne til en konference om dimittendledighed. Konferencen skal bidrage til at udvikle fælles løsninger, og sende et klart signal til Christiansborg om at der er behov for politisk handling.

I debatten, der streames live, medvirker blandt andre Beskæftigelsesministeren Peter Hummelgaard og et panel bestående af Katarina Ammitzbøl (K), Morten Dahlin (V), Astrid Carøe (SF) og Kasper Sand Kjær (S). Sammen med repræsentanter for erhvervsliv, universiteterne og de studerende vil deltagerne gennemgå de nyeste fakta om dimittendledighed og diskutere, hvad der fremadrettet kan gøres for at få de nyuddannede hurtigere ind på arbejdsmarkedet.

Konferencen afholdes mandag d. 5. oktober klokken 13-15 i Altingets gård og online,
Ny Kongensgade 10, 1472 København. Alle interesserede kan følge med på live stream på Altingets Facebookside, hvor tilskuere også kan følge med og stille spørgsmål. Debatten kan følges her: https://www.facebook.com/events/1056227828166827/

Program:

13.00 - 13.05 Velkomst til gården og streaming-deltagerne.
13.05 – 13.30 Oplæg: Udfordringen. Nyeste tal om udviklingen i dimittendledigheden.
13.30 – 13.40 Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard kommer med sit syn på udfordringen.
13.40 - 14.00 Kommunerne og AC præsenterer deres forslag for Hummelgaard og går i dialog.
14.00 – 14.50 Debat: politikerpanel bestående af Katarina Ammitzbøl (K), Morten Dahlin (V), Astrid Carøe (SF), Kasper Sand Kjær (S) og onlinedeltagere om mulige løsninger.
14.50 - 15.00 Afslutning og opsamling på dagen.

Baggrund:

Baggrunden for debatten er den stigende ledighed blandt dimittender, der i dag er rekordhøj: Næsten 11.000 dimittender var berørt af ledighed i juli måned 2020, hvilket svarer til at 4 ud af 10 akademiske dimittender er ledige; En situation, som er blevet kraftigt forværret af Coronakrisen. Samtidig udgør akademikere en stigende del af arbejdsstyrken - alene i år forventes ca. 40.000 dimittender fra de videregående uddannelser at træde ud på arbejdsmarkedet.

For yderligere information, kontakt senioranalytiker og Souschef, Mathias Heilesen fra Mandag Morgen (mkh@mm.dk / 2990 1589)

Ny trepart om arbejdsmiljø: Nu skal medarbejdernes psykosociale arbejdsmiljø mere i fokus22.12.2020 11:10:10 CETPressemeddelelse

Regeringen og arbejdsmarkedets parter, herunder Akademikerne, sikrer med en ny trepartsaftale, at medarbejderne nu får bedre vilkår til at bekæmpe krænkelser og fremme et sundere arbejdsmiljø. Godt begyndt er halvt fuldendt, men vi mener stadig, at der udestår mere hjælp på vigtige områder inden for det psykosociale arbejdsmiljø, lyder meldingen fra Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

Akademikerne indgår hovedaftale med Kooperationen10.12.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

Akademikere i Kooperationens medlemsvirksomheder, som tæller en række kooperative- og socialøkonomiske virksomheder og organisationer i NGO-sektoren, har nu fået formelle rammer om deres kollektive arbejdsretslige forhold. Det er realiteterne efter, at akademikerområdet er blevet omfattet af en dugfrisk hovedaftale, som ud over at fastsætte spillereglerne omkring de kollektive overenskomster, indeholder nytænkning om bl.a. talspersoner samt fælles intentioner om et styrket samarbejde til gavn for både Kooperationens virksomheder og deres ansatte. Begge parter melder om et godt forhandlingsforløb, og glæder sig over, at det nu slås fast at alle akademikere har ret til et arbejde, hvor medbestemmelse og kompetenceudvikling går hånd i hånd med ordentlige løn- og arbejdsvilkår. I Kooperationen er man glade for, at akademikere nu er omfattet af en hovedaftale: ”Jeg er rigtig glad for denne aftale. Helt overordnet har vi nu sikret, at akademikere ansat i Kooperationens medlemsvirksomheder og

Akademikernes formand om sexisme i fagbevægelsen: “Vi har et ansvar for at gå forrest i kampen mod sexisme”27.10.2020 20:20:34 CETPressemeddelelse

284 personer med tilknytning til fagbevægelsen har skrevet under på en fælles erklæring om sexisme internt i fagbevægelsen. Det fortæller Politiken, der samtidig bringer en række vidnesbyrd om sexisme i de faglige organisationer. Blandt underskriverne er Akademikernes formand Lars Qvistgaard. Han mener, at fagbevægelsen skal turde se indad, hvis sexismen skal til livs.