De fire store studiebyer og Akademikerne sætter dimittendledighed på dagsordenen

Der er brug for handling, hvis vi skal undgå en corona-generation af unge ledige. Derfor inviterer de fire store studiebyer, København, Aarhus, Odense og Aalborg, sammen med hovedorganisationen Akademikerne til en konference om dimittendledighed. Konferencen skal bidrage til at udvikle fælles løsninger, og sende et klart signal til Christiansborg om at der er behov for politisk handling.

I debatten, der streames live, medvirker blandt andre Beskæftigelsesministeren Peter Hummelgaard og et panel bestående af Katarina Ammitzbøl (K), Morten Dahlin (V), Astrid Carøe (SF) og Kasper Sand Kjær (S). Sammen med repræsentanter for erhvervsliv, universiteterne og de studerende vil deltagerne gennemgå de nyeste fakta om dimittendledighed og diskutere, hvad der fremadrettet kan gøres for at få de nyuddannede hurtigere ind på arbejdsmarkedet.

Konferencen afholdes mandag d. 5. oktober klokken 13-15 i Altingets gård og online,
Ny Kongensgade 10, 1472 København. Alle interesserede kan følge med på live stream på Altingets Facebookside, hvor tilskuere også kan følge med og stille spørgsmål. Debatten kan følges her: https://www.facebook.com/events/1056227828166827/

Program:

13.00 - 13.05 Velkomst til gården og streaming-deltagerne.
13.05 – 13.30 Oplæg: Udfordringen. Nyeste tal om udviklingen i dimittendledigheden.
13.30 – 13.40 Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard kommer med sit syn på udfordringen.
13.40 - 14.00 Kommunerne og AC præsenterer deres forslag for Hummelgaard og går i dialog.
14.00 – 14.50 Debat: politikerpanel bestående af Katarina Ammitzbøl (K), Morten Dahlin (V), Astrid Carøe (SF), Kasper Sand Kjær (S) og onlinedeltagere om mulige løsninger.
14.50 - 15.00 Afslutning og opsamling på dagen.

Baggrund:

Baggrunden for debatten er den stigende ledighed blandt dimittender, der i dag er rekordhøj: Næsten 11.000 dimittender var berørt af ledighed i juli måned 2020, hvilket svarer til at 4 ud af 10 akademiske dimittender er ledige; En situation, som er blevet kraftigt forværret af Coronakrisen. Samtidig udgør akademikere en stigende del af arbejdsstyrken - alene i år forventes ca. 40.000 dimittender fra de videregående uddannelser at træde ud på arbejdsmarkedet.

For yderligere information, kontakt senioranalytiker og Souschef, Mathias Heilesen fra Mandag Morgen (mkh@mm.dk / 2990 1589)

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 28 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2022 ca. 465.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

150.000 akademikere siger et stort ja til nye offentlige overenskomster15.4.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

97,9 pct af de afgivne stemmer, og samtlige 26 medlemsorganisationer i Akademikerne, har stemt ja til overenskomstaftalen OK24. Samtidig er stemmeprocenten på 43 pct. hvilket er en stigning på 27 pct sammenlignet med foregående afstemning. Afstemningsresultatet betyder, at 150.000 offentligt ansatte akademikere i staten, regionerne og kommunerne nu kan se frem til markante forbedringer i at indrette arbejdslivet fleksibelt samt markante lønstigninger.

Hovedorganisationen Akademikerne er vokset med 50 pct. på 10 år11.4.2024 09:13:00 CEST | Pressemeddelelse

Medlemsantallet i den akademiske fagbevægelse fortsætter med at stige. Væksten betyder, at medlemstallet nu har passeret 490.000, hvilket er en fremgang på mere end 50 pct. over 10 år. Hovedorganisationen Akademikerne er dermed snublende tæt på en halv mio. medlemmer. De seneste års vækst skyldes især, at antallet af privatansatte medlemmer er steget, så de udgør over 50 pct. af de erhvervsaktive medlemmer.